Vă amintim, în urma descoperii „centrelor groazei” de lângă București, premierul Marcel Ciolacu a cerut ca toate centrele de cazare a bătrânilor, copiilor și bolnavilor din țară să fie verificate. Prefectul de Timiș Mihai Ritivoiu nu a ezitat și a trimis, încă de luni, echipe mixte de control în toate cele 112 centre de acest fel din județ. În prima zi, au fost verificate 16 astfel de centre, fiind date amenzi de 140.000 de lei și fiind dispusă și închiderea temporară a unuia, cel pentru oameni fără adăpost al Fundației Timișoara ’89.
În cursul după-amiezii de luni, la centrul de pe strada Martir Gogu Opre s-a deplasat și primarul Dominic Fritz. Într-un live pe rețelele de socializare, edilul-șef a prezentat condițiile din centru, acuzând prefectura că a închis centrul doar pentru a puncta politic, astfel încât să acopere o parte a rușinii cauzate de evenimentele de la București. În replică, spre seară, Ritivoiu i-a convocat pe șefii de la Agenția Județean pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Timiș și de la Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) Regiunea Vest, Diana Cojoreanca și, respectiv, Alin Gubandru. Cel din urmă spune că lucrează „nu în slujba politicienilor, ci a cetățenilor”, acuzându-l la rândul său pe primar de „politizare”.
Ce au descoperit inspectorii la centrul Fundației Timișoara ’89
Luni dimineață, prefectul Mihai Ritivoiu vorbea despre lipsa avizului DSVSA la bucătăria centrului și câteva probleme de igienă. Spre seară, însă, reprezentanții autorităților de control aminteau și de produsele expirate găsite de OPC. De fapt, fundația s-a ales cu mai multe procese verbale, câte unul din partea fiecărei instituții reprezentate în echipele mixte. Cel mai serioase probleme ar fi cele constatate de CRPC Regiunea Vest și AJPIS Timiș.
În primul rând, cei de la „Protecția Consumatorului” au găsit în congelatoare 10 pâini de câte un kilogram, cu termen de expirare depășit cu o lună și câteva zile, și două pungi de 300 de grame de cârnați oltenești, cu termen de expirare depășit cu o zi. În plus, au mai fost găsite și 30 de cuburi de drojdie expirate de pe 18 mai și, în congelator, șase kilograme de carne fără etichetă. Alte mențiuni sunt legate de un dormitor neigienizat, cu saltele într-o condiție destul de proastă, de tencuiala degradată, de câteva insecte moarte și de lipsa avizului DSVSA la bucătăria centrului. Drept urmare, s-a dat o amendă de 3.000 de lei și s-a propus închiderea temporară a activității până la remedierea problemelor.
De asemenea, și AJPIS a depistat mai multe nereguli. De aici, și câteva măsuri, cu termen de trei luni de punere în aplicare: zugrăvirea și igienizarea tuturor spațiilor, igienizarea lenjeriilor, asigurarea unei alimentații adecvate și atașarea unor documente la dosarele beneficiarilor. Dacă acestea nu vor fi remediate până pe 10 octombrie, fundația riscă și o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Poate cel mai important, însă, s-a dispus și suspendarea licenței până la remedierea problemelor.
În plus, a mai aplicat o amendă de 5.500 de lei și Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Timiș, pentru deficiențe la sistemul de alertare la incendiu (5.000 de lei) și câteva contacte imperfecte la sistemul electric (500 de lei). Dacă este plătită în termen de 15 zile, însă, amenda este redusă la jumătate din minimumul prevăzut de lege, adică la 1.600 de lei. Direcția de Sănătate Publică (DSP) Timiș, la rândul său, a dat o amendă între 500 și 1.000 de lei șefei de unitate pentru lipsa cursurilor de îngrijire la o parte a îngrijitoarelor, pentru problemele cu igiena spațiilor și neclarități în privința contractelor DDD. Deși s-a vorbit și de lipsa avizului Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Timiș la bucătăria centrului, această instituție nu a dat nici măcar avertisment, ci doar l-a convocat pe Ilieșu la sediu pentru a prezenta câteva documente.
foto: Tion/Facebook/Cosmin Tabără
Ce spun reprezentanții centrului
Petru Ilieșu a recunoscut că, într-adevăr, există câteva probleme în spațiile centrului, în special în camera în care stau persoanele alcoolice. Totuși, acesta consideră că măsurile de închidere temporară și de suspendare a licenței sunt exagerate. Mai ales că, la controalele precedente – ce-i drept, ultimul desfășurat în 2020 – au fost date doar câteva observații „mărunte”.
„Sunt scăpări. Din 17 dormitoare, au fost probleme doar în două! Probleme grave sunt în dormitoarele unde sunt alcoolicii. Faci curățenie, după câteva zile este iar mizerie. Îi punem și pe ei să se ocupe. (…) Problemele care sunt temporizate, în sensul că ne-au dat termen, alea le rezolvăm așa… Doar azi (marți – n.r.), din mers, am rezolvat două. Una dintre ele: nu era contract cu cei care nu ne ridică deșeurile medicale. Aveam contract, dar era «expirat», dar noi lucrăm permanent cu ei. Pe unul dintre documente spune că este expirat, dar tot acolo, ceva mai jos, scrie clar: «contractul se prelungește automat». Adică nu sunt contracte expirate, sunt doar neactualizate pentru că se actualizează automat. (…) A doua, cu mâncarea expirată. De fapt, aceasta aparținea beneficiarilor. A fost aruncat tot ce era expirat”, a explicat pentru Tion Petru Ilieșu.
