134 de preșcolari și elevi cu vârste cuprinse între trei și 20 de ani frecventează Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan”. Sunt înscriși aici de la copilași de grădiniță până adolescenți și tineri de clasa a IX-a din județele Timiș, Caraș-Severin și Arad. La internat sunt cazați aproximativ 30 de elevi. Atât cazarea cât și mesele servite la cantină sunt gratuite, finanțarea fiind asigurată de către Consiliul Județean Timiș.
Cu toate că la înființare, în anul 1994, C.S.E.I. „Constantin Pufan” s-a adresat doar hipoacuzilor, acum sunt școlarizați și copii cu deficiențe grave și asociate, cum ar fi surdocecitate, sindromul Down, autism și tulburări de dezvoltare.
La Pufan își desfășoară activitatea 56 de cadre didactice, de la educatori, profesori de psihopedagogie specială, profesori psihopedagogi, profesori-educatori până la kinetoterapeuți.
Un copil înscris la Pufan petrece opt ore pe zi la școală. Dimineața, 20 de elevi sunt aduși la sediul instituției de învățământ special cu microbuzul unității școlare.
Clădirea în care își desfășoară activitatea, aflată în zona Stadionului „Dan Păltinișanu”, are 11 săli de clasă și mai multe cabinete psihopedagogice, sală de sport, sală de mese, internat cu dormitoare de băieți și fete, două săli pentru kinetoterapie, o sală pentru activități ludice și relaxare și o sală pentru terapie prin muzică.
Gabriela Popa, director adjunct la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Constantin Pufan”, se ocupă de procesul educativ.
„Procesul educativ pe parcursul unei zile se derulează în două etape: programul instructiv-educativ de dimineață, unde au activități din curriculum național pentru elevii cu deficiențe și programul de după-amiază, în care se desfășoară diferite tipuri de terapii organizate de profesorii-educatori. Sunt diferite tipuri de terapii: stimulare cognitivă, art terapie, ludoterapie, formarea autonomiei personale. Programul de după-amiază prevede mai mult formarea de deprinderi utile pentru independența lor”, ne-a declarat prof. Gabriela Popa, director adjunct la școala specială.
Gabriela Popa a mai spus că C.S.E.I. „Constantin Pufan” a câștigat anul acesta primul proiect Erasmus, care vizează dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor și elevilor. Proiectul a fost gândit în timpul pandemiei de coronavirus pentru elevii cu deficiențe grave, fiind greu să-și desfășoare activitatea în sistem online. Patru profesori vor pleca în Spania în 2023, iar alți cinci în Franța pentru a participa la cursuri despre formarea competențelor digitale pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.
Locurile sunt limitate, iar elevii ajung la Pufan cu trimitere de la Comisia de orientare școlară a Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Timiș (CRJAE).
„Suntem nevoiți să refuzăm copii pentru că ar trebui să avem clase cu un număr limită de elevi, între patru și șase, iar noi avem clase chiar și cu opt-nouă elevi, iar la grădiniță avem copilași pe lista de așteptare”, a mai spus prof. Gabriela Popa.
Învățământul special, important pentru societate
Prof. Laura Ionela Bălăngean, directorul C.S.E.I. „Constantin Pufan”, spune că învățământul special este foarte important pentru societate.
„Societatea nu cunoaște acest lucru și mă doare când aud că învățământul special ar trebui desființat și copiii cu dizabilități integrați. E adevărat, copiii cu dizabilități ușoare pot fi integrați și ne dorim acest lucru. Am avut cazuri în care copiii s-au dus după grădiniță în învățământul de masă la clasa pregătitoare.
CJRAE Timiș orientează copiii cu dizabilități ușoare spre învățământul de masă foarte mult. Problema este că învățământul de masă nu este foarte pregătit pentru această integrare. Părinții nu sunt pregătiți să primească un copil cu dizabilități în clasa în care învață copiii lor. Știți foarte bine că unele conflicte au izbucnit în mass-media. Învățământul special este foarte important pentru copiii cu dizabilități medii spre severe pentru că aici este un spațiu destinat lor. Profesorii sunt specializați și știu cum să intervină în aproape orice situație. Încercăm să le facem viața cât mai frumoasă în această școală. Ei nu sunt discriminați, nici n-ar avea cum”, a spus prof. Laura Ionela Bălăngean.
La C.S.E.I. „Constantin Pufan” vin periodic în vizită elevi de la școli și licee cu program normal. De asemenea, elevi de la Pufan merg la alte școli din Timișoara pentru ca elevii, viitori adulți, să nu-i discrimineze și să învețe încă din copilărie sau adolescență să aibă toleranță față de cei cu dizabilități.
„Avem foarte multe proiecte cu copii din școlile de masă, pentru ca acești copii să fie mai toleranți vizavi de dizabilități atunci când vor deveni adulți. Pentru elevii noștri e foarte important să nu fie marginalizați, să fie absorbiți de societate. Avem copii care au absolvit școala profesională și liceul. Parcursul lor după terminarea școlii nu este unul fericit. Este foarte greu pentru copiii cu dizabilități să-și găsească un loc de muncă la terminarea școlii. Însă avem un absolvent al școlii noastre care a ajuns programator ”, a adăugat prof. Laura Ionela Bălăngean, directorul C.S.E.I. „Constantin Pufan”.
Foto: Tion
Pe aceeași temă:
FOTO. Moș Nicolae a venit la copiii cu dizabilități de la școala specială Pufan
Citiți principiile noastre de moderare aici!