Metoda se pare că are succes, o spun chiar reprezentanții legali ai celor care și-au avariat mașinile și au cerut despăgubiri autorităților locale. Numai la Timișoara, spre exemplu, reprezentanții primăriei au plătit în ultimii ani 30.000 de euro daune pentru mașinile avariate în gropile din oraș.
Avocatul Călin Stăiculescu spune că şoferii care au Casco sunt mai norocoși că iau banii direct de la companiile asigurare. Ceilalți trebuie să se îndrepte pe cale legală direct împotriva primăriilor.
“Privitor la persoanele care au suferit o pagubă la un autoturism (…) bineînţeles că cea mai fericită situaţie este aceea în care ele deţin poliţe de asigurare Casco. În atare situaţie, recuperarea banilor şi repararea maşinii se petrece într-un timp relativ scurt. Altminteri, în situaţia în care astfel de persoane au suferit o pagubă însemnată la autoturismul propriu, altă posibilitate la-ndemână nu au decât pe calea instanţei. Dar, în prealabil, trebuie să se adreseze unui mediator (…) să îi cheme la mediator şi să îşi expună pretenţiile. În cazul în care nu găseşte înţelegere pe această cale, următoarea etapă este să se adreseze instanţei”, a afirmat avocatul Stăiculescu.
În opinia acestuia, şoferii ar trebui să se îndrepte împotriva autorităţilor locale atunci când suferă o avarie la autoturism din cauza gropilor în carosabil, şansele de câştig fiind mari.
“Sunt numeroase litigii în acest sens, sunt mari şanse de câştig, nu încape discuţie. Fiindcă, până la urmă, discutăm de o pagubă însemnată la un autoturism. Iar dacă drumurile nu sunt întreţinute (…) evident că sunt îndreptăţiţi să se adreseze instanţelor de judecată în vederea reparării prejudiciului cauzat de autorităţile locale, până la urmă, pentru că ei sunt cei care nu administrează drumurile locale şi judeţene. Sunt 100 la sută şanse de câştig”, mai spune avocatul timişorean.
Firmele de tractari, asaltate de cereri de la soferii care si-au avariat masina in gropi
Drumurile proaste se reflectă direct în activitatea firmelor de tractări, care sunt asaltate de comenzi venite de la şoferii ghinionişti. Reprezentantul unei astfel de firme afirmă că majoritatea comenzilor pe care le primeşte sunt pentru autoturisme avariate în gropi. Cei mai norocoși își taie cauciucurile, dar sunt alții care și-au rupt chiar roțile, direcția. Ba mai mult, au avut și cazuri în care mașina a suferit daună totală.
“Avem foarte multe intervenţii, majoritatea intervenţiilor sunt cauzate de drumurile proaste, pe care cetăţenii le plătesc. În cazurile fericite, se întâmplă să fie doar cauciucurile tăiate, sau explozii ale cauciucului. Dar în alte cazuri este şi direcţia afectată. (…) Am avut şi maşini cu daună totală din cauza gropilor în asfalt”, a declarat un reprezentant al unei firme de tractări, Alexandru Elchescu.
În Timișoara nu există practic șofer care să nu fi avut de suferit de pe urma gropilor. O dovedesc şi declaraţiile din videoclipul ataşat acestui articol. Cei mai mulți dintre conducătorii auto evită, însă, un proces cu municipalitatea pentru că acesta durează chiar şi mai mulţi ani, iar majoritatea consideră că pierd timpul.
Cei care ar trebui să se ocupe de reparaţia drumurilor sunt sancționați de polițiștii de la rutieră. Amenzile sunt însă mai mici decât posibila valoare a lucrărilor de reparații și astfel situaţia persistă.
“În cazul în care un conducător auto a suferit avarii la autoturism, acesta trebuie să se prezinte la sediul poliţiei, unde se constată împrejurările în care s-au produs avariile, iar pagubele materiale şi le recuperează pe cale civilă. De asemenea, poliţiştii rutieri sancţionează neregulile constatate privind amplasarea şi executarea de lucrări în zona drumurilor publice”, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Timiş, Ancuţa Morariu.
Procedura de recuperare a banilor pentru reparații este destul de greoaie, însă are succes în majoritatea cazurilor, susțin specialiștii în drept. Înainte de a ajunge în instanță, păgubiții și autoritățile locale trebuie să treacă prin fața unui mediator. Numai în cazul în care acesta nu reușește să pună părțile de acord se ajunge în fața unui judecător. În niciun caz însă un proces de lungă durată nu a fost evitat.
Robu: Este normal să plătim reparaţiile
Primarul Timişoarei, Nicolae Robu, afirmă că este regretabil când se ajunge în asemenea situaţii din cauză că municipalitatea nu reuşeşte să întreţină drumurile, însă i se pare normal ca Primăria Timişoara să plătească dacă drumul a provocat avarii maşinilor conduse de timişoreni. Pe de altă parte, primarul promite că de acum înainte se va vedea un alt stil de lucru, deoarece licitaţiile pentru încheierea contractelor de înteţinere a drumurilor au fost finalizate.
“Lucrul acesta este normal, se întâmplă în orice ţară civilizată. Atunci când cineva produce daune cuiva, trebuie să suporte acele daune. Sigur că este regretabil că primăria nu reuşeşte să întreţină toate drumurile Timişoarei la un nivel la care să nu aibă nimeni de suferit. Sub administraţia mea, eu sper că timişorenii au văzut strădania mea de a repara toate drumurile. Am avut o perioadă în care nu am putut face toate intervenţiile pentru că au expirat contractele anterioare şi a durat mult până când licitaţiile noi s-au putut finaliza. Abia acum, de zece zile, am semnat contracte noi şi vom avea intervenţii masive de reparare, în tot oraşul”, spune Robu.
În ceea ce priveşte folosirea medierii, ca modalitate de evitare a unui proces costisitor, primarul Robu se declară în favoarea acestei soluţii.
“Cred că acum, după apariţia Legii Medierii şi crearea instituţiei mediatorului, am putea recurge la mediere şi ar fi în folosul ambelor părţi”, a concluzionat Robu.
Anul acesta, opt şoferi au dat în judecată Primăria Timişoara. Alte 48 de procese sunt cu firmele de asigurări care doresc să îşi recupereze banii după ce au plătit pagubele suferite de şoferi cu asigurări Casco. Până acum doi dintre cei opt şoferi au câștigat, restul de şase procese fiind în derulare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!