„Este cel mai contestat buget de după 1990, un buget care nu este nici măcar un buget al stagnării, este al involuţiei economice. Nu o să vedeţi nicio măsură de creştere economică propusă de Guvern, dimpotrivă, taxe, taxe, taxe, şi n-o spun eu, o spune absolut tot mediul de afaceri din România (…) toată lumea contestă acest buget. Mai mult, eu am spus că este vorba de fapt şi de un buget parşiv, pentru că Ponta nu recunoaşte ceea ce nu-i spun eu, îi spun analiştii economici independenţi – mărind numărul de taxe şi impozite, mărind nivelul taxelor şi al impozitelor, mai nou vorbeşte pe lângă 7 cenţi accize la combustibil şi de o ceştere de 20%, pur şi simplu el nu face altceva decât să scoată din buzunarul fiecărui român, anul viitor, un salariu minim pe economie”, declara Blaga, joi, la Timişoara.
Deputatul PNL Horia Cristian i-a răspuns, vineri, liderului PDL. Parlamentarul spune că, la o analiză superficială, cele susţinute de Blaga „pot să pară adevărate, însă premisele sunt greșite”.
„În primul rând, este vorba de introducerea de impozite pe construcțiile speciale. Acesta este un act de dreptate, dacă vreți. Toate aceste construcții, înainte de 1990, aparțineau tradițional statului român și nu erau impozitate. Azi, ele se află în proprietatea unor companii de drept privat. Este inacceptabil, într-un stat de drept, să existe două regimuri ale impozitării construcțiilor, motiv pentru care toate construcţiile trebuie impozitate egal. În al doilea rând, este vorba de îndepărtarea pragului maxim al impozitelor locale. În vechea legislație exista o limită maximă de 20% a dreptului autorităților locale de a majora taxele locale. Îndepărtarea acestei limite este un principiu de bază al descentralizării (…) Nu este vorba de o creștere a taxelor, ci despre a acorda autorității locale dreptul deplin, neîngrădit, de a stabili taxele locale”, explică deputatul liberal.
Un alt subiect atins de Cristian se referă la lucrările de infrastructură rutieră, la construcţia de autostrăzi, şi creşterea preţului combustibililor. Aşa cum a afirmat şi cu alte ocazii, deputatul PNL consideră că este normal cu utilizatorul să plătească, şi nu ca aceste lucrări să fie finanţate exclusiv din bani de la bugetul central. Chiar dacă, dincolo de confortul celor care folosesc autostrăzile, de existența infrastructurii depinde, de exemplu, dezvoltarea investițiilor private și vorbim, în fond, de imaginea României ca stat european.
„Creșterea cu 0,07 euro a prețului combustibilior nu finanțează un ipotetic deficit bugetar, ci este destinată construcției de drumuri și autostrăzi. Singurii beneficiari direcți ai construcției de autostrăzi sunt cei care circulă pe ele. Cea mai directă cale ca aceștia să contribuie este, alături de creșterea taxelor de trafic greu, introducerea acestui cost în prețul combustibililor. În opinia mea, este inacceptabil ca construcția autostrăzilor să se facă exclusiv din bugetul consolidat. Asta ar însemna mai puțini bani pentru educație sau sănătate, sau siguranță publică, sau asistență socială. Ar însemna să luăm din banii destinați tuturor românilor, inclusiv celor care nu au circulat și nu vor circula vreodată pe vreo autostradă. Trebuie respectat principiul “utilizatorul plătește””, spune Horia Cristian, precizând, totuşi, că Guvernul va creşte salariul minim pe economie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!