Pentru prima oară în România, Caravana cinematografică pentru nevăzători a adus la Timișoara filme cu descriere audio, realizate de către Fundația Cartea Călătoare. Proiectul își propune să faciliteze accesul la cultură pentru persoanele cu deficienţe de vedere prin accesibilizarea filmelor artistice şi difuzarea acestora în cinematografe şi alte locaţii. În orașul de pe Bega, caravana a poposit la Liceul Iris, unde învață zeci de elevi cu deficiențe de vedere sau care și-au pierdut complet văzul.
Deși ne aflăm în toiul verii, micuții au avut ocazia să vadă filmul pentru copii cu tematică de Crăciun, “Ho Ho Ho”, în regia lui Jesus del Cerro, cu Ştefan Bănică jr., Bogdan Iancu, Pavel Bartoş şi Alina Chivulescu în rolurile principale.
“A vedea un film pentru un slab văzător sau un om care vede normal înseamnă a asculta sunetul, a privi imaginea și a face corelația a între sunet și imagine. Pentru un nevăzător componenta imaginii lipsește, iar lucrul cel mai important pe care trebuie să îl aibă este feedback-ul în ceea ce privește imaginea. Desigur, corelația dintre sunet și imagine se face intermediar. O voce, vocea unui lector spune ce se întâmplă în imagine, dar spune într-un mod obiectiv. Nu adaugă comentarii personale, spune exact ce se întâmplă în imagine. De exemplu, când se mișcă cineva, lectorul comentează spunând acum merge, se îndreaptă spre, are o haină de culoare. Privește pe geam, afară ninge. Subiectul filmului este mai de iarnă, dar se pare că și pentru accesibilizarea filmelor trebuie acordul diferitelor părți, iar acesta s-a putut accesibiliza foarte ușor”, ne-a explicat Constantin Cristache, profesor la Liceul Teoretic Iris.
Pentru copii, filmul a fost o surpriză bine venită, mai ales în condițiile în care este primul film pe care l-au putut viziona fără a fi nevoiți să își imagineze ceea ce se întâmplă pe ecran sau să își convingă părinții sau prietenii să le povestească.
“Am mai urmărit seriale, dar este foarte greu să îți dai seama care este acțiunea doar din sunet. Îmi plac mult filmele și sper ca pe viitor să pot viziona mai multe”, ne-a spus unul dintre elevii Liceului Teoretic Iris.
Proiectul urmărește și accesibilizarea filmelor documentare și ale filmelor care tratează subiecte educative, inspirate din literatura română.
Citiți principiile noastre de moderare aici!