Primele linii de tramvai cu au legat zona centrală a orașului cu cartierul Fabric și cu Gara de Nord (centrală, la acea vreme). Ani mai târziu, în baza fotografiilor și mărturiilor din acea epocă, a fost reconstituit un mijloc de transport asemănător celui care a fost folosit timp de 30 de ani, până cu puțin înainte de intrarea în secolul XX, în Timișoara.
foto: Muzeul Național al Banatului
În fiecare an, pe 8 iulie, STPT sărbătorește Ziua Transportului Public Local. De această dată, sâmbătă dimineață, au avut onoarea să se plimbe cu tramvaiul tras de cai copiii de la Casa de tip familial „Andrei” din Timișoara. Aceștia au fost preluați la ora 10:30 din fața prefecturii și duși până în Piața Libertății. Ulterior, mijlocul de transport a fost tras în refugiul de aici, pentru ca și alți timișoreni curioși să își poată face fotografii cu el.
„Ne-am dorit să oferim ocazia unei astfel de plimbări aparte unor copii din medii vulnerabile, pentru a avea și un alt fel de prezență în cadrul comunității, menită a sprijini buna integrare socială a copiilor din sistemul de protecție. Astfel, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Timiș și DGASPC Timiș, am invitat copiii din cadrul Casei de tip familial Andrei din Timișoara să efectueze această deplasare inedită”, au transmis reprezentanții STPT.
Tot sâmbătă, între orele 20:00 și 22:00, în Piața Unirii va avea loc și un spectacol cu statui vivante și muzică ambientală. Până atunci, însă, reprezentanții STPT au mai ținut să le mulțumească tuturor celor au făcut și fac, în continuare, posibil transportul public în Timișoara.
„La 154 de ani de transport public local, cu toată aprecierea şi respectul pentru eforturile depuse zilnic, un mare MULŢUMESC întregii echipe a Societăţii de Transport Public Timișoara pentru cei mai vizibili şi pentru cei mai puţin vizibili, pentru cei ce ne conduc zilnic pe drumurile oraşului sau vă servesc la chioşcurile noastre, pentru cei ce vă răspund la telefoane sau se asigură că vehiculele sunt pe trasee, pentru cei ce curăţă staţiile sau mijloacele de transport, pentru cei ce se luptă zilnic cu cifre şi situaţii, pentru cei ce gestionează personalul societăţii cu grijă şi promptitudine, pentru cei ce caută soluţii şi alternative mai bune, pentru cei ce planifică cu implicare viitorul transportului public şi pentru toţi ceilalţi care sunt parte din familia S.T.P.T. şi îşi aduc contribuţia zilnică la activitatea serviciului public de transport”, au transmis reprezentanții societății.
„Gemenele” din Piața Unirii
Tot cu ocazia Zilei Transportului Public Local, în piețele importante ale orașului au fost amplasate și alte tramvaie de epocă. În Piața Unirii, de exemplu, au apărut „Gemenele”, două vagoane de tramvai cu dublă comandă, fabricate chiar la Timișoara de Societatea Tramvaie Comunale, în a doua parte a anilor 1920. Acestea fac acum parte din patrimoniul Muzeului Național al Banatului.
„Fiecare «vagon» măsoară 9,2 metri lungime și 2,2 metri lățime, adăpostind 52 de călători, 24 pe scaune și 28 în picioare. În 1931, aceste vagoane s-au transformat în tramvaie cu dublă comandă, echipate cu motoare și instalație de frânare de fabricație germană. Până în anii ’90, aceste tramvaie cu personalitate se lăudau cu trecerea pe Linia 5, din Piața Libertății la Ronaț, la fiecare oră, în fiecare zi”, precizează și reprezentanții muzeului.
foto: Tion
Trimite articolul
XHalal eveniment..o bataie de joc, o neimplicare, au fost 30-40 oameni, care a fost scopul evenimentului?Nimeni nu stie ce sa zica.. vai s-amar de ăia care “cică” au organizat.. penibil, in anul CCE se putea mai mult
-
Da normal dacă na fost bere și mici e vai samar!
In care piata a fost expus tramvaiul TIMIS 2, mandria de alta data a Timisoarei, Timisului si a Banatului?
Sau urmeaza ?
-
Timis 2 la tine in balcon sa nu te mai agiti cu cautatul! Daca ai cauta nitel te-ai lamuri unde si ce este expus
Dar și “condițiile și confortul”călătorilor sunt tot din acea epocă… Ce ne mai place “nouă” să ne mai fudulim… STPT # Eșec TOTAL !!! Graficul sosirilor cred că a rămas același de acum 154 de ani, bunul simț al angajaților la fel, oprirea în stație (vorba vine, stație) se face direct pe banda întâi chiar și a doua după caz… aer condiționat pe timpul verii normal că nu exista acum 154 de ani deci nici acum, călătoria costă 4 lei dar pe portofelul electronic îmi apare sold de 2,70 cum mama naibii nu știu, iarba la depoul muzeu e cât casa de netăiată și… exemplele pot continua… hăhăhă… mult și bine ! Așa că sictir cu lauda voastră. Dacă e ceva de lăudat doar călătorii sunt în măsură să faca asta, DOAR ei !!! Oricum am uzat tastatura de pomană scriind toatea astea căci nimeni din conducere nu ține cont de nimic. Cea mai “verde” soluție e bicicleta. Și așa e la modă cu verde, sustenabil, eco, bio și alte vorbe goale. Concret – NIMIC !!!
-
FACTS