Consilierii locali vor supune la vot, în şedinţa de marţi, un proiect de hotărâre privind metodologia de acordare a ajutoarelor suplimentare de încălzire a locuinţei în sistem centralizat, de care beneficiază persoanele nevoiaşe.
Aleşii sunt puşi să aprobe metodologia în condiţiile în care hotărârea de consiliu local din iulie care prevede acordarea ajutoarelor pentru sezonul rece şi majorarea preţului la energia termică este suspendată, după ce prefectura a atacat-o în contencios administrativ.
Astfel, potrivit metodologiei propuse, în cazul persoanelor care solicită ajutoare de încălzire, primarul poate dispune anchete sociale, prin sondaj, pentru verificarea veridicităţii datelor înscrise în declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei, veniturile acesteia şi bunurile deţinute în proprietate. Cea mai importantă noutate se referă la faptul că ajutoarele de încălzire se acordă persoanelor singure sau familiilor solicitante care declară venit zero numai după efectuarea unei anchete sociale. Acestea trebuie să dea o declaraţie în care explică din ce se întreţin şi spun că au luat la cunoştinţă că declararea necorespunzătoare a adevărului se pedepseşte conform legii penale.
Declaraţii false
În vechea metodologie, în cazul persoanelor care declarau venit zero acordarea ajutoarelor de încălzire se făcea sub rezerva efectuării unei anchete sociale… ulterioare.
Din raportul privind anchetele sociale aferente sezonului rece 2008-2009, realizat de Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară Timişoara, reiese că au fost descoperite numeroase nereguli. Pe parcursul sezonului rece noiembrie 2008 – aprilie 2009 au fost depuse 876 dosare ale căror titulari au declarat venitul familiei sau persoanei singure ca fiind ,,zero”. În 158 de cazuri nu s-au putut face anchetele pentru că beneficiarii n-au fost găsiţi acasă şi nici nu au răspuns invitaţiei de a se prezenta la sediul Direcţiei. Pentru aceşti solicitanţi nu s-au putut lua niciun fel de măsuri, se arată în raport. Mulţi titluari au „omis” să anunţe modificările intervenite în situaţia familiei şi, în funcţie de situaţiile găsite, s-a modificat cuantumul ajutorului sau a încetat acordarea acestui sprijin. S-au descoperit şi persoane care au dat declaraţii false, de exemplu 20 de cazuri în care beneficiarii nu au declarat autoturismele proprietate personală, şi 7 cazuri în care cei care beneficiau de ajutoare au „omis” să declare că deţin mai multe proprietăţi, terenuri sau clădiri, iar acordarea ajutoarelor a încetat ulterior. În alte 9 cazuri, Direcţia de Asistenţă Socială Comunitară a fost sesizată despre faptul că unele persoane beneficiază nejustificat de ajutoare. În urma situaţiilor identificate, Direcţia a înaintat două denunţuri către Parchetul de pe lângă Judecătoria Timişoara, împotriva unor familii care au „fentat” autorităţile locale.
Condiţii mai stricte
Potrivit noii metodologii, beneficiarii ajutoarelor de încălzire sunt obligaţi să anunţe orice modificare intervenită în componenţa familiei sau a veniturilor acesteia, precum şi schimbarea adresei pentru care s-a solicitat ajutorul, în cinci zile, cu depunerea documentelor care să ateste noua situaţie, sub sancţiunea recuperării sumelor acordate necuvenit.
În cazul în care se constată că ajutorul de încălzire a fost acordat necuvenit, primarul va da o dispoziţie pentru recuperarea sumelor în cauză.
Persoanele sau familiile care deţin mai multe imobile, clădiri sau terenuri, indiferent de categoria lor şi forma de proprietate, nu pot beneficia de ajutorul suplimentar de încălzire. În cazul unor declaraţii false, pe lângă sancţiunile legale, titularii ajutoarelor suplimentare de încălzire nu vor mai beneficia timp de cinci ani de ajutoare şi scutiri din partea Consiliul Local Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!