Inspectorul școlar general de Timiș Aura Danielescu spune că județul Timiș este pregătit pentru începerea anului școlar, iar unitățile de învățământ sunt gata să primească elevii. Mai mult, în Timiș au venit și 5.356 de compendii introductive pentru gimnaziu, după care vor învăța elevii de clasa a V-a până când vor sosi manualele…
Sunt și probleme…
„Este foarte greu de enumerat toate problemele care sunt și care apar. Sunt situații particulare, pentru fiecare părinte în parte, pentru fiecare cadru didactic în parte. Nu facem decât să încercăm să le rezolvăm, să diminuăm numărul acestor situații particulare. Părinții pot fi mulțumiți sau nemulțumiți vizavi de modul în care sunt copiii împărțiți la clase. Nu sunt peste tot rezolvate problemele ocupării pe post de către colegii noștri. De luni, colegii noștri directori sunt obligați să asigure permanența la clasă”, a spus Aura Danielescu.
În Timiș, încep anul școlar peste 97.530 de elevi la învățământul de stat și 6.024 de elevi în învățământul privat. Timișul are nouă unități de învățământ fără autorizație de funcționare (patru dintre acestea pot fi autorizate în perioada imediat următoare) și 24 cu aviz negativ din partea Direcției de Sănătate Publică. Unele dintre aceste școli vor fi comasate.
„Sunt aceleași unități de învățământ, care au avut această problemă inclusiv anul trecut. Sunt unități de învățământ dintre cele nouă pentru care sperăm să se poată rezolva problema autorizației sanitare, sunt și două unități pentru care avem în vedere o modificare de rețea școlară. Acolo, începând cu anul școlar 2018-2019, vom propune o comasare a unității de învățământ cu școala de centru. Cei șase copii care învață acolo îi vom transporta la școala de centru”, a spus inspectorul școlar general de Timiș.
De câțiva ani, la Timișoara, autoritățile declară și militează pentru învățământ doar de dimineață. Copiii sunt mai odihniți, pot învăța mai bine și au toată după-amiaza la dispoziție pentru teme și joacă. Școlile din Timișoara încep însă să nu mai aibă destule spații pentru ca toți elevii să învețe de dimineață, din cauza numărului mare de clase pregătitoare pe care directorii au fost nevoiți să le înființeze din cauza cererii mari. Toți părinții trag spre liceele considerate „de elită”, iar acestea sunt nevoite să aibă o grămadă de clase pregătitoare, în timp ce alte școli au doar una pe an… Inspectorul școlar general de Timiș spune că în 2020-2021 situația va fi mult mai gravă…
„Există un număr de unități de învățământ care nu-și permit acest lux, de a face ore doar de dimineață. Sunt tocmai acele unități de învățământ unde situația, ca atare, a fost generată tocmai de abundența, de dorința foarte mare, în ultimii ani, al unui număr de părinți în a se îndrepta spre o anumită unitate de învățământ. Metodologia de înscrieri în învățământul primar a generat situații delicate, care ne pun în situația de a accepta o realitate pe care nu ne-o dorim. Sunt școli care nu-și pot permite să desfășoare ore într-un singur schimb, doar de dimineață. Avem probleme și în acest an cu învățământul de dimineață, dar în 2020-2021 sau 2021-2022 creșterea va fi mult mai mare, ceea ce va genera o situație mult mai amplă și mult mai grea. Este o provocare pentru Primăria Timișoara să identifice spații pentru sălile de clasă”, a spus Aura Danielescu.
Sunt probleme la unele școli din Timișoara, acolo unde părinții fac orice pentru a-și înscrie copiii în clasa pregătitoare. Atunci, numărul de clase pregătitoare crește în fiecare an, iar spațiile rămân aceleași. Prin urmare, rezultatul sunt cursurile de după-amiază.
„Avem probleme foarte mari cu spațiile la Grigore Moisil, unde încercăm din toate punctele de vedere să le rezolvăm, mai avem situații în care, din păcate, copiii ar trebui să ajungă după-amiaza. Anul acesta, spre fericirea noastră, prin folosirea spațiului de pe Aluniș nu avem un număr atât de mare de copii care vor învăța de după-amiază, dar există. Mai avem probleme cu copiii care sunt înscriși la Școala nr. 30, și acolo sunt elevi care merg după-amiaza. Încă nu am reușit să rezolvăm problema acelor module, pe care ne dorim să le fixăm în curtea școlii. Sperăm, cu sprijinul Primăriei Timișoara, chiar și pe parcursul anului, să le dobândim și atunci să rezolvăm această problemă. Mai avem o problemă foarte mare cu spațiul la Școala gimnazială nr. 24, numărul mare de copii înscriși în ultimii ani a generat această problemă. Sunt probleme punctuale în multe unități de învățământ, în special în cele mai solicitate. Introducerea clasei pregătitoare a generat efectele pe clasele de gimnaziu. Abia în 2021-2022 problemele se vor resimți în mod total. Cred că soluția este la Ministerul Educației Naționale. Dacă vor particulariza la nivel de țară anumite aspecte în ceea ce privește înscrierea în clasa pregătitoare, nemai obligându-ne să luăm copii decât atât cât spațiul permite, atunci sigur ne va fi mai ușor. Ceea ce se întâmplă la Liceul Pedagogic se va întâmpla, poate, la alte licee, deși acele criterii au fost considerate discriminatorii”, a spus Aura Danielescu.
