Romcon-ul s-a ținut între 17-18 aprilie, online. Duminică, 18 aprilie, juriul, condus de cunoscutul scriitor, istoric și critic literar Mircea Opriță, a decernat Premiile Naționale pentru Literatură și Artă Science-Fiction pentru anul 2020. Clubul Helion al Casei Municipale de Cultură Timișoara a obținut șapte dintre cele 14 premii acordate, plus Premiul Special al juriului.
Iată laureații Helion:
- Premiul pentru nuvelă – Ionuț Manea pentru Maestrul și Păpușa (în vol. Confesiunile Maestrului Păpușar, editura Tracus Arte,2020)
- Premiul pentru povestire – Costel Babos pentru Operațiunea Compas, apărută în revista Helion, nr.5-6/2020
- Premiul pentru volum de povestiri – Ionuț Manea pentru Confesiunile Maestrului Păpușar (editura Tracus Arte,2020)
- Premiul pentru antologie – Antologia Helion, vol.6 (editura Eurostampa, 2020)
- Premiul pentru publicații tipărite – revista Helion (redactor-șef Cornale Secu)
- Premiul pentru publicație online – Helion Online (redactor-șef Adrian Chifu)
- Premiul pentru artist plastic – Traian Abruda
- Premiul Special al juriului: Biblioteca Nova vol.16, serie nouă (redactor-șef Cornel Secu).
Celelalte șapte premii sunt:
- Premiul pentru roman: Eugen Cadaru (București) pentru Cișmigienii (editura Polirom, 2020)
- Premiul pentru volum non-fiction: Bogdan Mihailescu (București) pentru Cineanimația S.F. (editura Pavcon)
- Premiul pentru emisiune radio/tv: Lucian Merișca (Iași) pentru emisiunea Mașina Visului (Radio Iași)
- Premiul pentru cea mai bună editură în 2020: Pavcon (București)
- Premiul pentru filme s.f. & f., ex aequo: Andrada Maria Tudorache (București) pentru Internet>Explore și Ana Breten (București) pentru Colors
- Premiul pentru traducător: Silviu Genescu (Timișoara)
- Premiul special al juriului: Enciclopedia Imaginariilor (colectiv coordonat de Corin Braga, Cluj-Napoca, apărut la editura Polirom în 2020).
editor: Amalia Kui
Trimite articolul
XFelicitari pentru Silviu Genescu si Traian Abruda, niste oameni minunati!
Felicitari si pentru ceilalti pe care nu-i cunosc dar care au adus o contributie majora SF-ului din Romania.
-
Exact. Adaug si eu atunci Merishca. Fratele supreviatuitor din cei doi.Si Polirom si Helion.
de ce imi suna a “concurs de casa” unde oricum se premiaza unii pe altii, fara a insemna nimic pentru societate in general?!?
un grup de marginalizati intelectual si social care se ascund in spatele unor “cluburi” si “cercuri” literare si isi dau premii unii altora?
nu deranjeaza pe nimeni, de acord, dar nici sa le faci articol in tion nu merita…
-
GIG, poți gândi așa despre oricine, orice. eu zic să anulăm premiile, toate premiile din galaxie, ce folos. toate sunt realizate de frustrați, pentru ca oameni serioși ca tine, cunoscători, în adevăratul sens al cuvântului, să arunce cu rahat, că de, știe el…a citit cărțile…
e o muncă, timp alocat…dar, într-adevăr, e mai ușor să-ți dai cu părerea despre lucruri neavizate. Sunt convins că frustratul ești tu, gig, marele eșuat, pe care niciun cenaclu nu l-a acceptat…
eu zic să desfințăm și cenaclurile…
și revistele
și cuvintele…-
sunt in domeniul tehnic, am 3 carti la editura din strainatate, am 41 de ani deci stau prea bine profesional ca sa imi pese pe bune de niste omuleti decrepiti care traiesc in “lumea lor”; comentam asupra desuetudinii muncii lor: nu ii recunoaste nimeni din exterior, decat ei intre ei 🙂
daca te supar, probabil esti cam slab-
Străinătatea ne-a îngreunat țestele. Străinătatea…tu crezi ca dacă editura este din acest tărâm magic, esti absolvit de toate pacatele editarii pro? Sa fim seriosi…
Eu cred că tu esti suparat că nu ai fost urcat pe piedestalul tau, pe care sa scrie cu litere de aur: Acest om, acest tânăr de 41 de ani, a publicat în străinătate…
Si din domeniul tehnic, ai avut tu o revelatie, un fel spasm, cum ca aici cenclurile si premiile astea sunt asa…nu sunt precum in străinatate.
