Peste 100 de tineri din Timișoara au mers, miercuri seară, la ora 18, să discute direct cu primarul Nicolae Robu. Edilul-șef nu a mers singur, ci și-a luat cu el și consilierii personali, dar și pe city managerul Robert Kristof. La întâlnire au venit și mai mulți tineri din PNL, dar și Andreea Robu, fiica primarului, precum și câțiva consilieri locali liberali.
Întâlnirea a început, evident, cu o prezentare făcută de primar. După ce s-a lăudat cu realizările, edilul-șef a prezentat o listă „scurtă”, conform acestuia, cu 25 de obiective. Printre acestea, începerea lucrărilor la Pasajul Solventul, construcția Pasajului Consiliului Europei, construcția primelor două poduri noi peste Bega – Jiul și Ilsa, reabilitarea a două poduri – Dragalina și Eroilor. Tot pe partea de infrastructură, Robu le-a promis tinerilor că lărgește mai multe bulevarde la patru benzi – Bd. Sudului și Mareșal C-tin Prezan, că închide Inelul II de Circulație și că va realiza o bună parte din Inelul IV, dar și că amenajează în Parcul Botanic mult-promisa „fântână cântătoare”, că face un SF pentru un aquapark și că reabilitează Piața Victoriei, dar și clădirea Operei și imobilul de pe V. Alecsandri 1, precum și fosta Dermatologie. Tot anul acesta, primarul vrea să construiască școli noi, să finalizeze noul corp al Spitalului de Copii, să facă un studiu de fezabilitate pentru o sală polivalentă, să restaureze vechile cinematografe ale orașului, dar și să înceapă construcția unor complexe sportive în Calea Lipovei și Calea Buziașului.
Edilul-șef le-a promis condiții mai bune și tinerilor bicicliști, prin amenajarea de trasee noi în Timișoara, precum și la ieșire din oraș, făcând legături cu comunele învecinate, „inclusiv până la Pișchia”. Tot la acest capitol, primarul vrea stații de încărcare a vehiculelor electrice.
Întrebat câte din aceste obiective vor fi realizate anul acesta, mai ales că pentru unele nici măcar nu au fost finalizate documentațiile și mai e nevoie de licitație pentru execuție, primarul a răspuns că… depinde.
„Îmi este foarte greu să spun cu precizie (n.r. câte obiective vor începe efectiv). Știți că eu întotdeauna plec cu un portofoliu larg, neputând ști aprioric pentru care dintre proiecte se va putea crea un culoar de avansare în ritmul pe care îl vreau eu și care, din diverse motive, se vor bloca. Atunci plecăm întotdeauna cu foarte multe, din care nu toate, dar multe se și regăsesc în practică, pe culoare deschisă. Nu știu cronologic care va fi primul, depinde cum merg licitațiile”, a explicat acesta.
Ce vor tinerii
După mai bine de jumătate de oră de laude și promisiuni, tinerii Timișoarei au putut lua cuvântul. Inițial nu s-au înghesuit să spună ce-și doresc de la primar anul acesta, dar până la urmă au îndrăznit să treacă la microfon. Ce vor tinerii? Buget participativ, piste de biciclete cu dublu sens, să parcheze legal în locuri interzise pe timp de noapte, să se investească mai mult în parcuri sau să fie ridicate mașinile care nu circulă legal. Unii dintre ei au venit chiar și cu cereri punctuale, iar alții habar nu aveau de promisiunile primarului, multe dintre ele fiind făcute încă din prima campanie electorală.
Un tânăr a vrut să știe de ce bate pe loc proiectul prin care primăria împarte terenuri gratuite tinerilor sub 35 de ani.
„Este o situație cumplită. Unii au fost nemulțumiți de rezultat. S-a procedat ultra corect, s-au analizat contestațiile, s-au adresat instanței. Noi suntem acum blocați. (…) Dacă vor avea câștig de cauză, s-ar anula totul”, a spus Robu.
Un alt participant a vrut să afle de ce nu se caută un alt teren pentru fântâna din Parcul Botanic. Edilul-șef i-a răspuns că așteaptă idei de locuri potrivite și le-a explicat din nou ce înseamnă „fântâna cântătoare” pe care vrea să o amenajeze în Parcul Botanic, neapărat anul acesta.
Adrian, un timișorean născut și crescut în Timișoara, s-a declarat dezamăgit de orașul lui natal.
„Sunt născut și crescut în Timișoara. Sunt foarte dezamăgit de ce a ajuns orașul acesta, comparat cu Oradea, Cluj și altele. Dacă vreau să mă duc cu copilul în Parcul Copiilor, nu am ce să fac mai mult de 30 de minute. (…) Timișoara nu mai este ce a fost”, a spus acesta.