În acest an, la Liceul Pedagogic din Timișoara, înscrierea s-a făcut pe criterii stabilite de liceu și aprobate de inspectorat, nu după circumscripție – adică dacă părintele locuiește în arealul de străzi arondat școlii, atunci unitatea de învățământ este obligată să accepte respectivul copil. Școlile din Timiș (în afară de Pedagogic și cele vocaționale) au mers după criteriul circumscripției, la înscrierea în clasa zero, iar numărul de clase pregătitoare a crescut văzând cu ochii, invers proporțional cu numărul spațiilor, rezultatul fiind școală în două schimburi. Faptul că Liceul Pedagogic nu a avut circumscripție, deci nu a fost obligat să ia copiii din zonă, i-a permis unității școlare să facă niște criterii pe care copii au fost acceptați, unele considerate discriminatorii, dar în limita spațiilor. Rezultatul? Numărul de clase pe care și le-a propus la începutul înscrierii a fost același și la finalul înscrierii, nu au fost nevoiți să ceară extinderea, spre exemplu, de la patru la zece clase pregătitoare. Concluzia? Fac ore de dimineața, nu au luat copiii peste spațiile pe care le au în dotare.
„Încă stăm bine la Liceul Pedagogic prin menținerea criteriilor și a absenței circumscripției, însă problemele generate de aplicarea acelor criterii au lăsat urme și nemulțumiri în rândul părinților. Poate o altă abordare a metodologiei ar putea diminua aceste probleme. Pe de altă parte, dacă se ajunge la criterii și se merge pe considerentul că fiecare școală poate să accepte doar atâția copii cât le permite spațiul, atunci apar problemele criteriilor specifice și faptul că ele pot fi discriminatorii și ne gândim că și așa vom avea probleme”, a spus Aura Danielescu.
Liceul Pedagogic și Inspectoratul Școlar Județean au fost, de altfel, amendate de Consiliul Național al Discriminării pentru aceste criterii, Liceul Pedagogic pentru că le-a impus și inspectoratul pentru că le-a acceptat.
Efectele creșterii numărului de clase la anumite școli, spune Danielescu, se vor simți peste câțiva ani. Nu mulți…
„Efectele unui număr mare de copii îndreptați spre o anumită unitate de învățământ se vor resimți în 2020-2021, și chiar 2021-2022, când întregul ciclu gimnazial a suportat deja un efect al creșterii numărului de clase, ca efect al introducerii claselor de la învățământul primar. Încă nu suntem atât de rău cum vom fi dacă nu identificăm soluții în ceea ce privește spațiile pe 2020-2021”, a spus Aura Danielescu.
Manualele sunt deja în depozitul IȘJ Timiș. Au venit și acele compendii de clasa a V-a care vor înlocui manualele celor care încep gimnaziul până acestea vor fi disponibile. Documentul are 296 de pagini și este structurat pe 6 arii curriculare: Limbă şi comunicare (Limba şi literatura română, Limba modernă 1 – Engleză și Franceză și Limba modernă 2 – Engleză, Franceză și Germană), Matematică și Științele Naturii (Matematică, Biologie), Om și societate (Educație socială, Istorie, Religie – cultul ortodox, Geografie, Religie – cultul penticostal), Arte (Educație plastică, Educație muzicală), Tehnologii (Educație tehnologică și aplicații practice, Informatică și TIC), Consiliere și orientare (Consiliere și dezvoltare personală). Fiecare lecție este reflectată în mod distinct, fiecare disciplină având alocate un număr de pagini corelat cu numărul de ore pe săptămână alocate studiului.
„În fiecare an retipărim un procent de manuale. Atât pentru clasele I – IV cât și pentru clasele VI-XII manualele au ajuns și sunt în depozitul Inspectoratului Școlar Județean Timiș. Ele trebuie să se afle în toate unitățile de învățământ. În ceea ce privește manualele de clasa a V-a, avem manualul de Educație Fizică și Sport, mai avem Religia Catolică, sunt intrate în depozit în proporție de 99 la sută. Celelalte manuale pentru clasa a V-a sunt o problemă la nivel de țară, însă Timișul a intrat în posesia a 5.356 de îndrumătoare, care sunt distribuite în toate unitățile de învățământ, astfel încât să ne asigurăm că ele vor fi pregătite pentru copii”, a spus inspectorul școlar general de Timiș.
Acest material a apărut și în săptămânalul AGENDA.
Citiți principiile noastre de moderare aici!