Organizația nonguvernamentală FALT reprezintă interesele a peste 3.547 de asociații de proprietari/locatari din Timișoara. Reprezentanții acesteia au analizat regulamentul de parcare propus de primărie și au venit cu o listă de zece probleme și observații.
Vă reamintim, principalele modificări sunt următoarele: parcarea se va plăti până la ora 20, nu până la ora 17 ca până acum; vom scoate mai mulți bani din buzunare pentru a ne lăsa mașinile pe domeniul public, dar și pentru abonamentele de parcare; apar abonamente rezidențiale, iar locurile de parcare din cartiere vor fi interzise celor care nu locuiesc în zonă. Detalii despre noul regulament de parcare propus de administrația Fritz, AICI!
În primul rând, cei de la FALT spun că noul Timpark îi va afecta negativ „pe foarte mulți posesori de mașini”. Ei spun că nu este normal că „prea multe instituții” beneficiază de abonamente gratuite și de un număr prea mare de abonamente.
„Ne surprinde un număr mare de abonamente gratis pentru primărie”
Conform regulamentului, sunt scutite de plata parcării „vehiculele corpului diplomatic; vehiculele de intervenție (ambulanță, SMURD, pompieri, politie, jandarmerie, Ministerul Justiției, M.Ap.N., Ministerul Public, Politie Locală, etc.) aflate în misiune; motoretele, motocicletele; vehicule utilizate de către instituții ale statului (cum ar fi, spre exemplu: politie, jandarmerie, Ministerul Justiției, M.Ap.N., Ministerul Public, Politie Locala, Primăria Municipiului Timișoara, Serviciul Român de Informații etc), pentru misiuni operative în teren necesare pentru ducerea la îndeplinirea a sarcinilor de serviciu ale acestor instituții, cazuri ce vor fi analizate, în baza unor solicitări justificate, de către conducerea operatorului. În aceste cazuri, numărul de abonamente ce poate fi eliberat este limitat la maximum 20 de abonamente/instituție solicitantă, cu luarea în considerare a justificărilor aduse de către instituțiile solicitante”.
„Desigur, nu ne referim la ambulanța, SMURD, pompieri. Solicităm ca acele instituții să își plătească și ele parcări ca și orice cetățean de rând. Cum ar fi dacă s-ar merge mai departe și s-ar spune ca aceste instituții să nu plătească utilitățile. Ne surprinde un număr mare de abonamente gratis care sunt pentru Primăria Municipiului Timișoara, care are 40 de abonamente (20 Primăria + 20 Poliția Locală). Nu știm dacă Primăria chiar are 20 de mașini alocate. Nu înțelegem de ce acestea pot parca pe domeniul public fără a plăti așa cum plătesc cetățenii sau alte persoane juridice”, spun reprezentanții FALT.
Potrivit acestora, foarte multe instituții publice au parcări rezervate, iar timișorenii care au treabă în interiorul acestora își găsesc cu greu un loc de parcare.
De asemenea, FALT consideră că închirierea locurilor de parcare ar trebui să fie cât mai limitativă.
„Agenții economici ar trebui să își construiască propriile parcări și nu să închirieze locuri de parcare aparținătoare domeniului public. Așa cum la orice construcție la autorizare se impune un număr de locuri de parcare și agenții economici ar trebui să fie de tratați la fel. Suntem cu totul de acord cu închirierea unor locuri de parcare dacă ele ar fi destinate pentru cei care apelează la acest instituții și nu pentru angajații proprii. Procentul de 30% este mult prea mare, cu excepția locurilor de parcare de la spitale. În măsura în care se aplică dreptul la închiriere, considerăm că orice persoană fizică sau juridică ar trebui să aibă dreptul la închiriere pentru parcări la sediu și care își desfășoară activitățile la sediu”, arată aceeași sursă.
FALT mai cere ca în unele situații să decidă Consiliul Local, nu Primăria Timișoara. Reprezentanții Federației Asociațiilor de Locatari Timișoara vor să știe și pe câte străzi se pot aplica sisteme de control al accesului, așa cum scrie la art. 4 alin. (2) din regulament.
