Vineri, 2 august, reprezentanții CFR SA anunțau că, oficial au început lucrările la calea ferată Timișoara Est – Ronaț Triaj, practic lotul 3 al proiectului de modernizare a liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad.
„În momentul de față se demarează lucrări de demontare catenară, demontare fir LC, demontare stâlpi LC, precum și demontarea suprastructurii CF, în stațiile Timișoara Nord și Timișoara Est”, anunțau administratorii paginii CFR Infrastructură Timișoara.
Este vorba de proiectul prin care viteza de circulație va ajunge la 160 km/h pentru trenurile de călători și la 120 km/h pentru cele de marfă, fiind introdus și sistemul de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R). Pe sectorul de 13,86 kilometri de cale ferată care traversează Timișoara lucrează asocierea Webuild SPA-Participazioni Italia SPA-Salcef SPA.
Durata de execuție este opt ani și jumătate, dintre care cinci reprezintă perioada de garanție a lucrărilor. Valoarea contractului este de 1,4 miliarde de lei, fără TVA, cu finanțare prin PNRR și de la bugetul de stat.
Lucrările pe acest segmentul care traversează Timișoara includ două stații tehnice (Timișoara Est și Timișoara Nord), două ramificații în linie curentă, patru pasaje superioare, cinci pasaje inferioare, trei poduri peste ape, o clădire de mentenanță și o clădire de călători nouă cu anexe
Acest tronson a fost subiect de contre, în mai multe rânduri, între Primăria Timișoara, pe de o parte, și CFR și Ministerul Transporturilor, pe de altă parte. Contractul pentru proiectare și execuție fusese semnat în noiembrie 2022, fiind prevăzute șase luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție, neînțelegerile și „discuțiile” ducând la întârzieri serioase la începerea lucrărilor.
Cea mai mare discordanță era în privința zonei Baader, unde fosta administrație dorea un sens giratoriu suspendat. Până la urmă, s-a ales varianta unui pasaj peste liniile de cale ferată.
Asociația Pro Infrastructură: „Pietonii și cicliștii timișoreni urcă 7,6 metri sau coboară 2,5 metri la Baader?”
Deși principalele puncte de vedere opuse au fost depășite, încă există câteva nemulțumiri. Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură atrag atenția că la Baader, deși rutier s-a renunțat la ideea unui sens giratoriu suspendat în favoarea unui pasaj, pietonii și bicicliștii vor avea o pasarelă înaltă de peste 7,5 metri pe care vor trebui să o urce.
În aceste condiții, susțin reprezentanții asociației, majoritatea vor trece tot pe la nivelul căii ferate, peste pietriș și șine.
„Acum a venit rândul pietonilor și cicliștilor cărora li se oferă o… pasarelă. Adică una dintre cele mai nereușite soluții din România, gradul lor de folosire fiind infim. Chiar și în stațiile de cale ferată modernizată călătorii preferă să coboare 55 cm de pe platformă și să iasă din gară peste șine și piatră spartă.
Vrem să le atragem atenția arhitecților timișoreni că o pasarelă peste o linie electrificată are platforma la 7,6 metri înălțime și necesită ascensoare. Cine se va înghesui cu bicicleta în lift?
În plus, întreținerea CFR este un capitol dureros în ultimele 3-4 decenii, deci foarte probabil după câteva luni oamenii vor rămâne pe scări sau vor trece calea ferată tot la nivel. Chiar dacă se vor amplasa (?) panouri fonoabsorbante sau gard, tot vor găsi (face) o spărtură”, transmit reprezentanții Pro Infrastructură.
Aceștia mai susțin că o subtraversare la 2,5-3 metri pe un plan inclinat ar fi fost „ideală” și pentru bicicliști. La fel, și pe plan rutier, cei de la Pro Infrastructură susțin că ar fi fost mai bună o soluție de subtraversare, atât la Baader, cât și pe Gheorghe Adam și CA Rosetti.
„Și uite-așa, din comoditate birocratică și din lipsa colaborării dintre CFR și primărie, pietonii și cicliștii sunt ridicați la cucurigu la 7,6 metri, pe scări și în ascensoare cu riscuri de defecțiune și transformare în toalete ad-hoc, în loc să coboare la 2-3 metri.
