Evenimentul și-a propus să promoveze refacerea podului peste Mureș, între Cenad (România) și Apatfalva (Ungaria), folosit mai demult ca punct de trecere a frontierei între cele două țări.
Aproximativ 150 de cicliști profesioniști și amatori au plecat, sâmbătă, în 18 iunie, spre Sânnicolau Mare, însă doar jumătate dintre ei și-au continuat drumul spre Szeged. Cicliștii au trecut frontiera pe la Triplex Confinium, punct deschis pentru români o singură dată în an, la sărbătoarea organizată de DKMT.
Duminică dimineața, bicicliștii au plecat din Szeged, însoțiți de polițiștii maghiari, spre frontiera cu România. Trecerea s-a făcut peste Mureș, între Apatfalva și Cenad, pentru a aminti importanța construirii unui pod rutier, existent acolo până în 1940, când a fost dinamitat.
Traversarea râului s-a făcut cu ajutorul armatei ungare, care a pregătit pentru bicicliști câteva bărci cu motor. Deși nu există punct de frontieră, atât autoritățile maghiare, cât și cele din România, au trimis echipe mobile pe o parte și pe cealaltă a Mureșului, pentru verificarea documentelor.
De la Sânnicolau Mare, bicicliștii au mers spre Dumbrăvița, locul sosirii în tura ciclistă „Bartok”.
„Nu a fost ușor. Am simțit pe pielea mea pentru că am făcut și eu acest tur ciclist. Dar acest tur înseamnă mult mai mult. Vrem să clădim, să construim, să strângem relațiile între români și maghiari, între Timișoara și Szeged, să se construiască podurile distruse acum 70 de ani, să se facă pistă de la Timișoara la Cenad, să se deschidă frontiera de la Triplex, dar vrem și un tren între Timișoara și Szeged. Acum o sută de ani erau opt trenuri pe zi între cele două orașe. Acum nu există niciunul”, a declarat Peter Tamas, consulul onorific al Ungariei, organizatorul principal al turei cicliste „Bartok”.
Câștigătorii competiției
Etapa Sânnicolau Mare – Dumbrăvița a fost importantă pentru sportivii de performanță, care au fost cronometrați pe teritoriul României. Câștigătorul turei cicliste „Bartok” a fost Andrei Nechita, de la echipa italiană Romagna Cycle Team. El a câștigat Turul României în 2011.
„A fost un traseu plăcut deși au fost vreo 15 kilometri în care asfaltul nu era prea bun. Dar nu au fost accidente și totul a fost bine. Locuiesc în Italia de aproximativ 20 de ani. Am început ciclismul când am ajuns acolo, la 13 ani, iar până la 27 de ani am făcut sport de performanță. Acum e mai mult pasiune, clubul cu care am venit e o echipă de amatori.”, a declarat Andrei Nechita.
La categoria fete, cea mai bună a fost Georgeta Ungureanu de la UVT Devron Cycling Team.
Pe parcursul evenimentului au fost prezenți și primarul Timișoarei Dominic Fritz și președintele CJ Timiș Alin Nica, iar în Szeged cicliștii au fost întâmpinați de Csaki Bela, vicepreședintele Autoguvernării Csongrad-Csanad și de Nagy Sandor, viceprimarul orașului. Toți aceștia și-au exprimat dorința de a dezvolta ruta de ciclism între Szeged și Timișoara.
„În urmă cu două săptămâni am fost la Timișoara, am vorbit cu primarul Dominic Fritz, noi dorim să ne deschidem porțile cât mai larg către Timișoara și Timiș. Și dacă acest drum poate fi făcut cu bicicleta, cred că suntem pe calea cea bună. Dacă Szeged e capitala ciclismului, noi vrem să devenim județul cu cea mai performantă infrastructură velo din Ungaria. În perioada următoare vom construi o sută de kilometri de piste noi de biciclete și vom putea avea o rețea extraordinară pentru cicliști. Această rețea va trebui conectată atât spre Voivodina (Serbia), cât și spre județele Timiș și Arad. Consultanții noștri lucrează în momentul de față în județul Timiș și munca lor va susține investițiile în piste de biciclete. Sper că această tură va deveni tradițională”, a declarat Csaki Bela, vicepreședintele Autoguvernării Csongrad-Csanad.
Tot o firmă din Ungaria este cea care realizează strategia pistelor de biciclete în tot județul.
Pe aceeași temă:
Maghiarii ne fac strategia pentru realizarea pistelor de biciclete în Timiș
Trimite articolul
X“Trecerea s-a făcut peste Mureș, între Apatfalva și Cenad, pentru a aminti importanța construirii unui pod rutier, existent acolo până în 1940, când a fost dinamitat” – de sovietici sau de nazisti? S’ar putea sa scrie si asta, de pilda, in Dushan Baiski, Cenad pur si simplu, Editura Marineasa, Timishoara, 2009.
-
nu au facut pod ca se gandesc ca poate trebuie dinamitat in viitor.
-
Obligat. Nu vezi la ukrainieni, din cauza rusilor? Dar as fi vrut sa stiu totusi cine l’a dinamitat pe ala. De exemplu, castelul Banffy din Bontida, Cluj, a fost distrus mai intai de nazisti si mai apoi de Sergiu Nicolaescu. Se restarureaza, dar dureaza, din pacate.
-
Baluba din nou ești pe aratura! Castelul Banffy a fost distrus de trupele hitleriste și horthyste aflate în retragere care au și incendiat castelul, nu de Sergiu Nicolaescu care a filmat câteva scene. Mai citește ce au făcut ungurii după dictatul de la Viena, masacrele din Transilvania și Maramureș nu pot fi uitate analfabetule
-
Nici cu armata romana nu mie rusine, nici ei nu au fost mielusei din pacate 🙁 si ei au facut masacre. Sa fim corecti.
-
-
-
Felicitari celor implicati! ar fi minunat sa se materializeze toate aceste proiecte bune. Partea maghiara sigur le va indeplini, ramane la noi sa vedem ce va iesi.
Nu inteleg de ce se mai mentin punctele de frontiera fiind in interiorul ue…?
Dupa unii care au chiulit de la scoala gen consulul și redactorul Oana din anul 1940 până în prezent sunt … 70 de ani . Totuși după aritmetica elementara sunt 82 de ani. Cat despre podul distrus în 1940 acesta era doar pentru trafic feroviar nu si rutier cum aiurea afirma unii ‘cizmari’ doctori în istorie
-
Formidabil, domnule, de ce nu observasem si eroarea aceea? Esti bun, multzam!