Voluntarii coordonați de lector dr. Alina Satmari au realizat hărți și schițe tactile, ușor de folosit de către nevăzători. Există și coduri QR, prin care aceștia au acces și la mărturiile audio. Sunt timișoreni care au fost în balcon, unii au fost în fiecare zi în Piața Victoriei, iar aceste experiențe au fost documentate de către voluntari, care au făcut parte și din proiectul reMIND MAPPING ‘89.
Pentru nevăzători e foarte important să simtă cum arată ceea ce-i înconjoară. Au spus că-i prima dată când au simțit forma Catedralei, nu și-au imaginat că e așa. Lucruri banale, de exemplu, felul în care arată un tramvai, în raport cu dimensiunea noastră sau faptul că tramvaiul, în afară de scări și de ce folosesc ei în mod obișnuit, mai are niște cabluri. Asta a fost pentru ei cu totul nou”, spune Alina Satmari.
Elevii de la Liceul Teoretic Special Iris au răspuns cu mare entuziasm invitației. Joi, 10 iunie, alături de profesorul lor, au venit în fața Universității de Vest pentru a încerca bicicletele în tandem și a primi broșurile.
„Cel mai mult îmi place această etapă de conștientizare (…). O persoană cu dizabilități, mai ales cu deficiente de vedere, poate să pedaleze alături de un pilot foarte bine. În al doilea rând, există cealaltă etapă, în care este o broșură cu desene și informații accesibilizate în așa fel încât elevii nevăzători pot să vadă și ceea ce nu pot cuprinde în realitate cu ochii, adică cum arată o clădire, cât este de mare, cum arată ea văzută și de sus, nu numai ca amplasare și desigur, informațiile pe care le vor primi și pe care abia aștept să le văd și eu”, a mărturisit profesorul de la Liceul Teoretic Special Iris din Timișoara, Constantin Cristache.
Elevii au fost și instruiți despre cum ar trebui să folosească broșurile pentru a putea mai apoi porni la drum.
„Sunt foarte interesat de acest proiect, care pare a fi unul foarte ambițios și sunt foarte fericit să aflu că pandemia nu a reușit să afecteze dorința oamenilor de a accesibiliza lucruri, ci chiar au sporit-o”, spune un tânăr de la Liceul Teoretic Special Iris.
Acesta mai spune că nu-i este greu să citească, știind foarte bine literele în alb-negru.
„Depinde cum e scris, cât de subțiri sunt liniile și cât de apropiate, că în rest e ușor. Trebuie să și cunoști bine literele în alb-negru. Eu mai având un rest de vedere de 20%, pot să citesc așa, literele cu degetul pentru că le știu și le nimeresc”, a mărturisit elevul.
Tobi Vasile Florin, elev și el Liceul Teoretic Special Iris, era foarte încântat de pedalarea în tandem, dar și de harta în relief.
„Mi se pare foarte interesant să poți să mergi cu bicicleta, fiind nevăzător. Este fain, dar este mai fain în tandem, pentru că copilotul sunt eu și pilotul este cel care conduce. Am mai multă încredere. Este chiar interesant să poți vedea și cu harta în relief, să poți pune mâna pe ea”, spune Tobi Vasile Florin.
Prima parte a turului s-a făcut cu biciclete în tandem, pe malul Begăi, urmând apoi turul pietonal.
„Peste tot în lume este nevoie de mai multă atenție și de acțiuni concrete pentru integrarea socială a persoanelor cu dizabilități. Contextul Timișoara – oraș capitală culturală europeană 2023 poate fi unul deosebit de favorabil și pentru rezolvarea unei astfel de probleme comunitare. Ar fi extraordinar ca Timișoara sa devină orașul luminii pentru toți, să deschidă uși, să deschidă inimi, să inspire…”, spun organizatorii.
Materialele audio se pot găsi pe www.timisoaraprinaltiochi.ro.
editor Dan Oancia
Citiți principiile noastre de moderare aici!