Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS, societatea din Turcia care livrează 44 de autobuze electrice Timișoarei, a prezentat, miercuri, un model de autobuz electric în capitala Banatului. Mijlocul de transport 100% electric a fost parcat lângă catedrală, iar singurul șef din primărie care a mers să îl vadă a fost viceprimarul Ruben Lațcău.
Primul autobuz nu va mai veni în aprilie, așa cum a anunțat primarul Dominic Fritz, adică în opt luni de la semnarea contractului. Este programat să ajungă la Timișoara în luna iunie sau iulie, alături de alte șapte mijloace de transport.
„Modelul pe care îl vedem aici nu este modelul pe care Timișoara îl va achiziționa, este un autobuz cu titlu de prezentare, cel pe care îl vom achiziționa noi va avea o lungime mai mare, de 18 metri, va fi un autobuz articulat, dar putem să vedem o monstră (mostră – n.r.) practic din cele 44 de mijloace de transport public pe care Timișoara le va avea începând cu vara viitoare. Undeva în iunie, iulie producătorul estimează că va putea livra primul autobuz”, a explicat viceprimarul Timișoarei.
Producătorul va livra câte opt autobuze deodată, dar graficul de livrări încă nu a fost stabilit cu producătorul, dezvăluie edilul.
Potrivit lui Lațcău, mijlocul de transport electric are deja omologare europeană pentru circulație în Uniunea Europeană, astfel că omologarea lui în România va fi mai rapidă decât procesul prin care trec tramvaiele Bozankaya.
„Ne bucurăm foarte mult să vedem această monstră (mostră – n.r.) și așteptăm cu nerăbdare să beneficiem de cele 44 de mijloace noi de autobuz, ca în felul acesta să putem să suplimentăm transportul public în Timișoara, iar mai ales pe vârf de sarcină, dimineața și după-masa, să nu mai fie situații în care oamenii așteaptă și jumătate de oră să vină autobuzul”, a completat edilul.
Culoarea, încă nealeasă
Deocamdată nu se știe ce culoare vor avea cele 44 de autobuze electrice și încă se poartă discuții pe această temă. Viceprimarul Timișoarei nu a putut spune nici dacă se merge pe violet, culoare pe care o au celelalte mijloace de transport din flota STPT.
„Nu s-a stabilit culoarea, este o discuție pe care trebuie să o finalizăm acum. Sunt mai multe discuții pe tema aceasta, una dintre opțiuni era să avem o combinație de culori care să conțină și verde, ca să subliniem faptul că autobuzele sunt ecologice, sunt electrice, sunt nepoluante, dar în momentul acesta nu există o paletă de culori care să fie deja definită. Nu pot să confirm sau să infirm că se va merge pe violet”, a mai precizat Ruben Lațcău.
Edilul Timișoarei spune că primăria va mai cumpăra mijloace de transport noi pentru STPT. Planul este ca în 2022 să fie demarat un studiu pentru achiziționarea de troleibuze noi, „pentru că troleibuzele pe care le avem„ sunt, de asemenea, ieșite din durata de viață”.
Cele 44 de autobuze electrice care vor ajunge la Timișoara costă 162,3 milioane de lei cu tot cu TVA, cu tot cu 15 stații de încărcare rapidă și 44 de stații de încărcare lentă. La amenajarea stațiilor încă nu se lucrează. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației se chinuie încă din februarie 2019 să le cumpere, dar prima licitație a eșuat. Abia în vara lui 2021 a găsit de unde să le cumpere, câștigătoarea licitației fiind anunțată Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS.
Mijloacele de transport electrice vor avea o garanție de șase ani, potrivit reprezentanților firmei turcești. Valoarea totală a proiectului desfășurat pe fonduri europene, care include și 12 autobuze electrice pentru Brașov, cu tot cu stațiile de încărcare, este de 226.186.216 lei, iar finanțarea nerambursabilă este de 184.977.159 lei, în timp ce contribuția ministerului este de 720.000 de lei. Contractul pentru Timișoara are o valabilitate de patru ani, iar cofinanțarea municipalității este de 8,3 milioane de lei, potrivit PMT.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XEu sper sa nu fie iar violet. Inteleg ca e culoarea echipei de fotbal care nu eixsta dar e o culoare urata sa fie folosita peste tot.
Ce tonaj au autobuzele? La firobuze au fost peobleme ca erau prea grele. O sa aflam dupa ca de ele sunt motivul pt care drumurile sunt praf.
