Ideea fuziunii aeroporturilor
Timişoara şi Arad, crearea
Companiei Naţionale Aeroportuare Banat,
propusă de Ministerul Transporturilor, a incitat
spiritele în ultima
săptămână. Dezbaterea de la
primărie s-a purtat însă pe un ton
echilibrat. Cei mai mulţi dintre cei prezenţi
au concluzionat că autorităţile locale
şi judeţene, invitate să intre în
acţionariatul viitoarei societăţi,
alături de minister, nu se pot pronunţa
în lipsa unor studii de fezabilitate sau
oportunitate, a unor analize economice, iar la prima
vedere fuziunea nu ar avantaja Aeroportul
Timişoara, care este unul profitabil
şi cu perspective de dezvoltare.
Mulţi au fost însă deranjaţi de
atitudiunea oficialilor din Ministerul Transporturilor,
şi în special a secretarului de stat Eusebiu
Pistru din Arad, care întâi a anunţat
autorităţile că au demarat procedurile
premergătoare fuziunii, iar apoi le-a cerut
să spună, până în 31 august
2009, în lipsa unei fundamentări, dacă
vor să participe la înfiinţarea noii
companii, amintind de un accept al Consiliului
Judeţean Timiş, o
hotărâre de consiliu care… nu există.
După ce lucrurile s-au inflamat,
reprezentanţii ministerului au hotărât
să invite oficial autorităţile locale la
o discuţie, săptămâna viitoare.
S-a testat reacţia Timişoarei
Cum este interpretată toată această
poveste? “Este vorba de o diversiune, cineva a
încercat să testeze reacţia
Timişoarei şi probabil că această
reacţie, fiind destul de violentă şi
destul de convergentă, costurile electorale sunt
mari şi, evident, cei care au pus în
aplicare o asemenea diversiune fac pasul înapoi,
după părerea mea. Eu cred că totuşi
trebuie să fim atenţi, pentru că
dacă actualul preşedinte va
câştiga alegerile această diversiune va
fi reluată şi noi vom suporta nişte
costuri, pentru că va trebui să
subvenţionăm pierderile aeroportului Arad
prin să spunem beneficiile Aeroportului
Timişoara, ceea ce este
inacceptabil“, consideră economistul Nicolae
Ţăran.
În contextul acestui proiect, parlamentarii PD-L
au vorbit despre a crea o deschidere Timişoarei,
dezvoltarea regională şi economică, ba
chiar unii, mai tineri, de exemplu deputatul Marius
Dugulescu, au spus că în sfârşit
simt că Ministerul Transporturilor… are ochii
aţintiţi şi asupra acestei zone,
declaraţie care a stârnit râsul amar
al unora dintre cei prezenţi în sală.
“La drumul Timişoara-Lugoj se lucrează de
zece ani, nu avem centură. Încercaţi
să salvaţi ce e bine făcut“, a spus
omul de afaceri liberal Mihai Olariu.
Aeroportul nostru… e şi al lui Falcă
Mulţi au salutat prezenţa primarului din
Arad, Gheorghe Falcă, la dezbaterea de la
Timişoara. Falcă le-a spus
celor prezenţi că este vorba de o dezvoltare
comună, regională, şi o intenţie:
“Ne bucurăm că aeroportul nostru de la
Timişoara, pentru că este al
nostru, al tuturor, are o astfel de dezvoltare. Orice
ar fi, să ştiţi că autostrada care
se va finaliza o dată şi o dată ne va
lega indiferent că vrem sau nu vrem noi“, a
declarat edilul-şef al Aradului.
În opinia lui Falcă, înainte de a
vorbi cu pasiune ar trebui să aşteptăm
să vedem ce presupune această fuziune:
“Până la urmă va fi un aeroport
comun, sediul va fi tot aici (n. r. – la
Timişoara), pentru că am avut
discuţii, 50 la sută din acţiuni
rămân la statul român, pentru că
este un aeroport strategic. Dezvoltarea
Aeroportului Timişoara, fiind un aeroport
naţional, cu finanţare naţională, a
mers în paşii necesari. În momentul
în care doreşti să intri în
acţionariat, ştiţi ce
înseamnă asta – să contribui!“, a
dăugat edilul din Arad.
Autorităţile cer, oficial, demisia lui Pistru
Primarul i-a invitat pe cei prezenţi să semneze o
rezoluţie privind susţinerea intereselor
Timişoarei şi o scrisoare care
va fi înaintată premierului şi ministrului
Transporturilor, prin care se cere demisia secretarului de
stat Eusebiu Pistru: “Am cerut demisia domnului Pistru,
care cred că a dat dovadă de
incompetenţă crasă sau realmente are
nişte interese, în măsura în care a
căutat să forţeze, cu ajutorul mai mult sau
mai puţin interesat al unora sau altora, dar nu din
Timişoara, în orice caz, acest
proiect. Cred că la discuţia cu ministerul,
dincolo de hotărârea de consiliu local, avem
şi angajamentul cetăţenilor, care nu doresc
ca Timişoara să fie
desconsiderată de nişte factori administrativi
din Bucureşti care azi sunt şi mâine n-o
să mai fie, sper, şi în atari condiţii
să luăm decizii capitale pentru oraş. Vrem
să le luăm în cunoştinţă de
cauză“, a declarat primarul Gheorghe Ciuhandu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!