Contractul pentru realizarea documentației necesare a fost semnat la începutul lunii decembrie, după ce firma din Alba Iulia câștigase licitația cu o ofertă de 824.413 de lei, fără TVA, respectiv 981.052 de lei, cu TVA, echivalentul a aproape 200.000 de euro. Momentan, proiectanții au ajuns în faza de elaborare a documentației de avizare a lucrărilor de intervenție (DALI), până la finalul anului ar trebui obținută și autorizația de construire, iar anul viitor va fi realizat și proiectul tehnic (PT). Durata totală a contractului este de 48 de luni.
Proiectul vizează zona de la Podul Traian la Piața Alexandru Mocioni, deci bulevardul 16 Decembrie 1989 și cele trei străzi adiacente bisericii din piață. Scopurile finale ale regenerării ar fi „creșterea atractivității și calității vieții în Iosefin”, și „readucerea acestui sit înapoi locuitorilor”. Vor fi locuri de promenadă, spații verzi și intervenții de punere în valoare a fondului de construcții. Accentul va fi pus pe traficul pietonal, pe traficul velo și pe transportul în comun, ceea ce înseamnă, în mod firesc, că va avea de suferit cel rutier. La final, zona ar trebui să redevină atractivă din punct de vedere economic.
Deficiențele majore ale zonei, în prezent
Cei de la Total Business Land au identificat câteva deficiențe majore în zonă: „traficul intens”, „lipsa spațiilor verzi” și „absența unui spațiu adecvat pentru întâlniri și petrecerea timpului liber”. Principalele propuneri ale acestora, deci, au în vedere, printre altele, lărgirea Pieței Mocioni, și realizarea unor spații verzi și de recreere de-a lungul bulevardului 16 Decembrie 1989. Va fi pus în valoare și locul din care a pornit Revoluția din 1989 și, în plus, ar exista și ideea unei benzi de circulație destinate transportului în comun.
„Se va pune accent foarte mult pe partea pietonală, pe lărgirea Pieței Mocioni, astfel încât să fie invitat pietonul să se plimbe prin această piață. În prezent, este destul de mult delimitată și întreruptă de trafic. În prezent, este mai mult un scuar, mai degrabă. (…) Sunt și alte proiecte care vor rezolva acest aspect (al traficului rutier – n.r.). Considerăm că ar fi un punct de început, astfel încât să putem să dezvoltăm zona aceasta, să putem să încurajăm transportul în comun, pietonal și alternativ. Pe lângă spații verzi, propunem și zone de recreere, băncuțe și jardiniere, nu numai în Piața Mocioni, ci și de-a lungul bulevardului”, au declarat proiectanții.
Concret, vor fi lărgite trotuarele pietonale, vor fi introduse piste de biciclete și spații verzi, iar zonele de odihnă vor fi dotate cu mobilier urban modern. Suprafața trotuarelor va fi pavată cu dale de piatră, rețeaua de iluminat stradal va fi reconfigurată, adăugându-se și iluminatul decorativ și arhitectural, iar rețelele edilitare din zonă vor fi modernizate. Vor fi plantați și arbori noi, de dimensiuni medii și mici, dar vor fi și păstrați cei maturi, după ce vor fi tratați. La final, ar trebui să existe „o barieră verde” între zona pietonală și cea auto. Densitatea acesteia, însă, va fi destul de redusă pentru a putea asigura vizibilitatea asupra drumului și a fondului construit cu valoare istorică.
Noi suprafețe pavate cu dale de piatră vor fi amenajate și în Piața Mocioni, iar, odată cu reconfigurarea traficului auto, acestea vor fi unite și de celelalte spații pietonale din zonă. De asemenea, Piața Mocioni va fi reorganizată spațial, urmând să devină un loc important pentru întâlniri și evenimente socio-culturale. Vor fi plantați și aici noi arbori și vor fi schimbate mobilierul urban și sistemul de iluminat public. Pe viitor, se are în vedere posibilitatea deschiderii unor terase la parterul clădirilor.
Schimbări se vor produce și în Piața Sf. Maria, punctul de pornire al Revoluției din 1989. Aici se propune înlocuirea pavajului existent cu dale de piatră, pentru a accentua diferența dintre zona destinată pietonilor și cea destinată autovehiculelor. Totodată, se va reamenaja spațiul verde, iar proiectul va fi corelat cu „Traseul Revoluției din 1989 din Timișoara”, o altă investiție prin PNRR a Primăriei Timișoara.
Străzi „shared space”
La fel ca în Piața Traian, și regenerarea zonei Pieței Mocioni va presupune implementarea unei tipologii de străzi „shared space”. Acest lucru se va realiza prin eliminarea parcărilor și a bordurilor, astfel încât străzile să fie accesibile doar riveranilor. Pentru a compensa locurile de parcare „pierdute” pe bulevard, vor fi amenajate alte spații speciale pe străzile cu care acesta se intersectează.
