București, Cluj și Timișoara au avut cea mai disproporționată livrare de locuințe în comparație cu localitățile aflate în zona metropolitană a acestora. Constructorii de apartamente au fost nevoiți să se reorienteze spre zonele din jurul orașelor pentru a putea face față prețurilor exorbitante ale loturilor de teren de construcție disponibile în cadrul orașelor, chiar cu lipsa acestora. În consecință, ei s-au orientat către localitățile din jurul capitalelor centrelor urbane. Pentru clienți, aceasta a însemnat locuințe ceva mai ieftine, dar și probleme legate de infrastructură, slab dezvoltată în noile zone.
Timișoara se află în rândul acestor zone urbane, interesul constructorilor reorientându-se către Giroc și Dumbrăvița, arată un studiu realizat de o companie de consultanță imobiliară. Mai mult de jumătate din locuințele construite în marile orașe din țară au fost ridicate în zonele periurbane ale acestora. Cele mai mari diferențe din acest punct de vedere au fost la București, Timișoara și Sibiu. În aceste orașe numărul locuințelor din localitățile limitrofe este dublu față de cele din oraș.
Din cele 27.273 de locuințe finalizate anul trecut în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Sibiu și Brașov, doar 12.417 (46%) sunt amplasate în interiorul orașelor, iar 14.856 (54%) sunt în localitățile limitrofe. În Giroc și Dumbrăvița, localități amplasate în imediata apropiere a Timișoarei, au fost livrate anul trecut mai multe locuințe comparativ cu cele din interiorul orașului, evoluția în această direcție este una normală, subliniază studiul respectiv, dar vine la pachet cu o serie de probleme.
Dezvoltarea localtăților limitrofe marilor orașe s-a petrecut firesc, ca urmare a cererii existente pe segmentul mass – market. Existența unor parcele mari de teren, la prețuri semnificativ mai reduse față de cele din interiorul orașelor, a permis dezvoltatorilor să construiască locuințe pretabile acestei cereri. Revirimentul economic din ultimii ani s-a concretizat și în dezvoltarea segmentului middle – market, caracterizat prin amplasament în interiorul orașelor și de regulă suprafețe mai mari comparativ cu cele ale locuințelor vechi. Deși unii dezvoltatori au construit adevărate mini-orașe în localitățile limitrofe, problemele generale de infrastructură continuă să reprezinte principala provocare a dezvoltării limitrofe din România.
Citiți principiile noastre de moderare aici!