In fine, inutil să-ți spun mai multe…
asa cum tu ai reusit sa ti publici cartile acolo, si bravo tie, daca merita si sunt recunoscute, aduc ceva nou in domeniul, dar noi cei de aici, din vatră, nu putem spune ca ai avut o editura de casa, si lucrurile au stat altcumva decat in realitate. Nu ne permitem, pentru ca noi aveam bun simt.-
devine atat de distractiv sa schimbam idei, tinand cont ca evident amandoi ne-am antepronuntat pe directiile noastre 🙂
deci, mai o incercare, pana nu ma plictisesc;
tu vrei sa demonstrezi ca eu sunt suparat/frustrat, eu incerc sa ridic o problema: ce valoare are un eveniment inchis, fara vizibilitate (adevarata) in spatiul public, de care nu stiu decat cativa “initiati”, care nu aduce beneficii consistente Municipiului si la care “concurenta” (participanii) sunt cam tot aceiasi de la an la an?!?
Ceea ce am scris mai sus e cam definitia practica a “concursului de casa”. Nu zic ca pentru psihicul si “orgoliul” participantilor acest format nu e util/benefic. Zic doar ca cititorul articolului ar trebuie sa fie constient (“aware”) de acest fapt, iar redactorul sa fie mai temperat in utilizarea cuvintelor “elogioase”. Una este sa prezinti sec si la obiect faptele: “A avut loc… Au fost premiati…Au fost atati participani din atatea tari” si alta este sa reformulezi niste date seci in “Clubul Helion Timișoara a obținut jumătate din premii”Partea II: Referitor la opiniile de mai sus: “editura din strainatate”: ma referam strict la faptul ca nu e pay-per-publish si e suficient de respectabila (Morgan Kaufmann) incat sa merite ceea ce apare acolo ca sa iti explic ca nu sunt frustrat asa cum ai insinuat in postarea anterioara; banuiesc ca te invarti in cerurile “culturale” ale Timisoarei deci stii foarte bine la ce ma refer in ceea ce priveste “editurile” de bloc/casa/apartment care mai exista si banuiesc ca stii si intelegi foarte bine ce prestatie/prestanta mai are USR (=Uniunea Scriitorilor din Romania) in cercurile intelectualilor rasati care au mai ramas.
Refertitor la “cenaculuri”: NU, nu e deloc diferit de cum e “in strainatate”. Si “acolo” si aici sunt parazitate de “piscotari”, deci nu stiu ce vrei sa zici.
Referitor la ultima idee in postare (in raspuns poate e recomandabil sa le structurezi pe puncte) nu e vorba de editura, e vorba de tiraj si volumul de vanzari. E vorba despre Asimov, Dick, Clack (pe care da, i-am citit cel putin la nivel de opera fundamentala, in frageda copilarie) versus numele din lista de mai sus, care da, e posibil sa fie reprezentativi la nivel local si national (am citit cateva povestiri din Revista Helion in perioada anilor 95-2000 si chiar daca nu sunt fan al genului, erau antrenante), dar la nivel european si mondial sunt irelevanti: asta e problema, nu reusim sa iesim (ca si societate, si daca ai de gand sa comentezi la adresa mea, nu iti fa griji caci sunt consitent ca nici eu ca individ nu ma calific) din aceasta mocirla intelectuala in care toti suntem valabil in “in cercul nostru stramt”, iar cand dam de lumea reala lucrurile nu ne mai plac…Emanuel
P.S.
Ca sa imi demonstrez imaturitatea, am de gand sa am ultima postare pe acest thread indiferent cat ai de gand sa scrii 🙂
-
-
În primul rând, revista Helion are o vechime de peste 40 de ani, și la un moment dat a fost una dintre cele mai bune din estul Europei. Biblioteca Nova redactată de revista Helion, este singura publicație de critică sf din Ro, și are peste 20 de ani. Înteleg ce vrei să spui, dar înainte de a arunca paie pe foc, este bine să te documentezi.
În al doilea rând, nu toate editurile folosesc sistemul pay per publish, și nu poți băga mâna în foc că editorul de carte român e mai slab pregătit decât cel din afară. Poate fi viceversa.
În al treilea rând, îți dau dreptate, unele cuvinte ,,vaporoase”, ar fi trebuit scoase, si credibilitatea este legată de o formulare strictă și „seacă”, cum bine spui tu.
Emanuel, te salut cu această ocazie, și poate că vom avea șansa să discutăm și despre altceva.
Ionuț.-
Multumesc. Spor in ceea ce faci si succes!
-
-
-