Un termen de proiectare de şase luni, urmat de doi ani pentru execuţie şi zece ani garanţie a lucrărilor sunt datele care definesc proiectul care este, probabil, cel mai aşteptat de timişoreni în ultimii ani. Marţi, la Palatul Administrativ din Timişoara a fost semnat contractul de realizare a acestui proiect. După ani buni de aşteptare, nenumărate contestaţii şi procese în justiţie, firma desemnată câştigătoare a licitaţiei, Tirrena Scavi, se poate apuca în sfârşit de lucrări.
„Dacă nu vor fi probleme cu documentaţia vom reuşi cel puţin să ne încadrăm în durata de execuţie a contractului”, a anunţat Moren Dakoli, reprezentantul firmei constructoare.
Preşedintele CJ Timiş, Călin Dobra, prezent la eveniment, a subliniat numeroasele beneficii pe care acest proiect îl va aduce pentru comunitatea locală.
„Astăzi scriem istorie în domeniul infrastructurii rutiere. După ani de zile acest proiect astăzi va prinde viaţă. Sunt şase luni de proiectare, 24 de luni de execuţie, respectiv zece ani de garanţie. Ca şi beneficii noua parte de centură va aduce fluidizarea traficului, va prelua traficul care vine de la Stamora Moraviţa spre Calea Lugojului şi va aduce beneficii atât Timişoarei, cât şi comunelor periurbane. Este o temă discutată şi aşteptată de 12 ani de zile, aflată pe masa tuturor guvernelor de până acum. Trebuie să menţionăm că un merit deosebit pentru acest proiect îi aparţine guvernului Grindeanu, care a susţinut şi insistat pentru acest proiect. Ma bucur că cei de la Compania de Drumuri au înţeles necesitatea proiectului şi l-au sprijinit. Colaborăm cu Narcis Neaga, sper că vom avea deschidere pe proiectele din Timiş şi va înţelege importanţa judeţului din punct de vedere al infrastructurii. Vă asigur că vorbind despre acest proiect nu facem campanie electorală, ci o politică a cetăţenilor”, a declarat Călin Dobra.
Narcis Neaga, şeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, prezent la Timişoara pentru semnarea contractului, a subliniat problemele grave care apar în asemenea contracte din cauza numeroaselor contestaţii şi piedici permise de actuala legislaţie.
„Este inacceptabil să începi un proiect de 20 de luni şi la final să ai acelaşi câştigător. În iunie 2017 a început licitaţia, în februarie 2018 am avut un câştigător, iar la final toate instanţele au confirmat acelaşi câştigător şi rezultatul licitaţiei. Au lucrat în România la autostrăzi, sunt serioşi, se încadrează în termenii din contract, ne-am bucurat că s-a confirmat decizia”, a menţionat Neaga.
Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri nerambursabile, sunt 25,7 kilometri, dar profilul centurii nu va fi de două benzi, ci la o bandă şi jumătate pe sens. De ce nu două benzi? Neaga a prezentat argumentele care au stat la baza deciziei, dar a insistat că exproprierile au fost gândite în aşa fel încât să permită extinderea platformei şoselei dacă va fi nevoie.
„Platforma şoselei este de zece metri, ceea ce înseamnă o bandă şi jumătate pe sens. Din studiul de trafic nu rezulta la ora întocmirii necesitatea a două benzi. Dacă în viitor traficul o va solicita, exproprierile sunt făcute pentru patru benzi pentru a se putea asigura extinderea. Vor exista trei noduri de legătură, opt viaducte şi pasaje. Avem zece ani garanţie, nu mai dorim garanţii scurte, mergem pe calitate”, a mai declarat Neaga.
Proiectul Centurii Sud nu este unul dificil din punct de vedere al execuţiei, singurele piedici care pot apărea în faţa respectării contractului sunt legate de documentaţie, de birocraţie, dar şi de utilităţile aferente zonei, a menţionat Moren Dakoli, reprezentantul Tirrena Scavi.
„Pentru Tirrena Scavi nu e prima dată când lucrăm în zona Banatului. Am realizat deja două loturi, este vorba despre lotul 2 din Timişoara – Lugoj şi lotul 2 din Lugoj – Deva. Proiectul nu este dificil, execuţia centurii e un proiect normal, cunoaştem zona, cunoaştem DRDP Timişoara, nu ar trebui să fie probleme. Sunt şanse bune să terminăm în timp, dacă nu sunt probleme de documentaţie. Aici mă refer la avize, exproprieri”, a spus Dakoli.
Narcis Neaga a mai menţionat că probleme ar mai putea apărea cu utilităţile de pe traseul centurii şi cu mutarea acestora, dar că „Timişoara e o forţă şi sper să rezolvăm în timp aceste probleme”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!