Gara Timișoara Nord este gara principală a orașului, fiind și cea mai mare din regiunea de vest a României. Prima clădire a gării a fost inaugurată încă din 1897. A fost construită după proiectul arhitectului maghiar Ferenc Pfaff.
Inițial s-a numit „Josefstädter Bahnhof ” sau „Józsefváros indóház”, adică „Gara din Iosefin”. A fost redenumită apoi Gara „Domniţa Elena”, nume pe care l-a purtat până la al Doilea Război Mondial. Însă cei mai mulți timișoreni o numesc „Gara Mare”.
Despre reabilitarea Gării de Nord din Timișoara se vorbește de foarte mulți ani, dar nu se văd și rezultate. CFR a scos la licitație în 2020 „reabilitarea fațadei, reparații platforme, iluminat, acces intrări în clădirea de călători stația CF Timișoara Nord și reparații acces peron linia 1+acces tunel pietonal”. În noiembrie 2020, a fost semnat contractul cu o asociere Constructim SA – Bauerhof Agrobanat SRL – Longhersin SRL – Lăstun SR, la un preț de 20,9 milioane de lei, cu TVA, echivalentul a aproximativ 4,29 milioane de euro.
Ajungem deja în 2021, când PMT emite autorizația de construire pentru CFR. Lucrările trebuiau să înceapă, dar CFR a cerut în februarie 2022 modificarea soluției tehnice de la Gara de Nord. Lucrările se amână pentru că e nevoie de o nouă autorizație de construire.
Contraziceri pe tema reabilitării gării
La începutul lui februarie 2022, autoritățile naționale și locale se tot contraziceau pe tema reabilitării gării. Ministrul Transporturilor a spus că proiectul și tot ceea ce e făcut pentru CFR trebuie să primească ordinul de construcție cât mai repede.
„Referitor la Gara de Nord – mi-aș dori ca Timișoara Capitală Culturală Europeană 2023 să aibă o gară modernă. Mi-aș dori ca termenele să fie unele mai scurte. Este nevoie și de o viziune locală asupra proiectelor de acest tip, dar acea viziune ar trebui să vină mai repede”, spunea Sorin Grindeanu pe 4 februarie.
În replică vizavi de cele spuse de Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, reprezentanții Primăriei Timișoara spuneau că nu există niciun impediment pentru începerea acestora.
„Autorizația de construire necesară începerii lucrărilor de modernizare a Gării de Nord din Timișoara a fost eliberată încă din data de 6 decembrie a anului trecut. Cererea pentru eliberarea acestei autorizații a fost depusă în 9 septembrie, aceasta fiind rezolvată, deci, în mai puțin de 3 luni. CFR a cerut, însă, ieri, modificarea soluției pentru modernizarea acestui obiectiv, fiind astfel necesară eliberarea unei alte autorizații de construire. Acest lucru nu este un moft al Primăriei Timișoara, ci o cerință legală.
Schimbarea soluției va fi analizată săptămâna viitoare, în regim de urgență, în cadrul ședinței Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism.
Din punctul de vedere al Primăriei Municipiului Timișoara, în acest moment nu există niciun impediment pentru ca lucrările de modernizare a Gării de Nord să înceapă. Ne pare rău dacă domnul ministru a fost greșit informat”, transmiteau cei de la PMT.
Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism de la PMT a discutat schimbarea soluției tehnice în cadrul unei ședințe, dar nu au aprobat-o. CFR a trimis ca reprezentant un inginer care să le explice arhitecților și urbaniștilor din comisie ce modificări solicită CFR.
Problema?
CFR vrea modificarea proiectului încât Gara de Nord să fie acoperită cu alucobond (material cu două fețe din aluminiu – n.r.), dar proiectul inițial prevedea piatra naturală.
Conform documentației, pardoseala peronului 1 va fi refăcută cu plăci de granit rezistent la trafic. Va fi montat un sistem de delimitare cu plăci de granit denivelate, pentru nevăzători. Se dorește și o instalație de producere a energiei electrice cu panouri fotovoltaice.
Crime, migranți și mizerie
Problemele din zona Gării de Nord din Timișoara au fost sesizate de nenumărate ori și de cititorii Tion. Străduțele din apropiere s-au transformat în WC public, iar gunoaiele pot fi întâlnite la tot pasul.