-
Alt oltean… culoare urata muică? Dar ce studii ai tu in domeniu, bre?
-
Ce sa zici si tu? atat te duce capul. AI impresia ca pana acum violetul ala a fost ales de ceva designeri? A facut Robu sondaj pe facebook cu aia 10 prosti pe care nu ia banat. Poti sa iti faci tu toti peretii in casa violetul ala.
-
io zic sa le coloreze ori maro ori albastre – ca astea-s culorile acum pentru Timisoara! spre care ne impinge primarele.
Sa nu mai fie iarasi movul asta de circ. Nu inteleg ..ce pisici are tm cu movul in afara de echipa de fotbal..
Sper ca nu mov. Orice culoare este mai buna decat mov.
Așa cum e managementul orașului – varza și haotic, la fel e și livrarea și situația. Nimic nou. Ne reauzim la următoarele alegeri, ștampila e la noi.
Huo violet. Nu mai violet!
-
Uite olteanu…
Doar maro ca la Bruxelles sa nu fie, air culoarea, desigur, e criteriul cel mai important aici.
Daca tramvaiele vor fi turcesti, sa fie vopsite turk-oaz.
-
Hahahaha
Galben, în schema tradițională a RATT, e simplu
Nu stiu dece FATUCA ( doamna) asta a trebuit sa o prezinte MANECHINULUI asta de ora 3 noaptea autobuzul.Normal si normal era sa fie prezenta o delegatie a locuitorilor cetatenilor orasului.Ca or cum el nu a avut nici un merit pentru achizitia autobuzelor.Unica contributie majora de cand este viceprimar a fost si este ca a lasat orasul fara caldura si apa calda.Si culoarea ar fi cea varde asa cum este primaria VARZA
Cur^cubeu
spui latzcau, spui “monstra”. Competentza e dovedita clar, om cu scoala, multi ani de facultate, repetati dar se pun si aia, ce sa zic. ‘Ai de plm. cine rezolva problemele orasului.
In conditiile in care Tg. Mures si Pitestiul, primesc 72 de autobuze din Polonia cu pile de combustie!
Este limpede ca Timisoara este tratata ca un oras dintr-o colonie a puterii de la Bucuresti.
Dar pompierii au container pentru stingerea autobuzelor electrice?
Ma doare-n-ula de ce culoare au.
Intrebare:
O sa aiba stpt-ul/primaria/cine-o fi
Bani sa le faca plinul la baterii?
Poate scade pretul la motorina pana atunci si le incarcam la generator iar presa o sa il laude pe robu ca a avut viziune cand a prevazut criza energetica si a comandat autobuze cu baterii in loc sa mentinem filmul de ” firobuz “. Dar atunci kakaya scop mai au bateriile tovarasi?
pare din filmele sf cu prosti dar o sa vedem prin iarna 2023 daca e asa sau nu.
Sa-i multumiti lui Lae si pentru astea.
> Autobuz articulat >>> se va putea înscrie în toate curbele din toate liniile din Timisoara? Sau o patim ca si cu tramvaiul electric?
> …circulație în Uniunea Europeană >>> eu am înteles ca vor circula doar în Timisora, nu?
> Culoarea! Mare problemà. Violetul este culoare “nici barbat, nici femeie”. Culoarea poponarilor. Deja mi se “apleaca” când o vad.
-
MariaW @ ramai la borcanele tale, tehnica nu se face pe genunchi. Doar tu si Robu credeti ca un autobuz articulat nu se poate inscrie intr-o curba. Afla ca si rotile de la puntea spate sunt directoare inca din anii 80! Apropo autobuze si troleibuzele circula pe carosabil nu pe o linie precum tramvaiul, avand cu totul alte conditii de inscriere in curba :))
Aoleu ! Nu s-a stabilit culoarea.Turcii stau cu penSula in mina si asteapta dupa noi sa ne hotarim.Hai hotariti-va odata.Uite zice viceprimarul ca abia asteapta demararea unui nou studiu pentru troleibuze.Atentie la autonomie.Sa fie mai mare decit la tramvaie.Cam pina la Budapesta ar fi bine.
In rest e bine
Nu ne trebuie, prea scumpa intretinerea lor- la fel vaporetto de Galati si tramvaiele turcesti-iati jucariile Mitica si dute inapoi la Bucuresci cu ele, nu ne trebuie pe aici.