Deși inițial exista posibilitatea ca loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj – Deva să fie finalizate încă din acest an, ele nu vor fi deschise pentru cel puțin câteva luni. Deși lucrările sunt înaintate, noua legislație nu permite deschiderea circulației decât la finalizarea integrală a proiectului. Este adevărat, nici situația din teren nu ar fi permis acest lucru.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România a anunțat care este situația celor două tronsoane în luna decembrie. Astfel, cele mai avansate lucrări sunt pe lotul 4. Conform datelor oficiale, aici stadiul șantierului a ajuns la 94%.
Datele statistice mai arată că pe acest lot ar fi avut loc în ultima lună un progres de… zero la sută. Pe șantier s-a lucrat; chiar CNAIR a anunțat că în ultima săptămână dinaintea Crăciunului constructorul de pe acest lot a finalizat zidul de sprijin de la Dealul Liliecilor.
Pe acest șantier s-a lucrat intens în 2018, progresul obținut fiind de 23%. Antreprenorul român de pe acest lot nu a dorit să intre în jocul guvernanților și a anunțat doar că va respecta termenul de finalizare al șantierului, care este în vara anului viitor.
Activitatea depusă aici a avut de suferit în urma unor alunecări de teren care au apărut la Dealul Liliecilor, ceea ce a necesitat activitate și timp în plus, dar și adoptarea unor soluții constructive noi.
Un progres bun a avut și lotul 3: aici șantierul a ajuns la un total de 91,5%. Progresul din ultima lună a fost de 2,5%, iar pe tot anul de 11,9%. Acest lot a fost puternic afectat, în vară, de disputa dintre CNAIR și antreprenorul spaniol, când lucrările au fost stopate din cauza unor diferende financiare, apărute ca urmare a includerii în proiect a unui nou nod de acces pe autostradă pe care Compania nu ar fi dorit să îl plătească suplimentar.
Disputa dintre părți s-a amplificat, s-a ajuns la amenințări, vizite pe șantier cu ambasadorul Spaniei și certuri. Până la urmă proiectul a fost deblocat, dar a fost ulterior din nou blocat de o altă dispută stupidă. De această dată, disputa a fost legată de realizarea unei benzi de acces între nodul de la Holdea și drumul național din apropiere, pentru care CNAIR a realizat o licitație separată, chiar dacă vorbim de un drum de doar câteva sute de metri. Licitația ciudată a atras un singur ofertant, chiar societatea spaniolă care realizează lotul. Ulterior însă, oferta acestora a fost declarată neconformă din cauze birocratice, legate de lipsa unor documente din dosar. Teoretic, licitația la acest drum de legătură nu a fost finalizată nici acum; practic, se pare că firma constructoare s-ar fi apucat de lucrare.
Noul nod de la Holdea și drumul de acces au fost necesare din cauza unei alte situații neplăcute, probabil una caracteristică României, în care o bucată de zece kilometri din lotul 2 al aceleiași autostrăzi a fost scoasă din proiectul și contractul inițial, pentru a se licita separat. Este vorba de o porțiune cu două tuneluri, apărute în urma schimbării acordului de mediu. Din cauza acestei porțiuni de autostradă lipsă, șoferii trebuie să coboare de pe A1 la Margina și de acolo să circule spre Deva pe vechiul drum național.
Inițial, nodul de la Holdea nu era în proiect, dar fără acesta am fi avut un nou lot de autostradă „muzeu”, terminat, dar necirculabil pentru simplul fapt că pe acesta nu exista acces. În ceea ce privește porțiunea cu tuneluri din lotul 2, în ciuda promisiunilor permanente ale oficialilor români, aceasta nu a fost scoasă din nou la licitație nici acum și probabil vom mai aștepta mult timp până când respectiva licitație va avea loc.
Citiți principiile noastre de moderare aici!