De ce se va plăti Timpark în weekend?
„La art. 3 alin. (3) lit. a, se prevede mărirea intervalului orar în loc de 8-17 cu 8-20 în viitor, și nu înțelegem care este raționamentul pentru că după ora 17 nu mai e aglomerație decât dacă dorim bani în plus de la cetățeni. La fel nu înțelegem de ce se aplică sistemul și în zilele de sâmbătă în zona roșie, galbenă și albastră; iar în zona verde s-a introdus de luni până duminică, tot între orele 8-20. În alte țări din UE, precum Austria nu există un sistem de parcare pentru zilele de sâmbătă și duminică, precum cel inițiat de TimPark”, mai spun cei de la FALT.
Reprezentanții FALT spun că introducerea locurilor de parcare mixte, fără a avea suficiente locuri de parcare, este foarte dificil de aplicat.
„Intenția declarată de a da posibilitatea unui proprietar de mașină ca atunci când ajunge la domiciliu să găsească un loc de parcare liber, este foarte delăudat, dar foarte greu de pus în practică. Chiar dacă prin regulament se precizează că în intervalul orar 17-08 se poate parca doar cu abonament de tip Rezidențial, nu se rezolvă problema pentru această categorie de cetățeni pentru că nu sunt suficiente locuri de parcare în cartiere în comparație cu numărul de mașini.O măsură de a interzice parcarea microbuzelor sau a altor mașini de firmă în cartiere ar mai rezolva într-o oarecare măsură problema parcărilor”, mai transmite FALT.
Abonamente mai scumpe
Nici introducerea abonamentelor Rezident nu rezolvă problema lipsei locurilor de parcare din cartiere.
„Măsura ca toți proprietarii de autovehicule să dețină abonament de tip Rezident nu rezolvă problema locurilor de parcare, în afara faptului că se mai încasează niște bani în plus, după ce că plătim impozit pe mașină, acum ajungem să plătim și abonament tip Rezident, respectiv 110 lei în zona I, 90 lei în zona II, 70 de lei în zona III, dar după ce se aplică abonamentul tip Rezident, nu avem certitudinea că nu va crește valoarea lui, așa cum a crescut abonamentul combinat de la ~ 560 lei la ~777 lei, deși se spune că s-a majorat cu inflația”, mai arată Federația Asociațiilor de Locatari Timișoara.
Reprezentanții FALT nu sunt mulțumiți nici cu „taxarea progresivă”, pentru că până acum existau doar câteva străzi – patru, spun ei – pe care nu se putea parca cu abonament, iar acum se prevede taxare progresivă pe șapte străzi cu posibilitatea de extindere pe foarte multe străzi, „fără să ni se spună ce intenție are primăria, care e numărul real de străzi pe care vor să aplice taxare progresivă, care ar duce la o plată de 76 de lei pe zi, mult prea mare”.
„Creșterea numărului de străzi cu taxarea progresivă va duce la eliminarea unor drepturi conferite de abonamentul combinat, dar prețul pentru un abonament combinat a crescut foarte mult, chiar dacă beneficiile sunt mai mici. Nu înțelegem de ce un posesor de abonament pentru zona roșie nu poate parca în zona galbenă sau albastră, când el, de fapt, plătește un tarif mai mare și nu poate parca într-o zona în care tariful este mai mic. Obligarea la achiziționarea unui abonament combinat nu este altceva decât o sursă de venit nejustificată pentru primărie”, insistă FALT.
„Întâi să se facă loc de parcare, apoi să se stabilească taxe”
Potrivit aceleiași surse, nu este corectă nici extinderea sistemului de parcări pe străzi în care doar s-au făcut marcări cu vopsea.
„Întâi să se facă loc de parcare și apoi să se stabilească taxe. Dacă nu se vor face parcări în cartiere pe mai multe nivele, problema nu se va rezolva decât într-o infirmă rezolvare. Referitor la abonamentul tip rezident, considerăm că el trebuie să se aplice, dar pentru parcările construite ca atare și nu pentru parcarea pe o stradă pe care s-a marcat cu vopsea. Util ar fi să se rezolve problema parcării pe zi, așa cum există acum, adică prin SMS poți plăti parcarea pe o oră sau parcarea pe o zi, care acum este de ~0.42 euro/oră și ~3,57 euro/zi, dar în proiect nu o mai regăsim”, mai transmite Petru Olariu, împuternicitul Comitetului Director FALT.