Crime au avut loc în lanț… Vă reamintim de evenimentul care a avut loc în primăvara anului trecut, pe splaiul Tudor Vladimirescu din Timișoara, aproape de intersecția cu bulevardul Ion Dragalina. Un tânăr în vârstă de 26 de ani a intrat în conflict cu un individ. În timpul altercației, agresorul l-a înjunghiat pe tânăr în picior și i-a secționat artera femurală. Victima a mai reușit să ajungă apoi până pe bulevardul Ion Dragalina, acolo unde s-a prăbușit la pământ. Nu a mai putut fi salvată și a decedat.
Sau încăierarea din aprilie 2021, în care o persoană a murit și alta a fost rănită, după ce mai mulți afgani s-au bătut și înjunghiat.
În 22 aprilie 2022, conducerea IPJ Timiș a declarat zona ca fiind „zonă specială de siguranță publică”. Decizia a fost ținută secretă, până în 27 aprilie, atunci când reprezentanții polițiștilor au anunțat că acționează în zona adiacentă Gării de Nord cu efective din toate structurile.
Tot anul trecut, oamenii legii au făcut nenumărate razii în zona Gării de Nord din Timișoara pentru a depista migranții ilegali. Au fost verificate sute de persoane. Au fost depistați migranți din Afganistan, Pakistan, Iran sau Bangladesh, cei mai mulți dintre ei cu documente provizorii eliberate de centrele pentru refugiați din țară.
Foto: Tion
Trimite articolul
XTrebuie demolata si construita una noua in stil contemporan ori una de insiratie precum vechea gara… ai mai dat cu lavabila pe ea anii astai, dar nu ai ce sa-i faci, e oribila.
-
De acord. Și totodată înlocuite liniile de tren și tot ce tine de zona adiacentă. Ar fi o lucrare de amploare, dar Timișoara merita o gara europeană.
-
Designul nu e rau dar e neingrijita, poate fi modernizata, reabilitata, nu trebuie construita o noua gara de la zero ci doar modernizata, ajunge, n-avem bani de o gara noua
-
ASTA CU NU AVEM BANI E FUMATA SUNT BANI DE LA UE FARA NUMAR !
-
Refugiati din Ucraina care au ajuns la Timisoara cand au vazut cum arata Gara de Nord au crezut ca sant din nou in zona de razboi.De aceia au plecat mai departe.Ca reabilitarea gari este deja o treaba istorica de cand se tot lucreaza la ea.Dar pacat de Timisoara ca la anul va fi capitala culturala si cand straini or vedea gara si orasul mizeria din Timisoara vor fugi
E dezolant peste tot si noi vrem sa fiim capitala culturala.
Imi este rusine sa merg prin centru ce mizerie e.
-
Pai, nu mai iesi. Baga-te sub pat si staaai acolo.
Probabil e tot la stadiu de “strategie”
De fapt, locul transportului feroviar este acolo de unde a ieșit după mai multe milenii de numai două secole și anume, în subteran!
-
Costa bani pe care nu-i avem, modernizata si atata tot.
In acest oraș nu sau făcut investitii, gara trebuie daramata și facuta alta și regandita această zonă. Timișoara anului 2022 : murdara, poluata , fara investitii, totul se misca atat de greu.
Masina timpului!?
În 22 aprilie 2022, conducerea IPJ Timiș a declarat zona ca fiind „zonă specială de siguranță publică”. Decizia a fost ținută secretă, până în 27 aprilie, atunci când reprezentanții polițiștilor au anunțat că acționează în zona adiacentă Gării de Nord cu efective din toate structurile.
Pentru ce sunt fonduri europene ? Ca doar cotizam anual pentu ele . Aaaaa nu se poate fura asa mult a daa si de aia nu se acceseaza . Parca a promis primarul la alegeri ca se implica dar a ramas la acest stadiu ca si balta lamaita :)))
deci practic in noiembrie 2021 s-au incasat banii, dar lucrari/reabilitari zero. Bun asa. Felicitari Romania, felicitari Timisoara! Ce sa mai zic….jalnic frate, JALNIC!!!!!