Lucrările de la Pasajul Solventul au fost întrerupte la finalul anului trecut, la un stadiu de finalizare de aproximativ 45%. În primele luni ale anului au reapărut muncitorii pe șantier, iar, dacă totul merge bine, peste un an va putea fi folosit în întregime de timișoreni.
„Pasajul ăsta va schimba radical felul în care zona de vest se conectează cu restul orașului. Va transforma tot Ronațul, dar cu tot cu Mehala, Bogdăneștilor. Momentan, Ronaț, mai ales, este un fel de cul-de-sac, o zonă destul de izolată. Pentru că aici este și spațiu, mă aștept la o dezvoltare economică puternică în următorii ani.
În același timp, important că nu construim aici o autostradă urbană, ci este un proiect care include linii de tramvai înierbate, care include piste de biciclete, trotuare. Deci, tocmai pentru că ne așteptăm ca această zonă să se dezvolte și nu cu fabrici, ci cu oameni, e important să includă și această parte de mobilitate alternativă, nu este doar un pasaj pentru mașini. Mă bucur că avem și o finanțare prin «Anghel Saligny» și atunci, speranța este că Guvernul ne va da acești bani în acest an și la începutul anului viitor, să putem absorbi toată suma de 43 de milioane de lei și să nu avem întârzieri din cauza banilor. Per total, este un proiect consistent, pe care îl finanțăm inclusiv din bugetul local. (…)
Bineînțeles că tramvaiul de pe Bogdăneștilor, care va funcționa în următorul an cu o buclă provizorie, apoi va putea trece pe sub pasaj și va putea să conecteze și restul orașului. Asta va schimba și transportul în comun foarte mult. Este un proiect care vine cu foarte multe beneficii, un proiect pe care tot orașul l-a așteptat de zeci de ani. Este un proiect care nu este important doar pentru acest cartier, ci va avea efecte pozitive pentru tot restul orașului”, a declarat, pentru Tion, primarul Dominic Fritz.
În total, investiția se ridică la 132 de milioane de lei, din care 43 de milioane de lei sunt din Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.
O cutie „împinsă” sub calea ferată. Finalizare în aprilie 2025
Spre deosebire de șantierul de la alt pasaj, Michelangelo – unde s-a intervenit „clasic” –, la Solventul este folosită o tehnică de lucrare diferită, mult mai complexă. Este vorba de un cheson – o cutie de beton care va fi „împinsă” sub calea ferată. Materialul „săpat” astfel va fi tras înapoi, deși de obicei se preferă împingerea acestuia. „Cutia” împinsă va rămâne în urmă și va reprezenta structura de rezistență a noului pasaj.
„Este un șantier cu multă tehnologie din punct de vedere ingineristic. Începând de la pereți mulați, care este o tehnologie este nu uzuală, dar partea clar partea cea mai interesantă este parte de cheson. Este o structură destul de mare, pentru că este 28 per 70 de metri, cu nouă metri înălțime. Este, practic, o cutie de beton foarte mare. Are și tehnologie mai complexă, având în vedere că, în mod normal, chesonul este de împingere. Se folosește uzual în Italia, unde este preferată cea cu structură masivă, cu pereții de beton foarte mari; adică până la 2 metri – 2 metri și jumătate grosime, dar asta însemna în cazul în care betonul avea 5 metri grosime, ceea ce presupunea să coborâm mult, dar aveam pânza freatică.
De aceea, s-a ales să facem o structură cu pereți mai subțiri, în jur de 70 – 80 de centimetri, dar câștigăm de fapt 3,5 metri de săpătură. Ieși și cu trei metri și jumătate din apă. Tehnologia asta înseamnă că aveam mai puțin beton, că este structură de rezistență la compresiune, în schimb, trebuie pus mai mult oțel, fier, fier-beton. Ca să reziste la fricțiunea de împingere, toată «cutia» va avea un sistem de post-tensionare, cabluri de post-tensioning. Este o tehnologie mai dezvoltată”, a declarat, pentru Tion, Luigi Pastorelli, din partea Spic Internazionale.