Fundația, însă, are ceva mai mult de lucru pentru zugrăvirea pereților și pentru schimbarea saltelelor. S-a luat deja legătura cu o firmă care să se ocupe de lucrări, iar pentru saltele urmează cât de curând să fie dată o comandă. Ilieșu speră ca problemele să fie rezolvate în două-trei zile, pentru a putea fi aduși beneficiarii din nou în centru. Cât despre avizul DSVSA, reprezentanții fundației consideră că acesta nu este necesar, din moment ce centrul nu are bucătar. Mâncarea este adusă de la cantina socială. Bucătăria este folosită numai în weekend, și atunci cei care își gătesc singuri sunt chiar beneficiarii.
În orice caz, în paralel cu rezolvarea deficiențelor, cei de la Fundația Timișoara’89 discută și cu juriști pentru o eventuală contestare în instanță a proceselor verbale întocmite de inspectori.
Ce s-a întâmplat cu persoanele cazate aici
Inițial, luni dimineață, prefectul Mihai Ritivoiu a spus că a fost alcătuită o celulă de criză care să se ocupe de relocarea celor 45 de beneficiari cazați în centrul fundației. Ulterior, spre seară, Alin Gubandru a precizat că de soarta acestora ar trebui să se ocupe Primăria Timișoara, cea care subvenționează serviciile sociale ale fundației.
Până la urmă, de o parte dintre aceștia s-a ocupat tot fundația. Potrivit reprezentanților Timișoara’89, Dintre cei 45, cei mai necăjiți 23 au fost trimiși, pe banii fundației, într-o tabără de la Lipova. Ceilalți, însă, au fost nevoiți să se descurce pe cont propriu, unii încă având familii sau cunoștințe în Timișoara sau în apropiere. Reprezentanții fundației poarte în continuare discuții și cu Direcția de Asistență Socială a Primăriei Timișoara, dar și cu alte centre care ar putea prelua beneficiarii. Majoritatea, însă, sunt la rândul lor, ocupate în proporție de 100%.
Fundația așteaptă, în continuare, sponsorizări
De luni și până marți, la sediul fundației au ajuns mai mulți reprezentanți ai administrației locale, dar nu numai. Marți dimineață, de exemplu, au avut postări pe rețelele de socializare în legătură cu fundația ambii viceprimari ai Timișoarei: useristul Ruben Lațcău și liberalul Cosmin Tabără.
„Conferința de presă a prefectului Ritivoiu de ieri arată doar cât de obtuz și anacronic este statul român și instituțiile sale”, spunea primul. „În numele unui exces de zel, să nu aruncăm oameni sărmani în stradă”, preciza și cel de-al doilea.
Pe lângă suportul moral, însă, Fundația Timișoara’89 așteaptă, ca și până acum, sponsorizări cu ajutorul cărora să rezolve cât mai rapid problemele constate de autoritățile de control. În prezent, aceasta este subvenționată de primărie cu 1.400 de lei lunar, pentru fiecare beneficiar. Acești bani ar reprezenta aproximativ 85% din toate veniturile fundației, din care trebuie plătite atât utilitățile și consumabilele necesare, cât și salariile îngrijitoarelor și angajaților.
Contul Fundației Timișoara 89 este RO15BACX0000003008324000, deschis la Unicredit Țiriac Bank. Alte modalități de a susține fundația ar fi și redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit, donațiile online și contractele de sponsorizare. Mai multe detalii pe site-ul fundației, AICI.
Până la momentul redactării acestui articol, prefectul Mihai Ritivoiu nu a putut fi contactat pentru a comenta declarațiile lui Petru Ilieșu.
Pe aceeași temă:
Primele demiteri în cazul azilelor groazei din țară. Sute de bătrâni ținuți flămânzi și neîngrijiți
Trimite articolul
Xdaca se intampla asta cu robu primar, isi rupeau useristii camasile “dupa” ei prin centru ca sa-si dea robu demisia pt asemenea atrocitati. dar asa cu fritz primar… e ok, sunt doar nereguli marunte
-
Am înțeles: Robu=ÎNGER, Fritz=satana, dar totuși… care sunt “atrocitățile”?
-
Atricitățile au fost în mintea lu’fritz și a tuturor politrucilor care au încercat să își facă imagine…
Realitatea este una simplă au încălcat legislația au fost sancționați și au fost dispuse măsuri….
Acum unii se cred mai speciali și au pretenția ca lor să nu li se aplice legea….cand alții încalcă legislația în vigoare sunt revoltați fac demonstrații etc.
Bravo celor de la protecția consumatorilor și bine le-a zis șeful opc👏-
Autoritățile au știut să ia bani pe amenzi, nimic util în acest caz. Tipic românesc să bagi pe toți în aceeași oală să pară furtul PSD Ilfov o chestiune care este generală.
-
Iei tu acasa oamenii fara adapost pana pun la punct la standardele PSD caminul ala?
E mai bine sa traiasca de azi in boscheti decat sa aiba un acoperis deasupra capului?
Se putea avertiza, dat un termen de rezolvare sa lasati necajitii aia sa stea acolo nu la gara sau sub poduri.
A, daca venea prefectul si cu o solutie de relocare era ok insa nu e unde.
-
-
-
Nu “dacă”. Că asta deja se întâmplă! Își rup cămășile în declarații usristii să își de-a demisia pentru Voluntari firea, budai, dar la Timișoara e ok, că e primar usrist.
Pentru analfabeții funcțional, ăsta e un caz gramatical de mai mult ca prefectul…