„Pentru a fluidiza transportul public, se propune realizarea unei benzi speciale pentru autobuz, reducând astfel timpul de așteptare pentru autobuze și tramvaie. În ceea ce privește limitarea emisiilor pe care le generează autovehiculele, se propune restricționarea traficului auto pe bulevardul 16 Decembrie 1989 la o bandă pe sens de circulație, cu semafoare la trecerile de pietoni, pentru a fluidiza traficul și asigurarea siguranței pietonilor. De asemenea, vor fi plantați arbori și spații verzi care vor contribui la curățarea aerului”, precizează reprezentanții primăriei.
Proiectul a fost urcat marți și pe platforma „Decidem” a Primăriei Timișoara. Acesta poate fi accesat AICI. Prima întâlnire cu cetățenii va avea loc miercuri, 7 iunie, în sala de festivități „Preot Ioan Imbroane” a Parohiei Iosefin, Piața Alexandru Mocioni 9.
Trimite articolul
XArata frumos, dar sec, dispare “Timisoara”, specificul orasului. Imaginile propuse ma duc cu gandul la o multime de orase din Europa, si anume la zone din acele orase care de fapt nu au o personalitate anume. Zona propusa pentru amenajare tocmai asta are acum, personalitate, cu functionalitatea sta mai prost. Pentru 200.000€ se pot face ambele, altfel orice student la arhitectura va face un proiect in 2-3 ore. Sa nu uitam ca s-au facut mari lucrari de infrastuctura acolo prin anul 2000, problema e rezolvata la capitolul asta.
-
pai dute la dezbatere, fa propuneri, ca daca stai si comentezi pe internet nu te baga nimeni in seama, dute acolo si spunele ce nu-ti place, ce ai vrea sa vezi
străzile să fie accesibile doar riveranilor.
shared space
vor fi amenajate
restrictionarea la 1 banda pe sens(rezervata pentru bus?😂)… pentru a fluidiza traficul (🤔)
ps: ciudat ca in filmulet mijloacele de transport in comun is cu ceva violet totusi 😂🤣🤪
#3ani… 1 filmulet. e ceva!
#🤪
Arata oribil. Ca tot ce face administratia Fritz si arhitectul-sef Almajan, calitatea e sub-mediocra. Intre campania electorala si realitate este o diferenta de la cer la pamant. Frtiz si Alamajan nu au fost in syare sa inlocuiasca mult hulitul pavaj pus de Robu. In 3 ani de zile, Fritz nu a facut nici macar un trotuar.
-
Odata facuta o lucrare nu poti sa o refaci sau modifica o anumita perioada.
Stau in preajma Pietii Mocionii. E binevenita regandirea traficului si a impartirii zonei pentru cresterea spatiului verde si pietonal/biciclete…Dar cum de a ajuns o firma din Alba iulia sa faca proiectul?!! Ei circula zi de zi ca si mine prin Piata Mocionii?!
-
pai si de ce nu l-ai facut tu daca circuli zilnic pe acolo?
stalpisorii aia langa bada de bicicleta is pur si simplu criminali, pici intrunul din ei, te agati cu pedala intrunul, voi cand proiectati ganditi?
Rog pe aceasta cale administratia usr sa cheltuie toti banii pe studii de prefezabilitate si fezabilitate. Va rog de asemenea sa,o lasati mai moale cu realizarile !
O alta piata ca cea a Libertatii se pare ca va lua nastere. Mari cretini pusi in urbea asta la Primarie. Se intrec pe capete cat sunt de idioti, unul mai mult decat celalalt. Si va disparea TIMISOARA de altatdat, pentru o Timisora NO NAME,
Pentru ce trebuie sa i-si dea cu parerea toti neavenitii ? Toate consultarile sint de fapt o prosteala ieftina…
-
ca sa vina fecalii din parimarie sa spuna ca le pasa de opinia ta de doi lei, cetatean nerecunoscator ce esti
Toată strada Treboniu Laurean și continuarea ei in piata ar trebui făcută pietonala. Pista de biciclete de pe 16 Decembrie s ar putea muta aici și separa de traficul pietonal prin 2 rânduri de pomi. Sa mergi pe lângă tot traficul auto de pe 16 dec e foarte neplăcut pt pietoni și bicicliști.
Excelenta ideia cu o singura banda spre Calea Sagului.De asemenea excelenta ideia cu 4 benzi pe podul peste Bega care sa preia traficul de pe str Jiul.Bravo,bravo.Pacat ca proiectul este “realizat” de arhitecti din Alba Iulia.Ei cunosc bine Timisoara si nevoile ei.Poate un proiectant din New York realiza o sosea suspendate………etc,etc.
În ce priveste arhitectura zonei Pieței Mocioni nu corespunde cu originalu .S-a simplificat pâna la prabusirea finala a stilului. Conluzia este:- Lucrat la viteza fara o cunostinza de baza!!!! ,asta se numeste Dilettant!! ( italiaa dilettante)
Ps. este parerea me-a pers.