Primăria și CFR au reușit cu greu să ajungă la un numitor comun pe partea de trafic rutier, tranziția de la giratoriul suspendat la pasajul liniar între Strada Baader și Iulius Mall. A fost un proces complex și cu siguranță n-au chef să mai înceapă unul”, conchid reprezentanții asociației.
Cele patru loturi ale proiectului
Vă reamintim, proiectul de modernizarea a căii ferate Caransebeș – Timișoara – Arad este împărțit în patru loturi, fiind „spart” în două proceduri de licitație.
Prima a fost lansată în octombrie 2020 și cuprinde ultimele două loturi. Astfel, pentru lotul Timișoara Est – Ronaț Triaj, contractul de 1,4 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat în 4 noiembrie 2022, iar pentru lotul Ronaț Triaj – Arad, contractul de 2,1 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat câteva zile mai târziu, pe 17 noiembrie 2022. Ambele contracte au fost câștigate de o asociație de firme italiene condusă de WeBuild SpA.
Cea de-a doua licitație a fost lansată în iunie 2022. Pentru al doilea lot, Lugoj – Timișoara Est, contractul de 1,9 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat pe 28 noiembrie 2022, cu FCC Construccion S.A. Pentru primul lot, Caransebeș – Lugoj, a fost depusă contestație, iar după reevaluare, contractul a putut fi semnat de abia în decembrie 2023, cu asocierea RailWorks.
Contractele pentru fiecare dintre cele patru loturi prevăd o durată de 102 luni: șase pentru proiectare, 36 pentru execuție și 60 de garanție a lucrărilor.
Trimite articolul
XDin câte stiu, s-a emis autorizatie de constructie de către Primăria Timișoara pentru lotul 3 Timișoara Est – Timișoara, cu eccepția pasajelor superioare.
8 ani trec repede ahhhhhhhhhhhh
-
Încă unul care nu știe să citească sau să facă o scădere simplă. 😀 Da, 8 ani, dintre care 5 sunt perioada de garanție. Ia vezi, cât rămân pentru execuția propriu-zisă? Dacă avem 8 păsărele și luăm 5 dintre ele și le mutăm în partea cealaltă, rămââân… !?…. Câte păsărele rămân? 🙂
Semidoctii de la Pro Infrastructura mai intai trebuie sa invete sa scrie in română! Cu exprimari de genul ”…în stațiile de cale ferată modernizată călătorii preferă să coboare…” Daca sunt mai multe stații vorbim de statii modernizate la plural. Cât despre transformarea lifturilor in wc ad-hoc aceeasi bagatori in seama uita sau nu cunosc situatia tunelului pietonal de sub liniile din Gara de nord din apropierea pasajului Jiul, tunel care a fost zeci de ani o budă publica si loc de talharie
-
“Daca sunt mai multe stații”, dar daca e una bucata “cale ferata modernizata”? stii tu ce a vrut sa zica… poetul🤪
ma intreb de ce toti astia care fac pe politistii gramaticii pe internet habar n-au de capul lor. si-mi si raspund: niste “culti in cap”, forme fara fond🤪, deseori analfabeti functional.
un pasaj ca “intr-o tara ca afara” iese din discutie, desigur🤪-
Nu înțelegi, au greșit o literă! Tot argumentul lor e invalid
-
NU au greșit o literă. Era vorba despre caleA feratĂ modernizatĂ. Nu trebuia la plural, este corect cum au scris jurnaliștii.
-
-
Se gasesc acum unii sa caute nod in papură, care e problema cu biciclistii care nu ar intra intr-un lift?! Bicicleta este vehicul rutier, poate traversa calea ferata alaturi de masini pe un culoar trasat conform legislatiei rutiere care prevede ca se amplaseaza fie pe trotuar fie pe carosabil. Cei de la Pro Infrastructura se pare ca sunt croitori din moment ce confunda unitatile de masură cu cei 55 de centimetri ai platformei. In tehnica in cazul de acesta se folosesc mm sau metri. Apropo in Romania in statiile CF exista peroane nu platforme!
