Potrivit prefectului Mihai Ritivoiu, trimestrul al patrulea al anului trecut a avut 51 de zile de şcoală. Raportat la acestea, numărul de 30 de infracțiuni din mediul şcolar este îngrijorător de mare. Este vorba despre loviri, violență, furturi, agresiuni sexuale. La mai puțin de două zile se întâmplă o asemenea faptă.
Siguranța şcolară a fost subiect de discuție în ședința Colegiului Prefectural de luni.
„Îngrijorător este şi bullyingul, prezent mai nou şi în mediul online. Vom intensifica eforturile pentru combaterea violenței în şcoli. Siguranța copiilor este una din prioritățile mele”, a precizat prefectul Mihai Ritivoiu.
Potrivit informațiilor prezentate de Alin Petecel, șeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Timiş, în perioada octombrie-decembrie 2022, au fost sesizate 30 de infracțiuni în incinta și zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, respectiv: 23 de infracțiuni de lovire sau alte violențe, două infracțiuni de purtare abuzivă, o infracțiune de furt, două infracțiuni de portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase, o infracțiune de agresiune sexuală și o infracțiune de amenințare.
De asemenea, 18 infracțiuni au fost sesizate în mediul urban și 12 infracțiuni în mediul rural.
„În perioada de referință, la nivelul Biroului Siguranță Școlară a fost inițiată campania Harta Ajutorului, care se va desfășura până la finalul lunii ianuarie 2023, având ca obiectiv creșterea nivelului de siguranță și dezvoltarea unui comportament antivictimal a elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar. În acest sens au fost desfășurate trei activități educativ-preventive la care au participat 213 elevi și 15 cadre didactice. Ofițerii Biroului Siguranță Școlară au desfășurat 44 de activităţi punctuale în cadrul a 25 de unități de învățământ preuniversitari, beneficiari fiind 1203 elevi și 76 de cadre didactice”, a spus, Alin Petecel în ședința Colegiului Prefectural
Semnalul de alarmă al Organizației Salvați Copiii, transmis, luni, cu ocazia Zilei Internaţionale pentru Nonviolenţă în Școală, vine ca urmare a relatărilor din ce în ce mai numeroase din presă cu privire la acte inacceptabile de violență produse între elevi în România.
Conform datelor oferite de Organizația Salvați Copiii România, în sistemul de educație a fost înregistrată o creștere cu aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate, în anul școlar 2021-2022, prin comparație cu anul școlar anterior. De la 7.715 de situații de bullying constatate s-a ajuns la 10.971.
În realitate însă, fenomenul este mult mai grav: analiza realizată de reprezentanții Organizației Salvați Copiii la finalul anului 2022 arată că bullying-ul în școală ori în clasă și perpetuarea lui în mediul online afectează emoțional, an de an, sute de mii de elevi care devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asistă în calitate de martori (82%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%).
„Faptele de bullying se petrec pe fondul lipsei de interes din partea sistemului de educație de a elabora o strategie și un plan de acțiune de prevenire și combatere a bullying-ului și cyberbullying-ului, pornind de la reglementările legale în vigoare privind acest fenomen aflat într-o progresie îngrijorătoare. În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvați Copiii România privind prevenirea și reducerea fenomenului de bullying în școli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020). Acestea au preluat mecanismul de intervenție conceput integral de Salvați Copiii și testat în zeci de unități școlare. Obiectivul esențial al acelor dispoziții legale este de a crea un climat sigur și pozitiv în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, astfel încât dreptul la educație al elevilor să fie respectat prin asigurarea unei stări de bine tuturor elevilor.
Astfel, în fiecare școală/liceu trebuie înființat un grup de acțiune anti-bullying din care vor face parte directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor și reprezentanți ai părinților. Rolul acestui grup este de a preveni, de a identifica și soluționa situații de bullying între elevi, prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice. În școlile în care există grup de acțiune anti-bullying și este funcțional, se observă o îmbunătățire a climatului educațional, care se traduce într-o mai bună colaborare a cadrelor didactice cu părinții, astfel elevii primesc același mesaj la școală și acasă. Se simt sprijiniți pentru a deveni mai toleranți și se îndreaptă cu mai mare încredere către adulți atunci când întâmpină situații dificile”, au transmis reprezentanții Organizației Salvați Copiii României.
Anul trecut, în cadrul programului „Școli fără bullying”, Salvați Copiii a organizat sesiuni de informare și pregătire pentru 800 de cadre didactice din 138 de școli pentru aplicarea de metode educaționale bazate pe disciplină pozitivă și implementarea normelor metodologice anti-bullying. În aceste activități de informare și prevenire, au fost implicați 947 de părinți și 5.626 de copii, din care aproape 800 au devenit ambasadori anti-bullying în școlile lor.
Astfel, Salvați Copiii a facilitat constituirea și funcționarea grupului de acțiune anti-bullying în 80 de școli partenere, în alte 58 grupul fiind în curs de constituire (www.scolifarabullying.ro).
Trimite articolul
Xface parte din program RomaniaEducata a marelui KI!
Cand e Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli?
Vorbiți românește, v-a acaparat engleza pe toți?!
S-a trezit domnul prefect, stupoare, au trecut 2 ani de cand a fost numit, vor mai trece 2 ani pana la urmatoarea luare de pozitie, ce om eficient!. Vivat prefectura Timis.