Recent, un cititor Tion ne-a semnalat faptul că este aproape imposibil ca cetățenii să ajungă la primarul din Dumbrăvița atunci când au probleme, deoarece edilul ține „primăria închisă” și „a rărit audiențele” – așa că am vrut să verificăm pe teren care este situația.
Am aflat că în momentul de față, audiențele se organizează săptămânal, în fiecare zi de joi, de obicei în intervalul orar 16-18. Excepție face ultima zi de joi a fiecărei luni, când are loc ședința Consiliului Local Dumbrăvița.
Teoretic, pentru a intra în audiență, cetățenii trebuie să depună o cerere la Ghișeul Unic al primăriei sau să o trimită online pe contact@primaria-dumbravita.ro.
Reprezentanții primăriei ne-au spus că fiecare cerere este preluată de compartimentul Relații cu Publicul, iar oamenii sunt contactați pentru a vedea dacă audiența este într-adevăr necesară sau solicitarea poate fi rezolvată de un funcționar.
Solicitările legate de urbanism, cele mai frecvente
Solicitările cu care oamenii vin în audiență la primar sunt dintre cele mai diverse: de la nelămuriri legate de locurile de parcare, la probleme legate de asfaltarea străzilor, accesul la diferite servicii etc.
Potrivit primarului Horia Bugarin, problemele legate de urbanism sunt cele mai frecvente. Vă reamintim, la finalul anului trecut a fost votat noul PUG al comunei, la 21 de ani după aprobarea ultimelor documente urbanistice.
Noile prevederi, menite să pună capăt unei perioade de nouă ani de „dezvoltare necontrolată” – după cum precizau în octombrie 2023 reprezentanții Primăriei Dumbrăvița, combinate cu vechiul mod în care se derulau lucrurile – dau naștere unor nelămuriri, condiții în care oamenii vor să se adreseze direct primarului.
„Foarte multe probleme ridicate de cetățeni sunt legate de urbanism. Până acum, în general, lucrurile se rezolvau într-o formă sau alta – nimeni nu prea știe cum – și acum când există niște reguli, lumea nu prea înțelege regulile respective; cetățenii nu înțeleg întotdeauna de ce nu pot construi într-un anumit fel, de ce nu pot construi pe spațiul verde ș.a.m.d. Și atunci, cele mai multe solicitări de audiențe sunt, în general, pe zona de urbanism. Atunci, cu colegii mei din urbanism, venim cu toate documentele care au stat la baza deciziei respective. […] Se întâmplă să fie și anumite erori. Le corectăm. Dacă nu, le explicăm cât se poate de corect, ca succesiune, să înțeleagă de ce nu se pot face anumite lucruri. […]
În unele cazuri este vorba despre probleme vechi, reluate, și atunci când oamenii solicită documente își dau seama că, de fapt, ceea ce era în trecut nu mai pot face în viitor pentru că avem un Plan Urbanistic General (PUG), pentru că anumite lucruri le verificăm mai amănunțit decât se verificau în trecut. Toată lumea trebuie să înțeleagă că trebuie să ne conformăm cu toții prevederilor legale.
Sunt anumite legi care ar fi trebuit să fie aplicate și care ar trebui să fie aplicate peste tot, mai ales pe zona de urbanism, dar din diferite motive, obiective sau subiective, ele au au fost încălcate sau au fost ignorate și s-au făcut anumite concesii care, în clipa în care dorești să pui lucrurile pe făgașul normal, lumea devine nemulțumită că lucrurile nu se mai întâmplă cum și-ar dori. […]
Au fost și situații în care oamenii au înțeles și s-au conformat prevederilor legale, dar am avut și situații unde am ajuns în instanță. Cele mai multe procese le avem pe spețe de urbanism, tocmai pentru că oamenii doresc să obțină în instanță anumite derogări de la prevederile pe care noi le avem la momentul actual în vigoare. Aici pot totuși să spun că în peste 75% dintre cazuri avem câștig de cauză pentru că mergem pe lege și mergem pe niște prevederi foarte clare. Au fost și situații în care chiar dacă am avut dreptate, s-a întâmplat să pierdem în instanță”, a explicat pentru Tion primarul Horia Bugarin.
De exemplu, joi, 18 aprilie, cinci din șase cetățeni care s-au înscris în audiență la primar s-au și prezentat, iar majoritatea au avut de rezolvat, într-adevăr, probleme de urbanism.
Până acum, la Primăria Dumbrăvița s-au organizat peste 700 de audiențe. Odată discutată solicitarea cetățenilor, în funcție de domeniu, primarul desemnează funcționarii care trebuie să urmărească rezolvarea acesteia și să țină legătura cu cei implicați.
„M-am înscris în audiență la primarul Dumbrăviței, Horia Bugarin, pentru a-i supune atenției o problemă de interpretare diferită a unor acte normative privitoare la încadrarea în parcelă a unei case de locuit.
Biroul de arhitectură al Primăriei avea interpretarea sa (diferită de propriile interpretări anterioare expuse în același tip de speță), eu, în calitate de solicitant al unui certificat de urbanism, altă interpretare, zic eu cea corectă.
Până la urmă, analizând speța mea, primarul Bugarin a constatat că Biroul de Arhitectură nu e consecvent cu propriile decizii luate anterior și a sugerat reprezentantei biroului, prezentă la întâlnire, să reanalizeze într-un timp rezonabil, conform legii, solicitarea mea, în sensul respectării consecvenței în interpretarea problemelor expuse de mine. Fapt care s-a și întâmplat”, ne-a povestit un cetățean din Dumbrăvița a cărui cerere a fost deja rezolvată.