-
Atunci sa plateasca si RCA si sa circule cu permis.
Sa tacă din gură bicicliștii. Toți nesimțiți care nu știu legea, nu au o lumină noaptea și cred ca li se cuvine atât drumul, cât și trotuarul, sunt mari ecologisti ciclist.
-
Și, în aceeași logică, să tacă și pietonii, că nu-i normal să preferi să traversezi pe SUB calea ferată, pe la umbră, în loc să te cocoți pe scări prin soare vara sau, dacă vreodată ninge, riscând să-ți rupi gâtul alunecând. Pietonii să facă bine să își ia mașină! SĂRACILOR! Cât despre cei în scaun cu rotile sau cei cu cărucioare de copii – să stea acasă, ce caută să treacă peste calea ferată?
-
Daca nu doresc masina care este problema ta?Sa platesc taxe la stat sa ii ingras pe altii?Nu multumesc si deocamdata nu imi este necesar…
-
Ai ratat detectarea ironiei din comentariul anterior.
-
-
-
Ia sa mai taca toti soferii astia dom’le care te orbesc cu farurile lor ieftine si se tamponeaza si distrug vieti si cauzeaza pagube materiale si mai si distrug planeta cu fumu’ lor ca nu sunt in stare sa-si miste posterioru’ pana la magazin decat cu masina
-
ionion @ copy-paste de miliardar sa taca din gura soferii betivi, drogati si analfabeti care nu respecta nici o regula de circulatie. Acceasi snobi care merg chiar si dupa un pachet de tigari la buticul din coltul strazii cu masina ca sunt prea lenesi sa-si foloseasca picioarele!
-
Pocniti de ciuda. 🤣
-
Dar pasarela va fi accesibila persoanelor cu dizabilitati?
Mai mare prostie pe bani publici nu exista. Bada, palatul poporului, crivina, mai sunt de fapt.
Scoateti mizeria de tren ineficient din oras mutati gata la aeroport si faceti centuri cum trebuie. Taiem orasul ca o pizza pentru ca Grindeanu sa se umfle la gusa ?
-
stimate no name ‘acab’ satean coborat cu pluta in oras, retine ca in marile aglomerari urbane de cand s-a inventat tenul gara centrala este in mijlocul orasului! In conditiile actuale de trafic pe aceleasi linii de cale ferata in tarile mai civilizate (unde tu nu prea ai ajuns) circula si trenuri suburbane si de naveta descongestionand traficul rutier de corporatistii care stau in coloana zi de zi in drumul lor din satele dormitor spre locul de munca
Pana se va inaugura pasa-rela nu vor mai exista persoane cu probleme locomotorii. Vor fi prezenti la inaugurare peroasane cu alte chestii – cerebrale, ne-vaccinate anti pesedenele.
Astept cenzuriada tion.
8 ani !!???
Am zis ca nu vad bine LOL.
Ruginesc lini in 8 ani.
-
pe tine te oboseste groaznic cititul🤪 e bine ca ai pareri🤪
-
alin tm @ daca esti analfabet functional te poti lua de mana cu cel ce a scris articolul ”Durata de execuție este opt ani și jumătate, dintre care cinci reprezintă perioada de garanție a lucrărilor” Autorul confunda executia efectiva cu perioada de garantie. Intr-un paragraf mai jos afirma ”șase luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție”. Numara pe degete cat reprezinta 36 de luni
Atata poate Fritz si Almajan, arhitectul sef! Teapa!!
-
Ai schimbat meniul? Nu mai ai treaba cu LGBT, te-au corupt si pe tine…
Trotuar pe Aristide Demetriade se face?…….cum se va ajunge la pasaj…..dacă vii dispre Badeer și vei trece pasajul te va lăsa în stradă sau se va construi și un trotuar sa mergi către Iulius Town
-
La Mall se merge cu mașina. Ceilalți nu își permit să facă shopping.
-
Bine că îți permiți tu. Vai de capul meu, nu știu de ce mă obosesc sa scriu aici că oricum intri aici și scrii tâmpenii doar sa întărâți oamenii aiurea.
-