Istoria muzeului de transport public din Timișoara a început prin anul 2000, iar muzeul a fost deschis prin 2017, obținând abia în 2019 autorizația de securitate la incendiu. În el ar trebui să se găsească, potrivit STPT, 15 mijloace de transport în comun clasate ca bunuri culturale, cele ma multe find tramvaie. Amintim vagonul tras de cai, vagoanele cu dublă comandă Gemenele și tramvaiele Timiș.
Timișorenii nu le pot vizita însă, pentru că muzeul este închis. În incinta acestuia funcționează un centru de vaccinare, iar primăria se pregătește oricum să amenajeze celebrul MultipleXity, moștenirea TM2023. STPT are multe alte tramvaie care așteaptă clasarea, garnituri care se degradează pe zi ce trece.
„Am vrut să vizitez muzeul de transport public. Din păcate acesta pare să fie închis în perioada aceasta, dar am ținut minte că o parte dintre aceste exponate se pot vedea și peste drum, lângă fostul sediu STPT de pe Take Ionescu. Știu că în urmă cu câțiva ani acolo au fost garate câteva tramvaie din anii ‘60-’70 care erau în stare bună și urmau să fie și ele expuse în muzeu. Am fost profund dezamăgit când am văzut prin gardul ruginit în ce stare au putut să ajungă în doar câțiva ani și cum își bate joc conducerea STPT de aceste vehicule istorice cu care se laudă de fiecare dată conducerea orașului. Oare nu au putut măcar să fie conservate și expuse aceste tramvaie la starea de acum patru ani când încă aveau geamuri, vopsea și lac pe ele?”, ne-a scris un cititor nemulțumit.
STPT așteaptă clasarea unor garnituri vechi
Reprezentanții STPT spun că garniturile fotografiate de cititorul nostru așteaptă de ceva vreme clasarea. Iar mijloacele de transport celebre din muzeu au fost scoase de acolo și garate vizavi, în fostele ateliere ale societății de transport, care vor fi demolate pentru MutipleXity.
„Mijloacele de transport în comun clasate, tramvaiele istorice – Gemenele, tramvaiul tras de cai, Timiș – sunt garate de obicei în depoul de pe Take Ionescu, la Muzeul Miklosi. În această perioadă au fost mutate vizavi, în fostele ateliere. Muzeul nu este funcțional acum, pentru că acolo este un centru de vaccinare și a trecut sub egida primăriei. Pentru celelalte tramvaie, pentru care s-a demarat procedura de clasare, în cursul lunii ianuarie vom achiziționa o prelată, comanda a fost făcută deja, care să le acopere. Unele dintre ele sunt mai vechi și la un moment dat vor ajunge piese de muzeu”, ne-au declarat reprezentanții societății de transport.
MultipleXity, în șantier din 2022
La Muzeul de Transport Public „Corneliu Miklosi” ar fi trebuit să se lucreze deja. Acesta urmează să devină, alături de fostele ateliere de vizavi, noul MultipleXity, cel mai important proiect de infrastructură pentru Timișoara Capitală Culturală Europeană. Reprezentanții primăriei susțin că nu se știe exact când va fi redeschis acesta pentru public.
„Muzeul de tramvaie este parte a viitorului MultipleXity, nu va fi mutat. În actuala locație a acestuia va fi o sală de evenimente mari, iar în mod permanent muzeu. Mai mult, vis-a-vis, în clădirea de la stradă, va fi amenajată și Casa Memorială «Corneliu Miklosi», ca parte a păstrării componentei memoriale a locului. În acest moment, în incinta muzeului există un centru de vaccinare, însă încăperile folosite de acest centru sunt separate de locul unde se află, de obicei, tramvaiele. Pe de altă parte, în acest moment tramvaiele au fost mutate vis-a-vis, ca urmare a desfășurării bienalei ArtEncounters”, ne-a declarat Bogdan Marta, consilier personal al primarului Dominic Fritz.
Centrul pentru Artă, Tehnologie și Experiment MultipleXity a fost asumat de Primăria Timișoara în dosarul de candidatură pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. Acesta va fi amenajat pe terenul primăriei, la fostul sediu și fostele ateliere ale STPT, dar și vizavi de acestea, unde se află muzeul de transport, pe bd. Take Ionescu 56-58 și 83.
