Tunelurile de pe sectorul Margina – Holdea se află chiar la granița dintre județele Timiș și Hunedoara. DRDP Timișoara prezintă câteva detalii tehnice despre lucrările care se vor face la realizarea acestora.
În primul rând, este de notat că cele două structuri vor fi unice în România prin prisma deschiderii foarte mari de intrare. Practic, de pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență, adică o lățime totală de 11,35 metri pe sens.
„Când va începe efectiv forarea tunelului 1, se va lucra pe o lungime de 75 de centimetri sau maxim 1 metru. Lucrările se vor executa la adăpostul unor «umbrele de țevi» înclinate, cu o lungime de 15 metri și o suprapunere de 4 metri. La fiecare 75 centimetri de forare, se montează plase, se introduc ancore și se injectează, sub presiune, beton special, cu ajutorul mașinilor de torcret.
Se va lucra cu asigurarea unor măsuri deosebite pentru siguranța muncitorilor. Specialiștii în geologie vor fi mereu pe șantier pentru a clasifica natura terenului și indicarea tehnologiei de execuție”, mai precizează reprezentanții DRDP Timișoara.
foto: DRDP Timișoara
Lucrările de 2 miliarde de lei
Vă reamintim, contractul cu asocierea care realizează lucrările – S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT – a fost semnat în octombrie 2022. Sunt incluse secțiunea E, cea cu tuneluri, dar și finalizarea secțiunii D, de aproximativ patru kilometri. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 kilometri. Antreprenorul va mai trebui să realizeze în cadrul contractului și opt lucrări de artă, printre care un viaduct în lungime de 1.076 metri, de o complexitate tehnică ridicată.
Valoarea contractului este 1,8 miliarde de lei, adică puțin peste 370 de milioane de euro, fără TVA (2,2 miliarde de lei sau 436 de milioane de euro, cu TVA), finanțarea fiind prin PNRR. Contractul are o durată de 165 de luni: 11 pentru proiectare, 34 pentru execuție și 120 de garanție a lucrărilor.
Cum ordinul de începere a fost dat în decembrie 2022, lucrările ar trebui să fie gata în a doua parte a anului 2026. Proiectarea a fost gata înainte de termen, iar în iulie 2023, reprezentanții DRDP Timișoara transmiteau că deja au apărut utilajele pe șantier. Au existat câteva dubii legate de finalizarea în termen – până la finalul lui 2026 – și eventuala pierdere a banilor din PNRR.
Totuși, la vizita din luna mai de pe șantier, premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu dădeau noi asigurări că nu va fi cazul.
În octombrie, odată cu apariția pe șantier și a echipele bosnicilor de la Euro-Asfalt, au putut începe propriu-zis ultimele pregătiri pentru lucrările la partea de tuneluri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!