Când companiile germane au sosit în România, au venit pentru forţa de muncă, oamenii nu erau de slabă calitate şi, de ce să nu recunoaştem, pentru costul redus al mâinii de lucru. Odată cu dezvoltarea, şi calitatea personalului trebuia să crească. Soluţia: aducerea în România a sistemului german de învăţământ şi pregătire profesională.
În fapt, vorbim despre reactivarea învăţământului profesional, dar pe cu totul alte baze. Copiii învaţă pe curricule adaptate necesităţii meseriei pe care învaţă, iar şcolarizarea se realizează în parteneriat cu firmele implicate în proiect. Tinerii semnează un contract, studiază la şcoală, dar fac şi practică de specializare în cadrul societăţilor implicate în proiect. Astfel, la finalul cursurilor ei sunt bine pregătiţi şi ştiu să lucreze pe utilaje moderne, într-un mod de lucru adaptat cerinţelor lansate de firmele străine. În plus, pe perioada contractului elevii primesc chiar şi bursă.
Clubul Economic German din Banat este artizanul local al acestui proiect de introducere a şcolii duale. În jur de 90 de societăţi membre ale clubului sunt implicate în proiect, iniţiativa fiind îmbrăţişată de două licee timişorene: Regele Ferdinand şi I.C. Brătianu. Deja există două generaţii de elevi, prima urmând să absolve şcoala în noul sistem în acest an.
Iniţiatorii proiectului caută acum noi elevi. Chiar dacă toate condiţiile par excelente, iniţiatorii proiectului au probleme în găsirea lor. „Problema cea mai mare este mentalitatea părinţilor. Ei sunt destul de greu de convins să îşi lase copiii să înveţe în acest sistem. În plus, nu avem destui copii pentru locurile scoase la concurs. Acest sistem este unul modern, adaptat la viaţa economică actuală. Prima dată a fost introdus la Braşov, nu facem o premieră, dar am introdus ulterior sistemul la Timişoara şi acum avem proiecte pilot la Sebeş şi la Alba Iulia”, a declarat Peter Hochmuth, reprezentantul Clubului Economic German din Banat.
Înainte de a intra în sistemul de educaţie dual, elevii trebuie să treacă de o preselecţie.
„În noua variantă sunt cursuri de trei ani şi înainte de începerea pregătirii există o perioadă de preselecţie. După prima etapă, cei selectaţi sunt consideraţi admişi”, am aflat de la Alina Bratu, reprezentanta unei firme germane implicate în proiect.
Înscrierile pentru un nou an de studiu încep în august. Clasele existente acum au cursuri de specializare în meseria de electrician şi electromecanic, respectiv comerciant – vânzător şi prelucrător materiale textile.
„Suntem mulțumiți că i-am adus pe copii la alt nivel, este vorba de o schimbare în mentalitate. Când ai sistemul implementat şi îi iei pe copii din clasa a noua, le arăţi o nouă cale, este ceva diferit. Copiii care nu se duceau la şcoală, astăzi nu mai chiulesc”, a mai spus Alina Bratu.
Investiţii de zeci de mii de euro din partea societăţilor implicate
Efortul financiar al societăţilor comerciale implicate în proiect este semnificativ. Acestea bagă bani în diferite echipamente pe care tinerii învaţă să lucreze. „O firmă investeşte mai mult sau mai puţin, în funcţie de tipul de pregătire al elevilor. În primul an de activitate sunt achiziţionate echipamente de 20.000 de euro pentru pregătire, iar în anul doi, alte 10.000 de euro”, am mai aflat de la Alina Bratu.
Germanii implicaţi în iniţiativă spun că mai greu este să găsească elevi dispuşi să înveţe în acest sistem: „Acum avem şcoli, asta era o problemă înainte, acum nu şcolile sunt problema, ci lipsa elevilor. Noi derulăm o campanie de conştientizare a părinţilor, căutăm să luăm elevi noi”, a mai spus Peter Hochmuth.
Interesant este că la finalul studiilor tinerii absolvenţi nu sunt legaţi de vreun contract cu societatea „finanţatoare”. Absolvenţilor li se propune un loc de muncă pe care cei vizaţi îl pot alege sau nu. Deocamdată, cea mai mare problemă este lipsa unui cadru legal care să susţină acest sistem.
Sistemul de învăţământ dual a fost pus la punct în Germania, acolo unde aproximativ 40 – 50 de procente dintre liceeni îl urmează, mai nou fiind introdus şi în facultăţi. Ulterior, sistemul a fost „exportat” şi în Franţa, Italia sau România.
În noul an, în cele două licee partenere vor fi scoase la concurs 90 de locuri la şcoala profesională în sistem dual.
Citiți principiile noastre de moderare aici!