Primarul Nicolae Robu a încercat să îi explice că nu este adevărat și că Timișoara este peste Cluj, cel puțin la unele capitole. El a povestit cum o echipă de la un radio din Cluj-Napoca a petrecut o săptămână în Timișoara și a lăudat zilnic capitala Banatului.
„Vrem să mai facem lucruri în Parcul Copiilor, pentru că este un spațiu generos și se pot face mult mai multe. În Parcul Justiției este foarte frumos primăvara, în celelalte anotimpuri se poate sta pe iarbă, pe bancă, se poate citi, (…) este permisă îmbrățișarea. (…) La Zoo, în 2018 nu putem să investim semnificativ, pentru că nu avem resurse. Nu am alocat de când sunt primar bani mulți, recunosc”, a explicat Robu.
Un alt tânăr a venit cu o propunere care ar putea fi pusă în aplicare în perioada următoare. El i-a cerut edilului-șef să lase șoferii să parcheze pe prima bandă de pe str. Gheorghe Lazăr, cel puțin pe timp de noapte, de la ora 21 până la 7 dimineața. Ideea a fost agreată de primar.
„Este o idee pe care o avem în analiză, ne-a mai fost sugerată. Eu înclin pentru a face asta. Știu că va fi cu bătaie de cap, știu cum se întâmplă aici la primărie. Ziua după ora 17 am luat decizia să deschidem parcarea, dimineața găsim un număr de mașini la ora 8 când venim la serviciu, îi doare în cot de ce facem noi. Vom dispune ridicarea mașinilor a celor ce nu înțeleg. Cred că de la o anumită oră până la o anumită oră, peste noapte, am putea să permitem staționarea fără să perturbăm traficul”, a precizat Robu.
Edilul-șef le-a promis tinerilor că, în curând, primăria va pune la dispoziția timișorenilor o super-platformă pentru sesizări online, inclusiv o aplicație pe telefon.
S-a mai discutat la întâlnirea de miercuri și despre Poliția Locală, dar și despre studenți și situația din Complexul Studențesc. Liderul Organizației Studenților din Universitatea de Vest Timișoara s-a plâns de faptul că taximetriștii care îi iau pe studenți de la gară să îi ducă în campus negociază tot timpul tarifele.
„Atunci când vin de acasă, la gară, e un maraton să mergi cu taxi. Firmele încep să negocieze cu oamenii niște prețuri nesimțite, de la gară până în complex ei iau 30-40 de lei”, a spus acesta. Primarul a promis că se vor face verificări și a mai menționat că în Timișoara nu vor fi interzise firmele care fac transport alternativ de persoane, cum ar fi Uber.
„Nu vrem să facem ca în București. Noi am fost informați că este legal să funcționeze un sistem alternativ de tip Uber și nu facem nimic împotriva legii. Mi s-a spus că legea nu interzice și ar fi o intervenție abuzivă să interzicem ceva ce este permis de lege”, a explicat edilul-șef.
Spre final, discuțiile au căpătat o altă amploare. Imediat după ora 20, primarul Robu și-a amintit că trebuia să fie la ora 20 la o întâlnire în altă parte a orașului, „cu intelectuali”, așa că i-a grăbit pe tineri. Un participant a cerut piste de biciclete bidirecționale, altul a cerut să fie redus numărul mașinilor din oraș printr-o hotărâre de consiliu local care spune ca „mașinile care nu sunt pregătite să circule pe drumurile publice să fie ridicate”. Primarul a promis un Incubator de Artă, în urma intervenției unei timișorence.
În cele din urmă, discuțiile s-au încheiat imediat dupa ora 20.30, iar primarul a fugit împreună cu șoferul Vasile Paraschiv spre cealaltă întâlnire, care a fost una mai retrasă.
Concluzia edilului-șef? Discuțiile au fost productive.
„Tinerii au ridicat probleme foarte concrete, care îi frământă, care îi interesează, și le-am arătat toată deschiderea. Vom mai face astfel de întâlniri. Am aflat unele lucruri pe care nu le știam, dar, în general, eu cam cunoșteam problemele pe care le-au semnalat. E bine să știu și ce doleanțe au ei, ce așteptări au de la administrația publică locală, dincolo de ceea ce presupun eu. Se cam potrivesc presupunerile mele cu ceea ce au arătat ei”, a conchis Robu, care a promis atât întâlniri viitoare cu studenții, cât și cu bicicliștii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!