În ultimul timp, tot mai multe persoane din întreaga țară se confruntă cu o nouă metodă de înșelătorie: ridicarea de colete necomandate, pentru care însă sunt solicitate plăți.
Cum numărul comenzilor plasate online a tot crescut, și cum unele platforme de cumpărături împart o comandă în mai multe colete – uneori trimise prin firme diferite de curierat, pentru a complica și mai mult lucrurile – infractorii profită de situație, expediind pachete în lipsa unei comenzi. Pentru a-și pierde urmele, de obicei trimit coletul folosindu-se de mai multe firme de curierat.
Unii oameni le cad în plasă și plătesc aceste colete – uneori din grabă și neatenție, alteori crezând că au fost comandate de cineva din familie, iar în alte cazuri având impresia că este vorba despre un produs expediat separat, care face parte dintr-o comandă mai mare.
În această situație s-a aflat și o cititoare Tion din localitatea Șag.
„Acest lucru l-am pățit și eu, fiind din județul Timiș, Șag. Coletul era pentru soțul meu, care nu știa despre ce este vorba. El nefiind acasă, m-a rugat să ridic eu acel colet. Ulterior am constatat că nu a comandat nimeni așa ceva, dar ei aveau adresa și numărul de telefon al soțului. Am căutat pe internet și sunt multe persoane în aceeași situație”, ne-a scris cititoarea Tion.
Infractorii care recurg la această metodă de înșelătorie fie rămân cu banii, fie – în momentul în care sunt contactați pe adresa de e-mail care apare pe pachet – se oferă să restituie suma primită, însă pentru asta solicită mai multe date personale și bancare.
Într-adevăr, în momentul în care facem un retur și dorim să primim banii în cont, trebuie să furnizăm IBAN-ul și numele titularului contului bancar. Asta nu ar fi o problemă dacă vorbim despre un site cunoscut, de încredere, însă infractorii solicită aceste date folosind adrese de e-mail suspecte, care nu au legături oficiale cu niciun site. În această situație, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) recomandă să nu divulgați datele personale.
! Pentru informații și sesizări, DNSC poate fi contactat telefonic, la numărul 1911, sau prin e-mail la alerts@dnsc.ro.
De asemenea, este important să știți că dacă vă regăsiți în această situație și ați ridicat un colet nesolicitat puteți depune o sesizare la Poliția Română. Trebuie să păstrați dovezile care pot fi utile în cazul unei investigații ulterioare (ambalaj, chitanțe etc.) și să oferiți toate detaliile relevante pentru a ajuta la investigarea cazului.
Recomandările IPJ Timiș
În contextul în care tot mai multe persoane primesc colete pe care nu le-au comandat și, în unele cazuri, le plătesc crezând că ar putea fi pentru rude, IPJ Timiș recomandă următoarele măsuri de precauție:
„1. Verificați expeditorul:
- Înainte de a accepta un colet, verificați numele și adresa expeditorului.
- Dacă nu recunoașteți expeditorul, contactați-l pentru clarificări.
2. Comunicați cu familia și prietenii:
- Discutați cu rudele și prietenii pentru a verifica dacă cineva dintre ei a trimis coletul.
- Este important să clarificați acest aspect pentru a evita plata unor colete neautorizate.
3. Nu efectuați plăți nesigure:
- Refuzați să plătiți pentru colete pe care nu le-ați comandat sau despre care nu aveți informații clare.
- Solicitați detalii suplimentare și verificați înainte de a face orice plată.
4. Contactați furnizorul de servicii poștale:
- În cazul în care primiți un colet nesolicitat, contactați compania de curierat pentru a clarifica situația.
- Furnizorii de servicii poștale pot oferi informații suplimentare despre expeditor și conținutul coletului.
5. Păstrați dovezile:
- Dacă acceptați un colet, păstrați toate documentele și dovezile asociate cu acesta, inclusiv chitanțele și etichetele coletului.
- Aceste dovezi pot fi utile în cazul unei investigații ulterioare.
6. Raportați incidentele suspecte:
- Dacă suspectați o tentativă de fraudă, raportați imediat incidentul la Poliția Română.
- Furnizați toate detaliile relevante pentru a ajuta la investigarea cazului.
I.P.J. Timiș subliniază importanța prudenței și vigilenței în astfel de situații pentru a preveni a fi victimele unor înșelăciuni”.
Trimite articolul
XNu-ti trebuie prea multa minte sa nu platesti ceva ce nu stii ce-i. Nu?
Imi si imaginez discutia: “Am un colet pentru dvs. aveti de plata 200 de lei!”
“a, da? nu stiu ce-i, n-am comandat nimic, haideti sa va platesc sa vad ce e”.
Absurd.
-
corect!
Recomandare catre IPJ: Verificati cine e beneficiarul platilor ramburs si mergeti la el…