Oamenii au făcut coadă să se pozele cu mașinile de epocă, expuse azi în Piața Unirii din Timișoara. Peste 100 de vehicule istorice și-au făcut loc pe pavajul din centrul orașului, spre deliciul trecătorilor și al pasionaților de mașini.
De la Mercedes-Benz la BMW, Bentley, Dacia, Aro, Olcit, Volkswagen, Citroen și altele, colecționari din tot vestul țării și nu numai și-au expus bijuteriile în care au investit bani grei, pentru a le păstra cât se poate de fidele perioadei în care erau modele „ultimul răcnet”.
Multe dintre ele participă an de an la paradă, pentru a oferi ocazia pasionaților, dar și necunoscătorilor, să vadă un astfel de mașină. Altele, pe măsură ce trece timpul, intră pe lista celor istorice pe parcurs, ceea ce câteodată uimește trecătorii.
„Mulți dintre noi putem fi considerați abonați la aceste evenimente. Dar în fiecare an apar câteva mașini noi, comunitatea noastră crește în mod constant. De la an la an se adaugă tot felul de modele. Mai am colegi care mă întreabă «ce caută mașina asta?». Le explic că e vehicul istoric și se uită la mine și spun că n-ar fi crezut.
Da, între timp, în fiecare an, alte mașini, care pe vremuri erau mașini moderne, încep să îndeplinească condițiile de vehicul istoric. În consecință, le expunem”, a declarat Ciprian Zaharie, președintele Retromobil Club România – Filiala Timiș.
Retroparada este un eveniment de suflet și tradițional pentru Timișoara și județul Timiș. Toate mașinile istorice sunt funcționale și ajung la expoziția din piață pe propriile roți. Pentru că e un eveniment atât de îndrăgit de public, dar și pentru că numărul de pasionați dornici să investească în vehicule istorice a crescut, anual se alătură și colecționari din alte județe.
„Și colegi din Mehedinți au mai venit, pe lângă asta, au venit colegi din Arad, au venit colegi din Hunedoara și din Caraș”, a menționat Ciprian Zaharie.
E un efort constant, financiar, dar și logistic, să ții un astfel de vehicul – atât în stare de funcționare, cât și estetic – identic sau asemănător cu momentul în care a fost lansat pe piață.
„Ușor nu este. E vorba de mașini pe care le avem ca să le ținem ca pe bibelouri. În momentul în care mașina își pierde din utilitatea asta practică, câștigă la partea asta de aspect. Dar este un efort pe care trebuie să îl facem de fiecare dată. Căutăm piese care să fie în stare bună, căutăm tot felul de componente care nu se mai fabrică, în primul și în primul rând.”, a mai precizat Ciprian Zaharie.
Retroparada Primăverii este un eveniment de tradiție în Timișoara și în vestul țării, cu un istoric de 26 de ani.
Foto: Tion
Trimite articolul
XRetro =minim 30 de ani de la scoaterea de pe linia de productie a ultimului exemplar din modelul expus?
30 de ani de la data fabricarii exemplarului.
puteati spune ca parada nu dureaza decat cateva ore,multi oameni au venit crezand ca e cel putin toata ziua.