Ultima problemă identificată de FALT este că administratorii care pleacă să facă încasări nu își vor mai găsi locuri de parcare atunci când vor ajunge pe strada pe care locuiesc.
Dezbaterea publică pentru noul regulament de parcare a fost programată pentru ziua de luni, 18 octombrie, începând cu ora 16. Va avea loc pe platforma Zoom, iar linkul va fi transmis în cursul zilei de luni. Cei care vor să transmită cererea de înscriere pentru intervenție se pot adresa în scris Cabinetului Viceprimar Ruben Lațcău sau în format electronic la adresa cabinet.viceprimar1@primariatm.ro până pe 16 octombrie, la ora 12.
editor Dan Oancia
Pe aceeași temă:
Încă o dezbatere pentru Timpark. Ruben Lațcău: M-am bucurat mult de feedback
Trimite articolul
X“Multumim” celor ce au votat acest primar………ii rog pe cei din primarie sa mai studieze orase si din afara europei cu aceasi populatie ca Timisoara care platesc parcarea in zone rezidentiale…..ca deobicei coruptia e la maxim! Pe cei ce vor sa comenteze ii rog sa studieze inainte sa deschida gura!
-
Când spui din afara “europei”, la ce te referi, Africa, America de Sud…
-
Specific vorbesti sa te afli in treaba! Incearca Canada daca ai auzit! Apropo esti de la partid??
-
-
Nu are farmec sa studieze pentru ca nu-i intereseaza bunastarea orasului ci doar noi taxe sa mai aduca bani la buget . Toti credulii de l-au votat au sperat ca aduce bani din fonduri europene si curatenia pilelor din primarie . Nu e in stare de nimic , omul e un papagal incompetent , pasager la primarie 4 ani .
-
Păi trebuie bani ca să susțină firmele falimentare gen CET, Ratt, etc.
-
-
@alex c.
tipic roman care trebuie sa comenteze si sa incerce sa scape de plati. auzi, termina cu prostiile, sunt suficiente orase chiar si mai mici decat TM in Europa asta unde se plateste parcarea pe toate strazile. Si mi se pare perfect normal. masina vine cu diverse costuri. daca nu iti permiti sa platesti o banala parcare atunci nu ai ce sa cauti cu masina. 110 lei chiar nu este mult.
Asa functioneaza lumea asta, un serviciu trebuie platit.-
Platesti impozit! Sunt tari mai educate care nu platesc asa ca studiaza nu doar comenteaza! Sunt foarte sigur ca cei pro sunt de la partid!
-
Zone rosii, albastre, verzi, cu abonament simplu, combinat, inca o zona fara abonament, cu tarif progresiv, apoi rezidenti, iarasi pe zona, ora 17 la unii, ora 20 la altii, weekendul pentru unii, pentru altii nu……… iti trebuie un curs de specializare intensiv de cateva luni sa le intelegi si sa le inveti toate tarifele fritzailor.
Nu o sa mai stie nimeni unde a parcat, cat costa, cat timp… Nimic.
Si da, peste tot se plateste parcarea, dar simplu si cu beneficii. Simplu ca fie te parchezi in parcare privata si scrie mare pretu inainte sa intrii ca sa stii daca vrei sau nu, fie ca te parchezi pe domeniul public si ai tichet pe care perforezi ora sau ai aparat de plata langa locul de parcare. Beneficiu este ca sunt camere de luat vederi si in parcarile subterane nu te ploua, nu te ninge, nu te arde soarele!
La noi alba neagra de nu intelegi nimic si in plus dupa ce dai si bani nu raspunde primaria daca iti liveste careva masina sau iti fura din ea!