Nefiind un șantier „prea mare”, nu vor fi mulți muncitori acolo. În schimb, cei prezenți vor fi specializați și „bine-coordonați”. Vor fi, de asemenea, și destule utilaje cu care se va interveni.
Importantă va fi și partea de evitare a accidentelor. Ceva mai mulți muncitori vor apărea prin toamnă, când trebuie împins chesonul. În paralel, se va lucra și pe alte elemente, iar toată lucrarea ar urma să fie gata în aprilie 2025. În tot acest timp, circulația feroviară peste viitorul pasaj nu va fi întreruptă.
„Cam 50-60 de metri (de împingere a chesonului) se face în două luni – două luni și jumătate, în funcție și de ce găsești pe sub calea ferată. Anul viitor trebuie făcute operele de finisaj, drumurile de fapt și șinele de tramvai. Astea nu sunt în lungime mare, sunt în total 500 – 700 de metri în total, asta va merge mai repede. Per total, sper să fie finalizat în luna aprilie a anului viitor. Dar este clar, cât timp se construiește chesonul, pe partea din afara lui se poate lucra în paralel: breteaua de drum, trotuarul”, a mai spus Luigi Pastorelli.
Podul și alte proiecte din zonă, la fel de importante
Pe de altă parte, în afară de Pasajul Solventul, în aceeași zonă Primăria Timișoara are și alte proiecte. Dintre acestea, ar fi de amintit Podul Solventul și Radiala Vest.
„Bineînțeles, cel mai important este să continuăm acest pasaj cu Podul Solventul, unde o să lansăm încă de anul acesta licitația pentru proiectare și execuție, pentru că atunci de fapt vom avea și legătura cu cartierul Dâmbovița și, de fapt, va fi completarea inelului IV în Timișoara și va avea și o funcțiune pentru o parte din traficul de tranzit, mai ales până când nu este gata Centura de Vest”, a mai declarat primarul Dominic Fritz pentru Tion.
Vă amintim, contractul pentru lucrările de la Pasajul Solventul a fost semnat în toamna anului 2020, fiind prevăzut un termen de 26 de luni: două pentru actualizarea proiectului tehnic și 24 pentru execuția propriu-zisă. Licitația cu o singură ofertă fusese câștigată de asocierea Spic Internazionale (lider/Italia) – Pod-Proiect (Iași) – Sylc Con Trans (Arad), cu terții Arcada Company (Galați) și Conextrust (Bacău) și subcontractanții Teoval & Co (Iași), FDF Electric Grup SRL (Iași), ISPCF (București), Radaria (Galați) și SC Yda Proiect Consulting SRL (Iași)
Lucrările au început de abia spre finalul anului 2021, după ce administrația Fritz a ținut să modifice parțial proiectul. Au fost și ceva probleme create de pandemie, dar și cu banii, guvernul suspendând o perioadă plățile Programului Național de Investiții „Anghel Saligny”. În cazul Solventul, finanțarea de 9 milioane de euro fusese obținută la începutul anului 2023. Acum, dacă va fi respectat și noul termen – aprilie 2025 –, lucrările ar trebui să fie gata cu o întârziere de vreo doi ani și ceva față de termenul inițial.
Pasajul va avea o lungime de 87,09 metri, vor fi modernizați 726 de metri de stradă, rampele vor avea 259 de metri, linia de tramvai dublă va avea 424 de metri, pistele de bicicliști se vor întinde pe 1.355 metri, trotuarele pe 1.877 de metri, iar spațiile verzi pe 5.534 mp. Va fi amenajat și un sens giratoriu, înspre Bega.
foto: Tion
Pe aceeași temă:
În sfârșit pot începe lucrările la Pasajul Solventul. Primăria Timișoara a predat amplasamentul
FOTO. Pasajul Solventul mai așteaptă autorizația de construire. Principalele modificări din proiect
Aproape 9 milioane de euro de la Ministerul Dezvoltării pentru Pasajul Solventul din Timișoara
Trimite articolul
XDoNimic, ai facut o banda jumate pe Bogdanestilor, degeaba faci 4 benzi acum pe sub pamant prin pasaj
Din cauza prostiei tale va suferi orasul 30 de ani, doar consultanta, regenerari si neomarxisme ai in capul ala umflat- vorba sefului tau Drula
-
Las ca vine Lae Bocsig si repara tot.
