Conform reprezentanților Muzeului Național al Banatului, în cartușul aflat în dreapta jos, decorat cu volute, sunt indicate principalele părți ale orașului și locul de amplasare al trupelor.
Perspectiva este plonjantă, cuprinzând atât cetatea și castelul, cât și cartierul alăturat din partea de răsărit a orașului, care apare aici ca o grupare de case, unele chiar cu etaj, plasate în jurul unei biserici masive cu turn pătrat și acoperiș ascuțit înconjurat de patru turnulețe mici.
Pe turnul bisericii flutură steagul cu însemnele lui Báthory, fapt care amintește că trupele acestuia au ajuns până sub zidurile Timișoarei în anul 1596, fără a putea însă ocupa cetatea.
„În afara orașului este amplasată o clădire impunătoare cu turnulețe în console, înconjurată de un zid de apărare prevăzut cu mici bastioane, zid împrejmuit cu un șanț de apă (menționată în cartuș drept «castel de plăcere»). Este aproape sigur că era reședința din afara orașului a Pașei din Timișoara, clădire care a fost înainte de acea epocă un castellum nobiliar. Cu toate că apare indicat și cartierul exterior, grupat în jurul bisericii, gravorul nu a insistat clar pe detalii, renunțând la palisadele care, probabil existau. Biserica, fără absidă, are forme simple, și o singură navă dreptunghiulară”, au mai relatat specialiștii muzeului.
Planșa cu imaginea Timișoarei a fost prezentată pentru prima dată în 1603.
Pentru cei curioși și iubitori de istorie, expoziția „Timișoara în Gravura Europeană secolele XVI – XVIII” este deschisă de miercuri până duminică, în mansarda B2 a Bastionului Maria Theresia, între orele 10 – 18.
Expoziția reunește un număr impresionant de 135 de gravuri ce oferă o perspectivă fascinantă asupra cetății Timișoara într-o perioadă definitorie a istoriei sale.
Primele stampe care înfățișează Timișoara au fost tipărite în ultima parte a secolului al XVI-lea, reprezentările fiind însă rodul imaginației. Timișoara apare sub forma clasică a cetății așezate în vârful unei coline. Însă cele mai multe reprezentări grafice ale Timișoarei au apărut în secolul al XVII – lea și al XVIII – lea sub semnul Barocului.
Expoziția unică este realizată cu sprijinul Consiliului Județean Timiș, Societății de Istorie și Arheologie a Banatului, Fundației Herczeg și Egeria.
Trimite articolul
XAcolo in departare e Carașul?
-
Nu!!!!-Sarmisugeeetuzaaaa!!!!te rog nu confundaa!
Ce m-ai pot s-a relatez este ca a fost:- Johann Siebmacher gravor, heraldist,cu mare cunoastere artei HERALDICA
Nu stiu daca ati remarcat dar gravura “artistului” german are perspectiva si este facuta de la o inaltime apreciabila.
V-ati gandit cum a realizat-o?