De mai multe zile, de lotul 2 din autostrada Lugoj – Deva se leagă mai multe dispute între constructor şi beneficiar. După ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat concluziile unui raport independent prin care se demonstra că lucrările efectuate sunt de proastă calitate. Firma italiană care se ocupă de construcţie a contracarat, spunând că respinge acuzaţiile şi că, mai mult, va reclama România la Uniunea Europeană pentru că ar fi afectat imaginea companiei.
Scandalul nu se opreşte aici, în presă a ajuns informaţia care spune că italienii ar fi avut tupeul să ceară la decontare, pentru lucrearea efectuată, facturi plătite pentru albirea de dinţi pentru angajaţi. După ce Compania de Drumuri a descoperit aceasta, firma în cauză ar fi spus că acele acte s-ar fi „rătăcit”, chipurile, printre documentele care ar fi fost trimise la decontat.
Cei de la Drumuri anunţă că nu ar fi decontat asemenea documente de plată. De celalată parte, italienii au anunţat că nu ar fi ştiut de asemenea facturi, printre care şi cele pentru albit dinţii, şi că, de fapt, s-ar fi amestecat facturile firmei şi au ajuns din greşeală la decontat.
„Pentru ca un document să fie considerat document justificativ, acesta trebuie să reflecte plata unei activităţi efectuate în vederea mobilizării, proiectării sau executării lucrărilor. Dumneavoastră aţi prezentat documente privind masaj terapeutic, albire dentară, protocol, masă servită echipei de arbitraj, poliţe de asigurare, folie securizare+omologare, rată lunară Land Rover Range Rover Evoque, etc. Aceste activităţi nu pot fi considerate activităti efectuate în vederea mobilizării, proiectării sau executării lucrărilor”, au anunţat cei de la CNADNR.
În comunicatul făcut pe această temă, cei de la Drumuri spun că firma incriminată ar fi anunţat că facturile respective ar fi fost trimise la decontat… din greşeală.
„În urma observaţiilor CNADNR SA, Antreprenorul a menţionat că fiind în necunoştinţă de cauză, a transmis toate documentele de plată din contabilitatea proprie, nu doar pe cele aferente proiectului autostrăzii Lugoj – Deva lot 2. Ulterior, Antreprenorul a refăcut devizul justificativ şi a transmis documentele aferente cheltuielilor efectuate în scopul contractului «Proiectare şi execuţie autostrada Lugoj – Deva, lot 2, km 27+620 – 56+220»”, au mai anunţat cei de la CNADNR.
La momentul în care AM POST, autoritatea în ceea ce priveşte finanţarea, a efectuat misiunea de verificare a modului de implementare a iinstrucţiunii cu privire la modul de justificare şi recuperare a avansurilor acordate contractorilor, CNADNR nu deţinea documentele finale ale firmei respective, şi, a pus la dispoziţia acestora documentele iniţiale împreună cu observaţiile emise deja de către CNADNR şi nu în baza documentelor finale prin care antreprenorul a justificat avansul cheltuit.
Vă reamintim că societatea constructoare incriminată este cea care s-a ocupat şi de lotul din autostrada Orăştie – Sibiu care a fost demolată din cauza lucrărilor de slabă calitate efectuate.
DNA şi DLAF „caută” de documente construcţiile de autostrăzi din ultima perioadă
Conform unor informaţii furnizate de Digi24, documentele legate de construcţia mai multor loturi de autostradă, lotul 2 din Timişoara – Lugoj, dar şi loturile 2, 3 şi 4 din Lugoj – Deva au intrat în atenţia celor de la DNA. Instituţia anticorupţie ar fi început cercetările în urma solicitărilor Departamentului de Luptă Anti-Fraudă (DLAF).
În prim plan este cel de-al doilea lot al autostrăzii Timişoara – Lugoj, singurul inaugurat deja. O mare parte din lucrările aferente lotului ar fi fost efectuate fără existenţa unor autorizaţii de construcţie. Pentru aceasta, România este chiar în pericol să piardă finanţarea europeană. Un document obţinut de Digi 24, provenind de la Ministerului Fondurilor Europene (MFE), prezintă toate aceste probleme.
Astfel, cercetările s-ar efectua pentru lotul 2 din autostrada menţionată. Autorizația de construcţie ar fi fost emisă în august 2014, cu doar câteva zile înainte de eliberarea proceselor verbale de recepție, și în condițiile în care lucrările fuseseră făcute încă din luna mai a acelui an.
Ceea ce este interesant, documentul amintit mai arată că nu doar acel lot ar fi în cercetare. Se pare că la nivel de CNADNR ar exista nu mai puțin de 11 contracte, cu o valoare totală de 400 de milioane de lei, fără TVA, pentru care nu ar exista emise autorizaţii de construcţie. Pe lângă tronsonul precizat mai sus, în cauză ar ma fi loturile 2, 3 și 4 din Lugoj-Deva, toate cele patru loturi din autostrada Sebeș-Turda, lucrările de reabilitare a podului de peste Dunăre de la Giurgiu sau a DN 14 Sibiu-Mediaș-Sighișoara.
Comisia Europeană ar putea refuza decontarea lucrărilor, exact din cauza lipsei acestor documente legale. Această problemă a fost deja semnalată de Ministerul Fondurilor Europene într-o scrisoare trimisă pe adresa Ministerului Transporturilor.
Articole pe aceeași temă:
Scandalul continua pentru lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva. Constructorul vrea sa ceara daune
Se testeaza calitatea lucrarilor de pe lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva
Probleme grave pe lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva, potrivit unui studiu efectuat de CNADNR
Citiți principiile noastre de moderare aici!