Guvernanții nu reușesc să finalizeze bugetul național, iar primăriile nu pot să își finalizeze bugetele locale până când nu se aprobă cel de stat și bugetul județului. Prin urmare, nici vorbă de licitații pentru investiții noi sau de începerea unor șantiere.
„Putem înțelege că bugetul se adoptă în ianuarie sau februarie atunci când se schimbă un alt guvern, deci după alegeri. Dar acum ce motiv este să fim în februarie și să nu avem nici măcar proiectul de buget luat în discuție de guvern. Trebuie urgentat, că ne încurcă foarte mult. Noi vrem deja să dăm drumul la proiecte, la studii de fezabilitate, la noi obiective și nu putem face nimic până nu avem hotărârea de consiliu de adoptare a bugetului local. Și nu se poate adopta până ce nu avem Legea bugetului și bugetul consiliului județean. În cazul cel mai fericit vom avea hotărârea de consiliu aprobată undeva spre sfârșitul lui martie, începutul lui aprilie, este cumplit”, a explicat Nicolae Robu.
Primarul speră că se mai poate justifica conceptul de dezvoltare în forță în urma loviturii primite de la guvern. Pentru moment însă, spune că Timișoara nu este foarte afectată de lipsa unei legi a bugetului. Contractele existente sunt pe funcționare și se pot face plăți. Când e vorba de dezvoltare însă, e altă poveste.
„Deocamdată nu ne afectează grav asta, pentru că acest contracte sunt pe funcționare și putem să facem plăți în sumă de a 12-a parte din execuția pe 2018, dar ne afectează grav pe dezvoltare. Acolo ne afectează grav. Pe funcționare o scoatem la capăt, ne încurcă și aici, evident, dar nu de o manieră foarte gravă. Însă pe dezvoltare nu putem să dăm drumul la nimic, la studii de fezabilitate, nu putem organiza licitații. Vorbeam de intenția noastră de a extinde spațiile verzi. Ca să putem face exproprieri, în zona Kiriac și zona Silistra și str. Verde, avem nevoie de SF. Ca să putem avea SF trebuie să organizăm licitații pentru contractarea proiectanților. Ca să organizăm licitația, trebuie să avem bugetul. Nu e o joacă asta cu momentul aprobării bugetului”, a mai spus Robu.
Mai mult, primăriile au de suferit și din cauza faptului că Guvernul Dăncilă le-a pus în cârcă alte cheltuieli, deși li s-a promis 60% din cotele din impozitele pe venit.
După calculele primarului Nicolae Robu, Timișoara rămâne pe minus cu 22 de milioane de lei.
„Veniturile constituite din cota de 60% din impozitul pe venit plus alocările de echilibrare (acestea sunt preconizate a fi ZERO pt. Timișoara pt. 2019) cresc față de 2018 cu 46 milioane lei, de la 366 milioane lei, la 412 milioane lei. Cheltuielile pt. 2019 cresc cu 68 milioane lei, prin delegarea unor plăți sociale suportate până acum de la bugetul central. Așadar: Primăria Timișoara va avea la dispoziție în 2019 pentru investiții mai puțin decât în 2018 cu 22 milioane lei!!!”, a anunțat zilele trecute edilul Timișoarei.
Președintele PSD, Liviu Dragnea, a dat însă asigurări că primăriile și consiliile județene vor avea cel puțin la fel de mulți bani ca în bugetul de anul trecut.
„Vor fi niște modificări. Guvernul va suplimenta de la bugetul de stat acolo unde un municipiu sau orice localitate care nu poate acoperi – deci se mărește cota care rămâne la localități la 60 la sută, se pune… în sfârșit, deci guvernul va aloca sumele necesare, dacă cumva vreo localitate nu poate acoperi”, a adăugat el.
Ca să nu fie pe minus cu banii, primarul ar putea umbla la salariile angajaților primăriei sau la sporurile care se dau celor din conducere, care iau 25% în plus la salariu pentru proiectele pe fonduri europene. Nici vorbă de așa ceva la Primăria Timișoara însă.
„Nu pot să-mi permit să pierd angajați. Și așa au plecat mulți la consiliul județean, la salarii mai mari”, ne-a declarat Robu.
Vă reamintim, peste 20 de oameni, inclusiv cu funcții de conducere, au plecat de-a lungul anilor din Primăria Timișoara. Mulți s-au dus la Consiliul Județean Timiș, unde lucrează pe salarii mai mari. Pe de altă parte, s-au făcut și destule angajări în ultimii șase ani în primăria lui Robu.
AICI puteți citi mai multe pe acest subiect!
Potrivit Legii salarizării, salariile angajaților din primării sunt stabilite prin hotărâri de consiliu local, ceea ce înseamnă că pot fi reglementate tot prin HCL. Pentru moment, salariile din PMT au ajuns la maximum permis de lege.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2190797″]
[related-post post_id=”2189178″]
[related-post post_id=”2182754″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!