Investiția este în proiectare de mai bine de un an, este estimată la 20 de milioane de euro și ar urma să fie făcută în trei ani și ceva. Acolo ar trebui să se lucreze în etape, iar reprezentanții primăriei spun că „lucrările în zona actualului muzeu vor începe în primăvară și vor dura șase luni; vorbim în principal despre lucrări de reamenajare a spațiului exterior”. Detalii, AICI!
editor Dan Oancia
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XRusine sa le fie celor responsabili din conducerea STPT dar si celor din primarie care au obligatia sa conserverze aceste vehicule istorice.. Puscaria ar trebui sa va manance!!
MultipleXity asta e tot in facere de cativa ani de zile. O gasca de incompetenti, dar cu aere de superstaruri, leaderi in te miri ce domenii, specialists, in fapt niste nulitati cu cv-uri umflate. Sifonarea banului a ajus la rang de arta. Cultura din Timisoara e aproape zero. Timisoara a ajuns un mizerabil oras din foarte multe puncte de vedere, iar cultura a devenit motiv pentru sifonarea de bani. Practic, esti un incult daca nu apreciezi ceea ce numesc ei arta, deci ai face bine sa aprecezi pe ce sparg ei banii. Nu meritam titlul de capitala culturala, probabil ca ne-au ales pentru ca nivelul coruptiei de aici permite sifonarea banului fara riscuri prea mari.
#revolutiabuneiguvernari
Pe Garii colt cu Gelu STPT a mutat rable bune de fier vechi pe care insa le-a acoperit cu prelate
Timisoara avea fabrica de tramvaie. In 2021 cumparam tramvaie de la Istanbul. Fabrici de paine, Fabrici Textile, Industrie Alimentara tot absolut ruinat si distrus. Ca sa facem pe plac Uniunii Europene. Si au adus Kaufland, Lidl, Mall-uri care storc bani de la fraieri. Unde sunt muncitorii din toate fabricile astea? Ca nu sunt toti la Lidl sau Kaufland casieri. Este o bataie de joc . Dar defilam ca prostii, aplaudam ca nebunii la 1 Decembrie. Ovationam schizofrenic armata criminala romana. Ne arde de targuri de craciun, de capitale culturale vai de cultura romaneasca. Tara ramane fara populatie ca se duc valuri valuri in Spania, Franta, Belgia. Dar avem palate tiganesti goale in care locuieste nimeni. Si noi vrem ….o tara ca afara…. na hai ca avem o tara din cale-afara. Bleah….
Nu-i nicio problema ca si asa urmeaza mariri de taxe si impozite la anul, cresterea pretului biletelor si abonamentelor pentru servicul de transport public si extinderea si scumpirea timpar, deci sunt bani. Ca s-a cumparat o prelata si acum sunt costuri inzecite? Nu conteaza, ca avem bani din taxe. In plus mai facem si angajari pentru prieteni…
Din razboiul Robu vs Goia, doi semidocti doctori in toate si nimic care se legau cu lanturi de scaune a pierdut Timisoara! Unul schimba borduri, asfalta doar bulevardele centru-Soarelui si visa fantani muzicale altul desfiinta depoul din Take Ionescu ca sa construiasca manastire. Ce conta ca aveam rable pe roti parvenitii modernizau 30 de cazane vechi de 40 de ani. Acum niste politruci sifoneaza 20 milioane euro pentru modernizarea unor hale proiect ce va fi terminat cu mult dupa anul in care TM va fi capitala culturala. Viziunea … Robu & Goia
Cat a fost dr.ing.Goia Ioan la conducerea Societatii de transport public, a facut si Muzeul transportului Public, a facut si Biserica pentru oamenii din zona , a facut multe si nu s-a injosit la mizeriile primatilor de atunci (vezi Robu , de care nu-si mai aduce nimeni aminte)
-
Ai vizitat tu acel muzeu? Muzeul facut de el nu a fost deschis NICIODATA. Biserica aia era necesara? Nu este una la 150 m in Cartan? A fost ambitia lui prosteasca si inutila sa fie Ctitor.