Problema se rezolva simplu in 2 pasi:
1. Lasai toate tarifele si zonele asa si la blocuri inchiriai locurile de parcare la locatari pe numar de masina, lucru ce se facea in 6 luni
2. Te apucai de construit parcari subterane in centru si in cartiere sub parcuri, ca in toata lumea civilizata!
-
Esti nebun? Vrei sa se rezolve problema?
Si atunci cu ce mai deturneaza atentia de la porcariile de la fac ei? Cum mai fac sa vorbeasca lumea si sa se certe pe tot felul de subiecte si sa nu se uite la smenurile si furturile lor? -
Tu poate n- ai umblat prin strainezia unde sunt panouri cu interzisa parcarea cu exceptia zilelor si intervalelor orare, fiind rezumat la un carnat de text.
Cum ne-am procopsit cu noul regulament: in urma unui “Studiu” facut nu se stie de cine(probabil Latzcau la halul in care e scris), si in care studiu scrie ca:
”Studiul are drept scop fundamentarea necesităţii şi oportunităţii înfiinţării serviciului public pentru administrare, întreţinere şi exploatare a locurilor de parcare şi staţionare din Municipiul Timişoara.
Rezultatele Studiului de fundamentare privind serviciul de administrare a domeniului public si privat trebuie:
să demonstreze fezabilitatea proiectului, din punct de vedere tehnic si financiar, pentru a fi implementat;
să indice modul în care proiectul răspunde cerinţelor şi politicilor autorităţii locale Municipiul Timişoara;
să descrie şi să analizeze mai multe alternative pentru realizarea proiectului: comparative între realizarea proiectului în regim de gestiune directă sau în regim de gestiune indirectă;
să demonstreze faptul că alternativa prin care proiectul este realizat în regim de gestiune directa este mai avantajoasa pentru Autoritatea contractanta decât cea de gestiune indirectă (delegarea gestiunii);
să indice în mod explicit tipul de suport financiar de care beneficiază proiectul.”
Traducere pe scurt: vrem sa impunem taxe, avem si metoda /solutia gata aleasa, hai sa facem un studiu pe post de fundamentare. Asta are sens daca ai maxim 4 clase. Pentru cei cu mai mult de 4 clase, un studiu pleaca de la o problema, nu de la o solutie.
Cum putem verifica in caz ca mai e necesar, pentru cei cu mai mult de 4 clase, dar care au ramas analfabeti functional: ne uitam pe dominicprimar.ro, si vedem ca acolo deja era solutia, cu un an inainte de “studiu”:
“În zonele rezidențiale vom implementa un sistem de abonamente pentru rezidenți. Va fi disponibil și un sistem de abonamente pe perioada zilei pentru utilizatorii ocazionali ai locurilor de parcare din zona respectivă”
“Timpark va fi scos de sub tutela Societății de Drumuri Municipale și va deveni o companie care administrează parcajele publice”
Asadar, tot acest “proiect” e o mare vrajeala cu scopul de a jefui cetatenii. De observat aroganța de a scrie in clar ca acest proiect nu raspunde nevoilor cetatenilor, ci “proiectul răspunde cerinţelor şi politicilor autorităţii locale Municipiul Timişoara”. Adica taxe luate de la fraieri, care se duc la primarie in beneficiul primariei!!! Daca era cu delegare de gestiune, poate mai credeam ca e o sansa ca banii incasati sa fie investiti strict in parcari, dar fiind cu gestiune directa, banii se vor duce in mare parte de la primarie catre ONG-uri facatoare de abureli, pe bani multi si de preferinta sa fie facute cu voluntari.
Fritz si cu Latzcau si-au luat primarie pe persoana fizica??? Le-o lasam? Eu zic ca NU! Falt zice ca NU!
Consiliul local ce zice? TIMIȘORENII ce zic?!?!
-
Aahh”Consiliul local ce zice? TIMIȘORENII ce zic?!?!”
Dupa cum voteaza de multe ori ma intreb oare pe cine reprezinta consilierii, indiferent de partid?Pe noi cetatenii sau interesele lor?Si imi raspund:voteaza conform intereselor lor si a partidului pe care il reprezinta.Nu au nici un respect pentru cei care i-au votat.Oare consilierii USR alesi de popor vor avea vreodata “tupeul”sa voteze impotriva initiativelor primarului chiar daca acestea ar fi impotriva celor care i-au ales?Nu !! -
Păi deja fac investiții pentru acest proiect! Deci orice dezbatere publică e praf in ochi și orice spun timișorenii nu schimba nimic!
