Ultimii ani au adus femeilor manager o prezenţă mai mare în economia românească. Timişoara este pe lista oraşelor în care reprezentantele sexului frumos deţin o pondere peste media naţională în ceea ce priveşte conducerea afacerilor funcţionale. În acest moment, la nivel naţional, una din trei companii este condusă de o femeie, iar 35% dintre IMM-urile din România sunt deținute de femei, conform datelor actualizate deţinute de una dintre cele mai mari bănci de pe piaţa românească.
„Femeile în poziții de conducere inspiră în cultura corporativă principii de bază și valori precum: bunătate, transparență, încredere, înțelegere și obiectivitate. Multe femei au atenție distributivă și sunt excelente când vine vorba de colaborare. Nu le este frică să încerce lucruri noi și nu se tem de greșeli, atâta timp cât pot fi constructive. Femeile au dovedit că pot face față multor provocări din domeniul de business datorită ambiției și dorinței lor de a cunoaște lucrurile în detaliu. Femeile au redefinit conducerea în multe feluri, ceea ce a contribuit la recunoașterea valorilor reprezentate de femei în zona de business”, a declarat Dana Demetrian, vicepreședinte în cadrul acestei bănci.
Tot ca un lucru interesant, firmele conduse de femei, aflate în evidenţa băncii, au avut o creştere anuală a cifrei de afaceri cu 2% mai mare decât media naţională.
„Eu am deschis acest mic magazin de cartier pentru că trebuia să fac ceva după ce am rămas fără serviciu. Am închiriat acest apartament la parter, am montat scări de acces direct şi am făcut un ABC. Nu câştig mult, am un trai decent, cred că norocul meu este că nu mai sunt magazine de reţea, supermarketuri, aproape de mine. Oamenii vin cumpără un lapte, o pâine, o ciocolată sau un kilogram de orez. Deja mă cunosc, cred că relaţia avantajează”, ne spunea Viorica Lucaci, o timişoreancă ce a avut iniţiativă şi a deschis un mic magazin.
Mediul de business feminin din România cunoaște o dezvoltare din ce în ce mai accelerată, în condițiile în care tot mai multe companii cooptează în conducere reprezentate ale sexului frumos și din ce în ce mai multe firme sunt deschise de către femei-antreprenor. De altfel, potrivit datelor BCR, afacerile conduse de femei au înregistrat, în ultimii trei ani, o evoluție ascendentă față de restul business-urilor, cu o creștere anuală a cifrei de afaceri cu 2% mai mare decât media națională a companiilor.
Surprinzător poate pentru unii, saloanele de înfrumuseţare, cele de coafură sau cofetăriile nu sunt pe primul loc în ceea ce priveşte afacerile conduse de femei, ci consultanţa în afaceri. E drept, pe locul doi apar saloane de înfrumusețare, iar apoi urmează comerțul – farmacii, magazine alimentare și îmbrăcăminte.
Conform acelorași date, cele mai mari orașe ale țării, București, Cluj și Timișoara, concentrează peste 30% din afacerile înființate în ultimii doi ani de femei, iar ponderea firmelor deținute de doamne este cu 4% mai mare față decât media națională în aceste trei mari aglomerări urbane.
Femeile, mai chibzuite financiar şi mai econoame
Valoarea creditelor restante în rândul clientelor femei este cu mult mai mică decât în rândul bărbaţilor. Astfel, până la sfârșitul anului trecut, aproximativ 41% din portofoliul de credite al BCR era deținut de femei și numai 38% dintre doamne se înscriau în categoria creditelor neperformante, în comparație cu 62% – cota mult mai ridicată a domnilor.
În același timp, femeile aleg să investească în fonduri de investiții într-o proporție mai mare față de bărbați (50,5% femei, 49,5% bărbați) și dețin la momentul de față active de peste 2,8 miliarde de lei. Același date arată că femeile sunt mai conservatoare față de bărbați în ceea ce privește selecția tipului de investiție, în condițiile în care peste 64.000 de femei au investit în fonduri de obligațiuni și piața monetară, fonduri cu un grad de risc scăzut, cu 4% mai multe decât bărbații.
Citiți principiile noastre de moderare aici!