Oraşe mult mai mici decât Timişoara au beneficiat de lucrări de modernizare ale principalelor gări, lucrări care au dus la ridicarea de clădiri unde călătorii pot aștepta în condiții decente. Timişoara e unul dintre principalele noduri feroviare din România, dar principala poartă de intrare în oraş arată execrabil. Peroane şi săli de aşteptare murdare, pereţi jegoşi şi scorojiţi, case de bilete învechite, scaune de care te lipeşti când te aşezi. Nici nu mai vorbim de mirosul deja devenit specific incintei, populate din plin cu boschetari.
CFR SA, proprietara clădirii, a avut norocul să dea peste o firmă total neserioasă care s-a făcut că lucrează la reabilitare. Un proiect superb, dar total inexistent în realitate. Ca urmare a rezilierii contractului de execuţie a lucrării, încheiat cu firma Poldmir Construction 1986 Ltd. – Israel, în anul 2008, a apărut necesitatea relicitării lucrărilor rămase de executat pentru modernizarea staţiei CF Timişoara. Şi iată că aşa iniţiativa, bună la origini, a devenit istorie. Ulterior, CFR a fost nevoită să scape şi de contractul de management al lucrărilor, semnat cu o firmă din Belgia, care nu s-a lăsat „dusă” din proiect. Şi aşa s-a ajuns la un nou proces, la Curtea de Arbitraj de la Paris. Toate acestea au dus la imposibilitatea de realizare efectivă a reabilitării. În stand-by, proiectul a rămas şi fără finanţare.
„În prezent, CNCF “CFR” – S.A. trebuie să găsească o altă sursă de finanţare, deoarece împrumutul BERD a expirat şi, de asemenea, trebuie elaborat proiectul tehnic pentru lucrări rest de executat”, am aflat de la reprezentanții CFR.
Intenţii bune există, ca dovadă, CFR s-a apucat din nou de treabă, chiar dacă nu are deocamdată niciun alt ban la dispoziţie. Zis şi făcut! Compania care se ocupă şi deţine infrastructura feroviară din România a găsit deja firma care ar urma să facă proiectul tehnic al lucrărilor şi care să se ocupe şi de organizarea unei noi licitaţii.
Achiziţia serviciului de elaborare „Proiect tehnic și documentaţie de licitaţie pentru rest de executat lucrări aferente obiectivului: Modernizarea spaţiilor şi eficientizarea activităţilor comerciale în Staţia CF Timişoara” s-a făcut prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare cu S.C. ISPCF – S.A., de altfel proiectantul iniţial.
La ora actuală, procedura de achiziţie a serviciului de elaborare a proiectului de asistență tehnică privind restul lucrărilor de executat este în derulare, rămânând să fie semnat contractul. După finalizarea şi identificarea unei surse de finanţare urmează să fie demarată procedura de achiziţie publică a execuţiei de lucrări.
Astfel, prin contractul de lucrări ce va fi încheiat se vor avea în vedere, conform scopului iniţial declarat, următoarele: finalizarea lucrărilor ce concură la minimizarea costurilor de întreţinere; maximizarea oportunităţilor de obţinere venituri din chirii; înlocuirea în totalitate a instalaţiilor electrice, termice şi sanitare; amenajarea mezaninului aferent hol corp principal; amenajarea şi finisarea tuturor spaţiilor la nivel parter; amenajarea peronului principal; asigurarea accesului persoanelor cu mobilitate redusă prin amplasarea unui ascensor; înlocuirea tâmplăriei şi executarea finisajelor exterioare, etc.
Au fost realizate şi primele estimări asupra valorii lucrărilor complexe. Proiectantul a oferit o primă valoare a lucrărilor rămase de executat, la aproximativ 1.500.000 euro. Proiecte avem, intenţii există, acum rămâne să vedem de unde vom face rost şi de milioanele de euro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!