Legea spune că municipalitatea poate finanța proiectele culturale independente realizate de către organizațiile nonguvernamentale din domeniu sau de către operatori culturali. Iar în ultimii ani, începând din 2013, de când această procedură a fost reluată, s-au tot făcut concursuri de proiecte, sumele puse la bătaie fiind din ce în ce mai mari. Din nefericire, legea nu permite programe multianuale.
„Creșterea bugetului acordat acestor organizații, procedurile transparente de punctare, situate în zona expertizei culturale și nu a deciziilor politice, pot constitui garantul unei creșteri organice, sănătoase a acestui sector, dar trebuie realizată în paralel cu creșterea capacității administrative, de evaluare și decont a instituției finanțatoare. Experiența anului 2016, în care un număr foarte mare de proiecte bune au fost depuse, în condițiile unui buget care deși sensibil mai mare decât în 2015 a fost neîndestulător pentru calitatea proiectelor, a dus la o creștere mai mare a bugetului decât cea prognozată pentru acest an”, ne-a explicat viceprimarul Dan Diaconu.
2,8 milioane de lei culturali
Dacă anul trecut au fost împărțiți doar 1,2 milioane de lei, iar multe evenimente nu au putut fi finanțate, pentru că nu se puteau da bani retroactiv, bugetul de anul acesta pentru proiectele culturale este de 2,8 milioane de lei, iar cel pentru proiectele de tineret este de 700.000 de lei. Reprezentanții Primăriei Timișoara speră că vor putea ajuta cât mai mulți organizatori.
Legea nu permite însă programe de finanțare multianuale, așa că municipalitatea trebuie să facă an de an concursuri de proiecte.
„Din păcate, în lipsa posibilităților legale de a avea programe de finanțare multianuale, concursul de proiecte este lansat de fiecare dată imediat după aprobarea bugetului municipiului. În cazul unor ani postelectorali, de obicei consecințele sunt destul de grave, bugetul național și apoi cel local fiind aprobat târziu, de cele mai multe ori evenimentele care se desfășoară tradițional la începutul anului neputând fi finanțate. În acest an, perioada de depunere va fi de 15 zile, iar procesul va fi pornit imediat ce anunțul pentru organizarea concursului de proiecte va fi publicat în Monitorul Oficial”, a mai precizat Dan Diaconu.
Odată începute procedurile, pentru că va fi vorba despre două concursuri – unul de proiecte culturale și unul de proiecte pentru tineret, dosarele depuse vor fi evaluate de către o comisie independentă formată din experți, atât la nivelul fondului de cultură, cât și la nivelul celui de tineret. Experții vor fi numiți prin dispoziție a primarului, cu înștiințarea Consiliului Local.
„Folosim această formă pentru a aduce transparență și expertiză în procesul de evaluare. Organizațiile neguvernamentale și ceilalți actori culturali trebuie să beneficieze de predictibilitate în munca lor, acesta este motivul pentru care atât criteriile de evaluare, cât și obiectivele concursului de proiecte sunt publice și transparente. Ambele concursuri de proiecte au obiective compatibile cu cele două strategii la nivelul orașului – Strategia Culturală 2014-2024, respectiv Strategia de Tineret 2015-2020. În fapt, Timișoara este unul dintre puținele orașe care respectă ad litteram Legea Tinerilor, având constituit un fond clar, distinct deschis exclusiv competiției pe proiecte de tineret”, ne-a mai spus viceprimarul Timișoarei.
Potrivit reprezentanților Primăriei Timișoara, prin programul de candidatură la titlul de Capitală Culturală Europeană, municipalitatea și-a asumat o creștere graduală a fondurilor acordate organizațiilor independente. În paralel, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană desfășoară programe internaționale pentru operatorii culturali independenți, permițându-le un acces sporit la fondurile naționale și europene.
Acest articol a apărut și în săptămânalul AGENDA.
Citiți principiile noastre de moderare aici!