-
duamne da
-
-
Iar veniti cu fake-urile astea? Pai nu fosta administratie a facut proiectul Bogdanestilor, iar din variantele propuse nu exact ce avem acum s-a aprobat de catre ADR Vest, cei care dau banii? Nu Culita Chis a semnat indicatorii tehnico-economici?
In alta ordine de idei, mie imi pare ok si cum e acum realizat proiectul. Sunt trotuare generoase, piste de biciclete, tramvai prevazut prin pasaj. Adica exact transportul in comun care in orice tara dezvoltata e prioritizat. O sa multumim peste 20 de ani, cand trendul de a utiliza mai mult bicicletele, mersul pe jos si transportul in comun va fi vizibil si la noi.-
zic ca pana peste douazeci de ani putem sa avem alta parere. una cum ca daca benzile sunt prea inguste pentru categoria de drum conform legii(toNti pentru justitie, se stie) inseamna ca siguranta lasa de dorit. asa ca pana sa multumesc peste 20 de ani, o sa ma rezum sa le urez una alta “de bine” celor responsabili de mizeria facuta.
-
pai nus fake, unde ai vazut tu la Lae benzi din astea, vb bancului, cam cat juma’ de drula ?
-
-
E strada in oras, nu autostrada! Aia are 3,5 m latime! Aici are 2,75, iar latimea ei trebuia sa fie 2,5 m! doNimic zi lui niMica!
Stati linistiti! Indiferent cine castiga – ca e Robu, ca e Fritz, ca e altul – cel putin pana in 2027 nu va fi gata.
Toti nenorocitii astia sunt la fel, facuti, parca, din acelasi rahat – toti promit, fac si dreg inainte de alegeri – apoi, 3 ani, freaca menta, dau vina pe partidele din opozitie (partide cu care colaboreaza pentru amanetarea Romaniei), iar apoi, pe ultima suta de metri, revin promisiunile.
-
popică,popică, iar nu ți-ai luat medicamentele ?
“Mă buc.ur că avem și o finanțare prin «Anghel Saligny» și atunci, speranța este că Guvernul ne va da acești bani”
daaaa, super! anghel saligny nu era hulit de usere ca fiind pndl-ul liberalilor? nu a contribuit si el la ruperea coalitiei usere penele? acum e bun acest pndl(dragggniiiaa!) nu mai e un program facut doar ca sa fure unii? ah, depinde cine fura, si atunci poate ca e bun, poate ca nu…
-
Daca puteti face sarituri similare cu cele din logica, aveti cariera asigurata la circ.
Sa-ti fie jena sa furi de la hoti? Pai e cea mai faina revansa, sa-si faca plan de pomeni si sa-l interceptezi cu proiecte mai bune decat ale lor.-
salturi de logica? cariera la circ? furi de la hoti? revansa? poetule, scrie poezii mai bine, logica sigur nu e punctul tau forte, sa nu-ti scrantesti vreun neuron.
-
-
Semnat de Lae la 18 septembrie, pe 26 de luni, desi se stie ca lucrarea e gata im 5 ani!
Deci lucrarea (realizarea unui pasaj de la z-e-r-o) va dura la fel de mult ca largirea unui nenorocit de pasaj Jiul?
Nu pot sa cred…soc si groaza…
Lae Robu – citesti asta?
-
minti, a durat mai putin eu usrist fiind deja merg pe acest pasaj cu trontineta mea cu reactie, traiasca fritz
-
Minți, nu ești userist dacă trotineta e cu reacție , dacă erai userist adevărat, era electrică
-
Cum ramane cu bucla provizorie? Ultima minciuna era ca e gata in Mai? Aveti una mai noua? Nu vezi picior de muncitor si nici macar un utilaj plasat startegic. Infrastructura de multe milioane care nu poate fi folosita din cauza incompetentei administratiei locale.
“Cutia” aia de beton se numeste “caseta”?