Vă reamintim, firma din Pașcani contractată de primărie, care este lider de asociere în contractul pentru modernizarea tramvaielor Timișoarei, a dat în judecată municipalitatea și cere plata a 3,5 milioane de lei, sumă ce reprezintă lucrări suplimentare la 16 vagoane de tip GT4. Oficialii firmei din Pașcani susțin că au dotat cu tampoane Crash și au refăcut integral caroseria vagonului de tramvai de tip GT4, „ca urmare a identificării necesității de a monta stâlpi de rezistență și a întări și a consolida șasiul”.
Reprezentanții celor două societăți vin cu lămuriri privind acțiunea în instanță și au transmis, către Tion.ro, o serie de imagini care dovedesc starea tramvaielor de tip GT4 înainte de modernizare și reconstruirea integrală a caroseriei. Unele lucrări au fost cerute de AFER.
„Tramvaiul GT4, reconstruit, a fost omologat de către Autoritatea Feroviară Română (AFER), cu respectarea strictă a standardelor actuale. Astfel, tramvaiele modernizate au fost dotate cu tampoane crash, conform standardului EN15227+A1/2010 Aplicaţii Feroviare – cerinţe pentru organismele vehiculelor – Securitate pasivă contra coliziunii feroviare, standard care nu a fost inclus în contract şi în Caietul de Sarcini, montarea tamponelor crash neconstituind o obligaţie legală până la data anunţului de atribuire al Primăriei Municipiului Timişoara din data de 18.04.2014. Introducerea obligaţiei montării tamponului crash a survenit după câştigarea licitaţiei, prin modificarea standardului de către Autoritatea Feroviară Română, pentru asigurarea unor condiţii superioare de securitate, la avizarea documentaţiei tehnice de referinţă, prin încheierea Procesului Verbal nr.569/22.09.2016 de către Comisia de Omologare a AFER”, transmit Toni Teau și Gheorghe Florin Sîrbu, directorii Electroputere VFU Pașcani, respectiv Astra Vagoane Călători Arad.
Garniturile erau praf, fiind un pericol pentru pasageri
Conform Caietului de Sarcini, explică aceștia, modernizarea tramvaiului a presupus păstrarea din vechiul tramvai doar a caroseriei, a boghiurilor și a osiilor, cu obligația recondiționării acestora. Oficialii celor două firme susțin că tramvaiele GT4 erau mai degradate decât se așteptau, iar acest lucru l-a scos la iveală o expertiză autoritzată.
„Necesitatea reconstrucţiei integrale a caroseriei a apărut după demontarea şi începerea recondiţionării tramvaielor, când expertiza autorizată efectuată de specialişti neutri a stabilit fără echivoc că vechile caroserii nu pot fi menţinute deoarece s-a constatat că structura veche a caroseriei este complet degradată, fiind complet uzată fizic şi moral şi că ar reprezenta un pericol pentru siguranţa pasagerilor, neputând susţine greutatea noilor echipamente amplasate pe acoperiş, de aproximativ 3 tone şi nici asigura cerinţele de siguranţă şi securitate pentru călători (vezi pozele 1-4). Însăşi Autoritatea Feroviară de Reglementare a avertizat că vechile caroserii nu suportă greutăţile ce urmau să fie montate pe acoperiş şi că nu pot omologa acest tip de modernizare. Astfel, caroseria a fost reproiectată şi refăcută în totalitate, conform noului proiect şi testată la Autoritatea Feroviară Română, conform noilor standarde în vigoare”, mai spun Toni Teau și Gheorghe Florin Sîrbu, pentru Tion.ro.
Tocmai pentru că s-a intervenit atât de mult, specialiștii care modernizează tramvaiele Timișoarei spun că se poate vorbi acum despre tramvaie ca noi.
„Având în vedere atât reconstrucţia integrală a caroseriei, precum şi faptul că pentru celelalte structuri şi operaţiuni s-au folosit materiale şi echipamente noi, putem vorbi de un tramvai în proporţie de peste 90% nou (vezi pozele 5-7). Practic, Asocierea Electroputere VFU Paşcani SA – Astra Vagoane Călători SA nu doreşte decât recuperarea costurilor efectuate cu materialele şi lucrările suplimentare generate de aspectele menţionate, fără a solicita vreun profit aferent acestora”, mai explică, pentru Tion.ro, reprezentanții Electroputere VFU Pașcani și Astra Vagoane Călători Arad.
Primăria Timișoara și fosta RATT (n.r. acum Societatea de Transport Public Timișoara) au semnat încă din 2014 un acord-cadru pe patru ani pentru modernizarea a maximum 30 de tramvaie, cu firmele Astra Vagoane Călători Arad și Electroputere VFU Paşcani, ultima fiind lider de asociere. La Timișoara au ajuns deja 22 de tramvaie reabilitate, ultimele opt din acordul-cadru fiind în atelierele celor două firme din decembrie 2017. Municipalitatea plătește, din bugetul local, 2,57 milioane de lei cu tot cu TVA pentru modernizarea unui singur tramvai. După lucrările suplimentare, 16 din tramvaiele modernizate ale Timișoarei costă 2,78 milioane de lei/garnitură, cu aproape 50.000 de euro în plus, adică aproape 3 milioane de lei bucata, ceea ce înseamnă peste 600.000 de euro.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2020342″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!