Chiar dacă n-o afirmă răspicat, estimările RATT denotă că unul din trei timişoreni nu se prea sinchisesc să scoată din buzunar banii pentru cardul sau biletul de călătorie pe tramvai, troleibuz sau autobuz. În cursul lunii ianuarie 2011, de pildă, înregistrările validatoarelor atestau 1,2 milioane de călătorii cu tramvaiul, 700 de mii cu troleibuzul şi 785 de mii cu autobuzul. În realitate, numărul celor ce s-au folosit de transportul în comun din Timişoara a fost cu mult mai mare.
„Numărul total al validărilor în ianuarie nu a depăşit 3 milioane, dar suntem siguri că cifra reală a călătoriilor din intervalul respectiv se situează în jurul a 5 milioane”, e de părere purtătorul de cuvânt al regiei, Cosmin Bradu. Diferenţa e substanţială, chiar dacă nu este reprezentată în totalitate de călătorii frauduloşi.
„Mulţí dintre locuitorii oraşului fac parte din categoriile de populaţie care beneficiază de transportul în comun. Dintre aceştia, o bună parte au impresia că dacă pot circula gratis, nu mai e nevoie să-şi valideze cardurile de abonament. Mai mult decât atât, unii, şi nu sunt puţini, nici măcar nu s-au prezentat la chioşcurile noastre pentru a-şi ridica aceste carduri, chiar dacă am făcut repetate apeluri în presă sau prin anunţurile postate în staţiile mijloacelor de transport în comun sau chiar în tramvaie, troleibuze sau autobuze”, arată Cosmin Bradu.
Mai rămâne chestiunea călătorilor cu adevărat frauduloşi, una tot mai dificil de controlat pe vreme de criză. Reducerile bugetare din ultima perioadă au avut consecinţe directe asupra personalului regiei, iar Serviciul Grup Control n-a fost nici el ocolit. Ca urmare, din cei 70 de angajaţi RATT care-i verificau pe timişoreni la capitolul civism, doar 16 au mai rămas să le solicite călătorilor de pe toate liniile de transport în comun din oraş, prezentarea cardului sau a biletului.
Pe lângă cei care nu acordă nicio atenţie validatoarelor, RATT are însă probleme şi cu cei cărora de aparatele le trezesc interesul în exces. Zeci de aparate deteriorate, cu ecranul zgâriat, spart ori ars cu ţigara – în condiţiile în care, se ştie, fumatul e interzis în mijloacele de transport -, sau chiar smulse de pe dispozitiv cad frecvent victimă vandalizărilor produse de unii călători. În momentul de faţă, din totalul celor 1160 de validatoare ale RATT, 175 sunt nefuncţionale din motive de…proastă creştere.
„Cel mai mare număr de cazuri se înregistrează pe tramvaie, acolo unde nu sunt amplasate, ca în troleibuze sau o parte din autobuze, camere de supraveghere”, spun cei de la RATT.
Nu-i vorbă, sistemul de ticketing are hibele lui, în ciuda faptului că s-au plătit pentru el 4,1 milioane de euro. Softul dă rateuri, te poţi trezi, de exemplu că un validator de pe linia 8, de exemplu, este setat pentru linia 4, 6 ori 9, multe se încăpăţânează să nu scoată bipul sonor ce atestă validarea sua, în cazul celor duale, să nu imprime tuşul pe bilet. Dar de aici până la a-ţi revărsa surplusul de adrenalină asupra aparatelor e o distanţă, să recunoaştem, destul de lungă. Dealtfel, nu numai validatoarele sunt ţinte ale acestor forme de huliganism, multe dintre scaunele ori geamurile mijloacelor de transport în comun, ba chiar şi unele panotaje electronice din staţii împărtăşind aceeaşi soartă. Una peste alta, cu bune şi rele, transportul în comun timişorean pare să fie cu adevărat cel pe care îl merităm.
M. Horescu
Citiți principiile noastre de moderare aici!