Vă reamintim, Primăria Timișoara și fosta RATT (n.r. acum Societatea de Transport Public Timișoara) au semnat încă din 2014 un acord-cadru pe patru ani pentru modernizarea a maximum 30 de tramvaie, cu firmele Astra Vagoane Călători Arad și Electroputere VFU Paşcani, ultima fiind lider de asociere. Municipalitatea plătește, din bugetul local, 2,57 milioane de lei cu tot cu TVA pentru modernizarea unui singur tramvai.
Se pare că lucrările prevăzute în acordul-cadru nu au fost suficiente și a fost nevoie de câteva suplimentare. Reprezentanții firmei Electroputere VFU Pașcani susțin că au investit, în total, aproape 3,5 milioane de lei pentru 16 tramvaie care au avut nevoie de lucrări neprevăzute în contract. Așa se face că, în decembrie 2017, Electroputere VFU Pașcani a dat în judecată Primăria Timișoara pentru a recupera această sumă.
Acordul-cadru inițial încheiat cu cele două firme spune că noile mijloace de transport pe șine au totul recondiționat, mai puțin șasiul, au încălzire în scaune, climatizare, supraveghere video cu nouă camere, dar și internet wireless. S-a descoperit însă că tramvaiele de tip GT4 au ceva mai multe probleme și că e nevoie de lucrări și la șasiu. Oficialii firmei din Pașcani susțin că au dotat cu tampoane Crash și au refăcut integral caroseria vagonului de tramvai de tip GT4, pentru că s-a descoperit că e nevoie de stâlpi de rezistență și de întărirea și consolidarea șasiului.
Firma din Pașcani cerea instanței „să pronunțe o hotărâre care să suplinească consimțământul pârâtei și care să țină loc de acte adiționale (…) în sensul introducerii obligațiilor prestatorului de dotare a tramvaielor cu tampoane Crash și de refacere integrală a caroseriei, corelativ cu obligarea autorității contractelor la plata costurilor ocazionate de aceste lucrări suplimentare, în cuantum de 216.565,82 lei pentru fiecare vagon modernizat și reparat de reclamantă, în temeiul acordului-cadru și contractelor subsecvente sus-menționate, respectiv 54.480,30 lei, cost aferent dotare tampon Crash/vagon, și 162.079,52 lei, cost aferent refacere integrală a caroseriei/vagon, valoarea totală a lucrărilor suplimentare fiind în sumă de 3,4 milioane lei pentru toate cele 16 vagoane care fac obiectul celor două contracte subsecvente”.
Reprezentanții firmei din Pașcani au cerut ca banii pentru lucrările făcute în plus să fie achitați sub formă de despăgubiri, în cazul în care contractele subsecvente pentru reabilitarea mijloacelor de transport pe șine vor fi terminate înainte de încheierea procesului. Un prim termen în această cauză a fost în luna mai, iar în 20 septembrie a înregistrat o nouă amânare, cea cu numărul patru. S-a invocat lipsa unui raport de expertiză. O nouă înfățișare ar urma să aibă loc în 11 octombrie.
În luna aprilie, fostul director al Societății de Transport Public Timișoara, Ioan Goia, ne spunea că firma din Pașcani nu a știut clar ce lucrări trebuie făcute la tramvaie și au venit cu o ofertă mai mică, pentru a-și asigura contractul.
„Cei de la Pașcani sunt nemulțumiți de lucrările suplimentare făcute și achitate, pentru că ei au câștigat prețul pe licitație și nu s-a modificat prețul contractului. Ei, când au făcut oferta și au câștigat licitația, nu au văzut cum e când desfaci tramvaiul în două și vezi ce-i cu șasiul și au pus materiale suplimentare: că și acela trebuie schimbat, și șasiul complet, jumătate șamd. Lucrările acestea suplimentare, pe care ei nu le-au evaluat, au intrat în prețul licitației și a apărut o nemulțumire. Primăria nu poate plăti, este preț licitat. Numai în instanță se poate rezolva problema”, ne declara Ioan Goia.
Dacă pierde procesul, Primăria Timișoara trebuie să plătească puțin peste 750.000 de euro pe lângă contract. Practic, 16 din tramvaiele modernizate ale Timișoarei costă 2,78 milioane de lei/garnitură, cu aproape 50.000 de euro în plus, adică aproape 3 milioane de lei bucata, ceea ce înseamnă peste 600.000 de euro.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2026122″]
[related-post post_id=”2020342″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!