Proiectul de reamenajare a malurilor canalului Bega a început în septembrie 2013, conform primarului Timișoarei, care a precizat că lucrările au costat 31,5 milioane de lei, cu tot cu TVA.
„Am ajuns, iată, să inaugurăm astăzi unul dintre cele mai mari proiecte pe care l-am avut cu finanțare din fonduri europene, și anume proiectul de reamenajare/reabilitare a malurilor Begăi. Poate din denumirea proiectului nu se înțelege exact despre ce este vorba. E vorba de un proiect complex care a cuprins atât intervenții la rețele de utilități, extinderea rețelei de iluminat, amenajări complexe pe toată lungimea celor două maluri ale Begăi. Amenajări în cadrul cărora s-au realizat spații verzi, s-au plantat o mulțime de copaci, s-au realizat trotuare, alei de promenadă pietonală, s-au amenajat piste de biciclete, un număr de locuri de joacă și spații cu gradene pentru organizarea unor evenimente de divertisment, de petrecere a timpului liber într-o manieră plăcută și nouă stații de vaporetto”, a spus Robu.
El a precizat că vaporașele vor fi folosite inițial, gratuit, pentru transportul în comun, însă câteva vor fi destinate doar circuitelor turistice, grupurile de turiști urmând să le închirieze contra unei sume ce va fi stabilită.
„Acest proiect cuprinde inclusiv refacerea Begăi ca și canal navigabil cu curse regulate de tip vaporetto, în cadrul proiectului fiind sarcina municipalității ca din venituri proprii să achiziționeze șapte astfel de mijloace de transport. Ele vor fi folosite, pe de o parte, ca și transport în comun (…) Vaporetele vor circula, mi-e greu să vă spun acum, dar în orice caz după venirea primăverii. Primele două vaporete vor fi recepționate în luna ianuarie, poate început de februarie”, a mai spus Robu.
Într-o primă fază, municipalitatea dorește să își dea seama cât de viabil este transportul în comun pe apă, pentru ca mai apoi să decidă dacă vaporașele vor rămâne în continuare pentru transportul timișorenilor sau pentru agrement.
„Vom vedea cât de viabil va fi un transport în comun pe apă în Timișoara. Va fi un experiment. Nimeni nu poate garanta gradul de atractivitate pe care îl va avea. Dar, cu certitudine, vaporetele vor fi foarte căutate ca mijloace de agrement. Timișoara va deveni mult mai atractivă ca oraș și datorită acestui nou proiect pe care, iată, îl finalizăm acum, datorită faptului că Bega va fi mult mai bine pusă în valoare și datorită faptului că peste tot în lume unde există ape navigabile este o plăcere pentru vizitatori și pentru localnici, fără îndoială, să se plimbe pe acele ape cu ambarcațiunile respective”, a explicat primarul Timișoarei.
Întrebat de reporterul Tion.ro dacă RATT s-a ocupat de instruirea personalului navigabil, Robu a răspuns: „RATT primește spre administrare vaporetele. Nu știu să vă spun câte preparative a făcut până la ora actuală RATT, dar, fără îndoială, trebuie să se grăbească pentru că e vorba de câteva luni în care totul trebuie să fie pus la punct. Noi colaborăm foarte bine cu Căpitănia și evident că avem toată asistența de acolo pentru ca ambarcațiunile să poată fi folosite la întreaga valoare a lor”.
Valoarea totală a proiectului a fost de 42,8 milioane de lei, însă lucrările propriu-zise la reabilitarea malurilor au costat 31,5 milioane de lei. Restul fondurilor au fost folosite, în majoritate pentru achiziția celor șapte vaporetto.
Astfel, timp de doi ani, muncitorii au reabilitat ambele maluri ale canalului pe o lungime de peste 10 kilometri, de la Uzina de Apă la Podul Modoș. Aceste reabilitări au cuprins și realizarea stațiilor de vaporetto, a nouă stații de biciclete și a șapte pontoane plutitoare, ce vor putea fi folosite pentru plajă sau agrement. De asemenea, au fost plantați peste 1.700 de arbori, 13.000 de arbuști și peste 4500 de bulbi de flori.
Tot în cadrul proiectului au fost amenajate și câteva părculețe, unul dintre ele aflat lângă Uzina de Apă, fiind dotat și cu câteva echipamente de joacă pentru copiii cu dizabilități. Din păcate, cum inaugurarea s-a făcut iarna, iar pe alocuri muncitorii încă mai lucrează la ultimele detalii, timișorenii vor putea avea primele impresii abia la primăvară, când vremea se va îmbunătăți.
Dacă totuși vă încumetați să ieșiți la promenadă pe malurile Begăi, lăsați-ne impresiile dumneavoastră în comentarii.
Articole pe aceeași temă:
Finalizarea lucrarii de reabilitare a malurilor Begai, amanata pana in decembrie
Surpriza de inceput de an: doua vaporase ajung la Timisoara, nu unul
Citiți principiile noastre de moderare aici!