Olariu de la FAKT, de cand e specialist in parcari ? Si de cand el ,vorbeste in nymele locatarilor ? Eu daca am o nemultumire,o spun personal, o rezolv personal. Nu merg la FALT, sa mi-o rezolve. Pensionarul asta, care de oeste 20 de ani, conduce aceasta….organizatie , sa-si vada de treaba lui. Daca tot e specialist,in atatea domenii….de ce nu se baga si in alte probleme. Nu cred ca in perioada asta, unde parcheaza oltenii masina, e problema nr 1 . De ce nu urla, ca cei de la Colterm, nu au carbuni. Ca riscam, sa stam in frig din cauza datoriilor Colterm. De asta nu spune marele Olariu. Acolo tace, ca nu-l baga nici dracu in seama. Si asta e o problema .ce tine de FALT.
-
Ai dreptate colterm trebuia închis de mult! Merge in gaura…pe banii noștrii! Dacă vor să îl țină să îi taie complet subvențiile și să plătească toți prețul corect așa cum noi plătim la gaz și curent pentru centralele termice!
-
Si sa inchidem/desfiintam si strazile daca tot au gropi si strica masinile. Si masinile si strazile sunt reparate pe banii nostri. Gata, ajnge, renuntam la strazi, mergem pe jos doar pe trotuar, si ne raman o gramada de bani.
-
daca extind programul zilnic si in weekend usere doreste marirea numarul de angajati ai timparkului. extinderea programului nu o sa asigure salariul dublarii numarului de angajati.
Probleme reale:
1. Cea mai mare problema e ca noul regulament nu are ca scop rezolvarea problemei parcarilor pentru locuitorii Timisoarei ci cresterea veniturilor Primaria Timisoara prin extinederea zonelor, orarului (seara si in weekend) pentru Timpark.
2. Regulamentul TREBUIE sa prioritizeze proprietarii cu masini inmatriculate in Timisoara, dar in proiect se permite sa faci abonament pe CNP fara a fi definit locul si a se tine seama daca acea masina este inscrisa pe Timisoara (propritarul isi plateste impozit la imobil si masina in Timisoara).
3. Regulamentul trebuie sa restrictioneze accesul la abonamente pe locurile riverane/rezidentiale pentru masinile de serviciu, inmatriculate pe firme care au obligatia sa aiba parcare proprie la sediu sau in anume loc.
4. Posesorii de masini din alte localitati ar fi normal sa aiba acces doar la locurile excedentare dupa ce proprietarii si-au acoperit necesarul pentru masina proprie inmatriculata pe Timisoara. Posibil sa fie limitat si la cei din Timisoara accesul la un numar de masini (1-2 pe adresa). Alternativ, cei din alte orase pot sa isi inchirieze garaje sau sa acceseze parcari private din cartiere.
Aceasta e normalitatea!
-
Dubla taxare e ilegală! Impozitul îmi dă dreptul să țin mașina pe domeniul public! Dacă merge unul și declară că tine mașina pe teren propriu nu plătește impozit pe mașină!
Dacă era o parcare creată de primărie în care s-au investit niște bani înțeleg să pună taxe!-
Mașina era scutită de impozit la depozitarea pe teren privat doar daca era și radiata din circulație.
Daca vrei sa circuli cu ea și să o parchezi pe domeniul public trebuie sa fie înmatriculată.
