Război de orgolii şi acuzaţii dure în motorsportul timişean. Înfiinţarea unei academii de automobilism sportiv şi pilotaj de către o asociaţie timişoreană a suscitat acuzaţii din partea Federaţiei Române de Automobilism Sportiv – FRAS, o organizaţie recunoscută de guvern, prin Ministerul Tineretului şi Sportului. Conform FRAS, academia de la Timişoara ar fi ilegală, pentru că asociaţia care a înfiinţat-o nu este membră a respectivei federaţii. Asociaţia timişoreană răspunde și anunţă că este legal constituită, recunoscută de MTS şi Judecătorie şi că nu are ca scop să pregătească piloţi pentru competiţiile FRAS, ceea ce ar justifica o asemenea poziţie a Federaţiei amintite, în plus are şi în obiectul de activitate ca şi cod CAEN, pregătirea unor cursuri de acest gen. FRAS nu deţine monopolul în domeniul motorsportului, se arată în poziţia Asociaţiei Auto Club Rally Timiş.
„Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS), singura federaţie naţională pentru sportul automobilistic recunoscută de Guvernul României, prin intermediul Ministerului Tineretului şi Sportului, face precizări asupra unei situații care poate reprezenta un pericol uriaș pentru cei care vor cădea în capcana ei. La începutul lunii martie, s-a anunțat, la Timișoara, lansarea și perfecționarea piloților în toate ramurile motorsportului, pregătirea unor arbitri și conducere defensivă. Proiectul aparține, conform comunicatelor de presă și a aparițiilor media, Asociației Auto Club Rally Timiș. Această asociație nu se regăsește printre cele 120 de cluburi sportive afiliate la FRAS, astfel că școala de pilotaj este cu atât mai mult o mare abatere de la legalitate. În plus, o școală de pilotaj, până să devină funcțională, trebuie să treacă printr-un sistem riguros de acreditare. De aceea, în România există doar 11 școli de pilotaj omologate. Totodată, un club sportiv nu are dreptul de a pregăti și licenția arbitri, acest drept revenind exclusiv în sarcina Comisiei Centrale a Arbitrilor. Pe această cale îi atenționăm pe pasionații automobilismului sportiv că activitatea așa numitei academii este ilicită și participarea la astfel de cursuri poate reprezenta un pericol uriaș pentru aceștia”, se spune în poziţia FRAS, trimisă pe adresa redacţiei noastre şi semnată doar cu numele de Federația Română de Automobilism Sportiv, fără a se preciza nominal o persoană.
Având în vedere această comunicare, reprezentanţii Asociaţiei Auto Club Rally Timiş au răspuns şi oferă o serie de informaţii legate de acuzaţii. Iată poziţia asociaţiei timişorene, cunoscută şi pentru organizarea Campionatului Judeţean de Automobilism Timiş.
„Pro Motorsport Academy este o structură din cadrul Auto Club Rally Timiș, asociație non-profit, legal constituită și autorizată prin Judecătoria Timișoara și MTS, având că obiecte de activitate în stătut, printre altele: 6.1 Pregătirea specifică în domeniu motorsport a sportivilor și a membrilor legitimați în cadrul clubului; 6.2 Sprijinirea participării acestora la competițiile naționale și internaționale de automobilism sportiv și karting; 6.3 Organizarea de competiții ,de acțiuni proprii în vederea formării sportive a tinerilor (selectare și promovare a celor cu reale aptitudini pentru sportul cu motor); 6.4 Editarea de programe, postere și alte publicații de propagandă sportivă în domeniul sporturilor cu motor; 6.5 Alte activități și mijloace de promovare în legătură cu scopul asociației. Concluzia firească este că această academie este Legal Constituită, Independentă şi Profesionistă prin conducerea ei (oficiali cu state de peste 30 de ani în motorsport, când FRAS nu exista) și prin traineri multipli campioni recunoscuți în domeniu. Cât despre «pericolul urias» reprezentat vă las pe dumneavoastră să judecați acest aspect prin prezentarea pe scurt a scopului acestei academii – «descoperirea, promovarea și perfecționarea iubitorilor motorsportului în variate domenii din sportul automobilistic. PRO MOTORSPORT ACADEMY promovează și siguranța în trafic, organizând activități de: Perfecționare în Conducere Defensivă, After School Drive Fast & Safety, inclusiv folosirea acestor cunoștințe acumulate în traficul zilnic și activități de Perfecționare în Arbitrajul Motorsport»”, se spune în poziţia asociaţiei.
Documentul mai menţionează că cea mai mare parte a sportivilor care concurează în prezent în competiţii ale FRAS au fost descoperiţi iniţial chiar de asociaţia amintită, că arbitri nu sunt pregătiţi pentru a fi licenţiaţi de FRAS şi că, de fapt, această poziţie a FRAS a apărut ca urmare a unei posibile „spargeri” a monopolului instituit de anumite şcoli.
„Doresc să aduc la cunoștiința publicului și distinșilor reprezentanți ai FRAS că peste 80% din sportivii din vestul țării, în special din Timiș, care acum concurează la FRAS au fost descoperiți, promovați și perfecționați în acest sport timp de peste 20 ani de către asociația noastră, devenind multipli campioni în cadrul altor campionate și apoi și la FRAS, dar când s-au dus la FRAS au fost Obligați să facă cursurile unei școli de pilotaj acreditate de ei. Poate că această este singură «capcană», faptul că această academie nu este «obligatorie» pentru participarea la concursuri organizate de alte instituții legale decât FRAS, și poate teama că vom sparge un monopol. Perfecționarea în arbitraj este obligatorie pentru performanță, asociația noastră colaborează cu comisia de automobilism și karting Timiș de care aparțin cei 24 de arbitrii recunoscuți, din care 6 internaționali, de asemenea o multitudine de arbitrii timișeni care sunt acum la FRAS au fost pregătiți de colegii noștri înainte de a trece la FRAS, care de altfel licențiază arbitrii pentru a activa în cadrul FRAS, nu și al altor instituții organizatoare. Menționăm că FRAS, pe care noi dealtfel am respectat-o, din păcate se pare că reciproca nu este valabilă, nu deține monopolul în domeniul motorsportului, existând și alte instituții legal constituite în practicarea acestui sport, care sunt și Autoritatea Sportivă Națională în domeniu, nu FRAS-ul. De asemenea, acest tip de activități pot fi desfășurate și de societăți comerciale, conform Legii 31/1990 prin codul CAEN 8532 (școli pentru piloți profesioniști) și cod CAEN 8553 (școli de conducere pilotaj) care nu le obligă să fie membrele niciunei federații, în România fiind peste 1.000 de astfel de societăți. Concluzia clară este că FRAS – NU DEȚINE MONOPOLUL ÎN DOMENIU – școlile de pilotaj, care de altfel, sunt și ele performante, acreditate de ei au avut nevoie de această acreditare pentru a funcționa în cadrul FRAS-ului, în rest ar fi libere să-și desfășoare activitatea, ceea ce facem și noi, fiind o instituție independentă”, se arată în poziţia semnată de Giurisici Ladislau, preşedinte al Asociaţiei Auto Club Rally Timiş.
Articole pe aceeași temă:
http://www.tion.ro/la-timisoara-se-va-infiinta-o-noua-academie-in-domeniul-automobilismului/2209987
Citiți principiile noastre de moderare aici!