-
jupane ioan esti platit de tov dr.ing sau esti aghiotantul cu mapa?! Intamplator in aceeasi intersectie exista o alta biserica noua. Nu avea nici un drept ca in spatiul depoului sa construiasca biserica, casa parohiala si centru ecumenic determinand inghesuirea intregii activitati in depoul din Dambovita. Astazi ca director la Metropolitana foloseste autobuzele STPT dar nu vrea sa plateasca nimic. Concluzia deturnare de fonduri=infractor
Eu unul astept deschiderea muzeului naval.
Bunurile culturale trebuiau conservate conform legii 182 din 25.10.2020 referitoare la protejarea patrimoniului cultural national mobi. Legea mentioneaza la “Capitolul III Pastrarea, depozitarea si asigurarea securitatii bunurilor culturale mobile, Art 22 (1) Proprietarii, titularii altor drepturi reale sau ai dreptului de administrare, precum si detinatorii cu orice titlu ai bunurilor culturale mobile clasate au urmatoarele obligatii:
a) sa asigure cele mai bune conditii de pastrare, conservare şi, după caz, de depozitare a bunurilor, prevenind orice degradare, deteriorare sau distrugere a acestora;”
Incalcarea acestei prevederi este prevazuta la “Capitolul IX Contraventii si infractiuni, Sectiunea a 2-a, art. 67 – (1) Degradarea, aducerea in stare de neintrebuintare sau distrugerea unui bun cultural mobil clasat ori impiedicarea luarii masurilor de conservare sau de salvare a unui astfel de bun, precum si inlaturarea masurilor luate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani. (2) Tentativa se pedepseste.”
respectiv “art. 68 Degradarea, aducerea in stare de neintrebuintare sau distrugerea din culpa a unui bun cultural mobil clasat constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an sau cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei.
Din ce vedem este vorba despre incalcarea legii, bunurile nu sunt depozitate si protejate. Probabil ca o amenda nu reprezinta o problema nici pentru PMT, nici pentru societatea subordonata acestia – STPT. Solutia lor va fi una simpla: o marire de impozite, o majorare a taxelor “sistemului de parcare” asa incat suma va fi usor de acoperit. Faptul ca Timisoara ramane fara patrimoniu nu conteaza pentru cei ce administreaza orasul sau societatea de transport. E remarcabil cum cultura tehnica nu conteaza intr-o “capitala a culturii”, iar piese autentice sunt distruse cu buna stiinta.
Desi Muzeul Miklosi este o institutie de cultura cu profil tehnic, acest aspect nu a interesat nici una din cele doua administratii de dupa 2012. Din contra, s-a inceput treptat distrugerea acestuia si a bunurilor culturale existente, dorindu-se utilizarea spatiului pentru proiectul Multiplexity ce trebuia amplasat intr-o alta locatie. In acest moment se prezinta ca o mare realizare “protejarea vehiculelor din colectie cu huse”. Aceasta nu reprezinta o solutie de protejare, ci una de continuare a distrugerii. Husele impiedica ventilarea si grabesc procesul de distrugere. Nu este prima data cand STPT incearca sa distruga vehicule istorice, presa locala a subliniat aceste intentii si in trecut.
Comunicatul sau raspunsul STPT reprezinta un neadevar. Spre exemplu, vagonul utilitar ce apare in prima fotografie din galerie, este un bun clasat, nu unul ce asteapta clasarea si ca atare trebuia pastrat in anumite conditii. Confirmarea clasarii acestui bun se poate vedea pe site-ul CIMEC, unde este mentionat ca acesta e clasat ca TEZAUR, conform ordinului de clasare Nr. 2631 / 24.09.2014. In aceeasi situatie sunt si alte bunuri clasate si neconservate.
-
Esti prea documentat pentru cei din Uniunea SALVATI Romania. Astia mai mult de doua sloganuri pentru semidocti nu pot procesa. Sa fie bine sa nu fie rau, Dragggniiiaaa la puscarie. Problem solved, Romania e salvata gata.