-
Am citit si eu articolul ca eram curios, am zis ca poate dau de ceva argumente logice, clare, cu explicatii. Imi pare rau ca am irosit timpul. FALT astia, sau cel putin cel care a facut “analiza”, sa-si vada de treaba lor de mumii comuniste. Fritz, ai multi sustinatori care nu-si bat capul pe aici prin comentarii cu toate maimutele astea care parca au invatat aceeasi placa undeva. De fapt asta fac maimutele, se iau una dupa alta. Sau poate e doar o maimuta cu mai multe nume? Cine stie, dar sigur o sa faca ceva boli de la ciuda daca tot asa o tine 🙂
Evident ca toata lumea a sesizat motivul principal pentru aceasta modificare. Nu este vorba de niciun beneficiun pentru cetateni ci este o alta modalitate de a stoarce mai multi bani de la timisoreni fara a face nimic, DoNimic.
Poate ar trebui sa se faca tarif diferit pentru masinile de Tm si cele din alte judete(nu sunt rasist dar e ceva normal, nu poti figura cu 50 masini in TM si defapt sa ai 120 in TM dar restu nu figureaza ca sunt din alte judete)!Asa lumea ar trece masinile pe zona unde activiaza(in cazul de fata Timis) si impozitul s.ar duce in zona unde activeaza! Iar pentru cei din Timișoara taxa de parcare pentru zone rezidentiale sa fie inclusa in impozitul pe care il platesc la primarie oricum! Zonele aglomerate sa fie taxate suplimentar ca si pana acuma dar pentru cei ce nu au locuinta in zona! Cred ca se poate gasi o solutie normala!
-
De ce sa nu punem bariere cu taxa la orice unitate administrativ teritoriala, daca tot facem diferentieri? si fiecare judet sa se “bata” pentru o taxa mai mica sa atraga traficul pe acolo daca n-are bani, sau o taxa mare daca crede ca asa va avea bani. Ia, fiecare “la scara lui”! sau… depasim nivelul de gradinita si intelegem ca noul “serviciu” nu ajuta cu nimic la cresterea numarului de locuri de parcare pentru a fi suficiente, si nu vom sti niciodata unde se vor duce banii incasati. Nu sunt bani de parcari supraetajate/subterane? Axa de mobilitate din fonduri europene ar zice ca sunt. Daca la Oradea se poate, la Timisoara de ce nu? Ok, nu ca la Oradea, ca bolojan ca nu stiu ce. Ca la Brasov atunci? sau macar ca la TARGOVISTE?
Parcari cu taxa trebuie sa fie cele in apropierea institutiilor publice(in afara de cele pe care ar trebui institutiile publice sa le aiba inchiriate de la primarie pentru cei care au treaba acolo sau pentru angajati)sau cele de tip park&ride, nu cele rezidentiale! Si in nici un caz asa zisele parcari obtinute prin niste dungi de vopsea pe strada!
Solutii la problema locurilor de parcare? sa nu se dea autorizatie de constructie fara un anumit numar de locuri de parcare, sa nu fie permisa parcarea masinilor de transport(dubite, camioane) in zone de resedinta, intelegeri cu supermarket-urile pt parcare pe timpul noptii, eventual crearea in parteneriat de parcari multinivel, imbunatatirea transportului in comun, transport scolar, rezolvarea rapida a problemei “epavelor” abandonate, parcare la marginea orasului pentru masinile de vanzare, atragerea de FONDURI EUROPENE pentru construirea parcarilor publice! si nu taxe peste taxe pentru nimic(pardon, pentru o gasca si acolitii lor)!
Ce faceti cu Complexul Studentesc?
Ce statut vor avea acele parcari dintre camine?
De ce pana acum s-au oferit gratuit si dezorganizat?
Se pare ca FALT nu s-a prins de aspectul cel mai important pt rezidenti: Daca la 8 dimineata nu-ti iei masina in spate in apartament, abonamentul de rezident nu-ti foloseste la nimic! TREBUIE SA TI IEI SI(!) ABONAMENT PE ZONA!! Acesta este aspectul cel mai important fiindca majoritatea sunt rezidenti! Practic, am fost DEPOSEDATI de abonamentul de LOCATAR!! Cine e locatarul care este plecat cu autoturismul in FIECARE saptamana de luni pana sambata in intervalul orar 8-17?!?
ABONAMENTUL DE LOCATAR TREBUIE SA RAMANA CA SI PANA ACUM!!!
Ora 17 trebuie sa ramana limita.
Sambata si duminica trebuie scoase.