„Am semnat chiar azi documentul prin care devenim parteneri cu Primăria Timișoara în proiectul transportului urban pe apă”, a declarat şeful Direcţiei Apelor Banat, Titu Bojin. El dă asigurări că în momentul în care vaporaşele vor ajunge la Timişoara („undeva în intervalul mai-iulie”, se aşteaptă directorul Apelor Române-Banat), Bega va fi pregătită de navigaţie.
Lucrările de decolmatare au fost finalizate, urmând a se încheia şi lucrările de taluzare care au mai rămas de făcut, între Piaţa Badea Cârţan şi Uzina de Apă. Aceasta din urmă va fi de altfel şi unul din punctele terminus ale „Bulevardului Verde”, de-a lungul căruia timişorenii vor putea străbate în a doua parte a anului viitor tot oraşul. Pe traseul de pe canalul Bega vor fi şi 7 staţii-debarcader, „autobuzele” plutitoare urmând să aibă cel de-al doilea punct de întoarcere în zona Solventul.
„E un transport ecologic, curat şi mai ales, dată fiind lipsa ambuteiajelor care se produc deseori pe stradă, călătorii sunt feriţi de întârzieri. Sper că si preţul unui bilet va fi unul atractiv, astfel încât tot mai mulţi timişoreni să prefere pentru drumurile spre sau în oraş vaporaşele. Dacă va fi o treabă făcută cu cap şi seriozitate, atunci transportul urban pe Bega se va dovedi foarte eficient”, se declară convins Titu Bojin.
Intenţiile Direcţiei Apelor Banat pentru anul viitor sunt însă şi mai îndrăzneţe. În planul de investiţii al instituţiei figurează nu mai puţin de 16 lucrări, dintre care cele mai multe (11) vizează zonele de deal şi de munte din judeţul Caraş-Severin. „Sunt lucrări mai dificile şi, ca tot românul, le-am lăsat mai la urmă”, recunoaşte mai marele apelor din Banat. De terminat, ele vor fi finalizate în circa 3 ani, opinează Bojin, anul viitor fiind programate studiile de fezabilitate.
Chiar dacă mai puţine numeric, de o amploare mult mai mare vor fi celelalte lucrări avute în vedere pentru 2011. Este vorba mai cu seamă de nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, pentru care există promisiunea că vor veni de la Banca Mondială 170 de miliarde de lei. Totodată, pentru prima oară de la realizarea canalizării Begăi, se va realiza, speră cei de la Direcţia Apelor, şi decolmatarea Begăi Vechi, care ar putea prelua astfel un important volum de apă şi ar rezolva astfel problema revărsărilor în toată zona dealurilor Lipovei, în zona Pişchia, Maşloc sau Fibiş.
Potrivit afirmaţiilor celor de la filala locală a Apelor Române, dacă cele 16 lucrări vor beneficia de finanţarea necesară atunci Banatul ar deveni cel mai sigur bazin hidrografic din ţară.
Nu sunt însă singurele proiecte ambiţioase ale lui Bojin, care a declarat că Direcţia doreşte să-şi treacă în patrimoniu nici mai mult nici mai puţin decât Porţile de Fier I şi II. „Nu e normal ca noi să avem în grijă Dunărea de la Baziaş la Orşova şi să nu beneficiem decât într-o foarte mică măsură de veniturile de aici”, spune directorul Apelor Banat.
M. Horescu
Citiți principiile noastre de moderare aici!