Ghișeul Unic
De menționat ar fi că Ghișeul Unic, principala interfață dintre contribuabili și administrație, nu a existat la Dumbrăvița dintotdeauna, el fiind implementat în decembrie 2021. Înaintea pandemiei, tot sediul primăriei era complet deschis cetățenilor, fără a avea însă pază.
Cum orice persoană putea intra oriunde, profitând de pauza angajaților sau de faptul că aceștia ieșeau din birou pentru a rezolva diverse sarcini, atât documentele confidențiale, cât și banii din casierie erau puși în pericol.
După ridicarea restricțiilor impuse pe perioada pandemiei a fost regândită și deschiderea primăriei. Așa a apărut ideea Ghișeului Unic, implementat deja de multe alte primării.
A urmat o recompartimentare a două birouri, respectiv cel al viceprimarului și cel al secretarului de UAT, unul devenind sală de așteptare, iar celalalt pentru funcționari și stocarea documentațiilor primite sau pregătite pentru eliberare.
Pentru a putea face față unui număr mare de cetățeni care vin simultan, casieria a fost dublată, iar Ghișeul Unic are acum trei ghișee și trei angajați.
Oricine are o solicitare sau documente de predat ori de ridicat, trebuie să vină la acest ghișeu. Tot aici, în cazul în care oamenii au de rezolvat o problemă care ține de un singur compartiment, pot discuta cu un funcționar public care se prezintă la Ghișeul Unic pentru a-i acorda asistență.
Orarul Ghișeului Unic:
- luni – miercuri: între orele 8 și 16
- joi: între orele 8 și 18
- vineri: între orele 8 și 14
foto: Tion
Trimite articolul
XIaca un alt subiect stringent; comunicarea cu cetatenii comunei, dinspre mai marele gospodar…IOC!
Mr Bugarin, procedati exact ca orice politician sadea…in preajma alegerilor aveti o sumedenie de canale de comunicare…in restul mandatului sunteti totalmente invizibil!!!
Ce sanse credeti ca ati mai avea sa primit votul meu din moment ce procedati precum cei pe care cu vehementa ii blamati?
-
Spuneți ce problemă ați discutat cu primarul și cum s-a rezolvat ca să fiți asa nemulțumit. Altfel este doar un comentariu denigrator a unei persoane ascunsă după tastatură.
E foarte logic ca intai cererea de audienta sa fie tratata ca si o sesizare, multe situatii sau probleme se pot lamuri sau rezolva de functionari fara sa se discute cu primarul. Si doar daca nu se rezolva, atunci sa se mearga in audienta. Altfel ar fi nevoie de 20 de ore pe saptamana pentru audiente
Sunt convins ca cei care au cerut sa le fie asfaltate strazile in camp au fost in audienta. Asta in timp ce alte strazi pline de case stau la rand, pe nedeterminat.
Ia spuneti-ne, cati km de sosele NOI s-au asfaltat in primii 3 ani de mandat? Nu trebuie, ca stim: niciunul. Toate au fost reciclari sau reparatii a celor vechi. Acum ca vin alegerile, abia se scoate capu din grota.
Transparenta ZERO in deciziile de investitii – sunt luate cu un aer de “maturat sub covor” sau de “stil mafiot” (probabil si din disperare: ca sa fie “ceva” acolo).
Am avut sperante cand ati castigat alegerile, dar sunteti de o incompetenta colosala si ati dezamagit cumplit.
In special pe noi, cei care v-am votat.
-
Cine dorește să se informeze o poate face urmărind activitatea si deciziile administrației, cine doar cărcoteste se anunță ‘avocatul’ tuturor. Primarul nu hotărăște nimic singur, și contează votul majoritar (știți cine îl are, doar este transparent?).
Sa plece din Dumbrăvița nu ne baga în seamă rușine USR ist afara!este praf comuna!
-
Ceva concret? Sau va deranjează doar praful de pe străzile private, neasfaltate?
Nu mai au samsarii prioritate? Vai, sa stea ei la coada ca orice contribuabil?
Cine dorește să se informeze o poate face urmărind activitatea si deciziile administrației, cine doar cărcoteste se anunță ‘avocatul’ tuturor. Primarul nu hotărăște nimic singur, și contează votul majoritar (știți cine îl are, doar este transparent?).
Cu 6 ani în urmă aveam nevoie de o informație.Am mers la primărie, nu era portar, am întrat, nimeni să-mi spună unde/ce sa fac. Aveam de ales să deschid fiecare ușă până găsesc pe cineva. Deci, primatia era deschisa, la propriu. Din bun simț am renunțat și am plecat. Săptămâna trecută am solicitat o adeverința, în numele fiicei mele, fără probleme. Am depus o cerere la ghișeu în jurul orei 11. Mi s-a spus ca pot veni pe la ora 16. Nu am avut timp, dar a doua zi am primit adeverința. O solicitare care necesita aprobarea primarului a durat câteva zile, am fost anunțată prin telefon ca s-a aprobat, să merg sa ridic hârtia. M-am convins ca cei care acuză ca ‘primaria este inchisă’ nu au fost acolo, preiau expresia din auzite.