Un mijloc de transport neștiut de mulți timișoreni este astăzi adus în prim-plan de către Muzeul Național al Banatului. Este vorba despre komp, un mijloc de transport tradițional care a legat malurile Begăi, începând cu vara anului 1899. Aceste bacuri, veritabile căsuțe plutitoare din lemn, erau manevrate cu măiestrie de „kompari”, oferind o soluție eficientă și pitorească pentru traversarea râului.
„Situate la început între strada Török (Andrei Endre) și Hold (Poet Andrei Mureșanu), și între Csillag (Mangalia) și Zöldpázsit (Baritiu), aceste bacuri au devenit un element indispensabil al vieții cotidiene în cartierul Iosefin și împrejurimi. Miklós Heim, un meșter zidar cu spirit antreprenorial, a câștigat licitația pentru exploatarea acestor servicii, plătind o taxă anuală de 40 de forinți primăriei. Chiar și în fața concurenței, contractul său a fost reînnoit în 1905, stabilindu-se un preț maxim pe cursă și ajustând taxa de concesiune. „Taxa de trecere a vadului”, era fixată la patru crăițari de persoană (echivalentul a aproximativ 2,5 lei astăzi)”, au transmis reprezentanții Muzeului Național al Banatului.
De-a lungul timpului, de la creițari la fileri și până la lei, aceste mici ambarcațiuni au jucat un rol crucial în dinamica urbană. Cu toate acestea, în anii ‘70, aceste ambarcațiuni au fost înlocuite treptat de poduri pietonale și alte forme de infrastructură urbană.
Trimite articolul
XAsta e pe vremea cand nu aveau bani de poduri ?
-
Corect…unii evoluează ,alții se întorc în trecut,caru cu boi că e tradițional.