Prima licitație pentru achiziția de tramvaie noi a fost lansată de Primăria Timișoara la mijlocul lunii octombrie a anului trecut, dar nu a adunat ofertanți. PMT voia să cumpere 16 garnituri cu posibilitatea de extindere la 24, fiind pusă la bătaie o sumă de 220 de milioane de lei cu TVA. Însă, în caietul de sarcini inițial, municipalitatea timișoreană a inclus o condiție atât de dură încât la licitație nu s-a prezentat niciun ofertant. Mai exact, PMT cerea ca viitoarele tramvaie să aibă o autonomie pe baterii de 100 de kilometri sau mai mult. Deși 12 firme s-au arătat interesate de această licitație, niciuna nu a depus vreo ofertă.
La începutul lunii februarie, specialiștii din Primăria Timișoara au „îndulcit” un pic oferta și au relansat licitația pentru achiziționarea de tramvaie noi. Acum, tramvaiele noi trebuie să aibă o autonomie pe baterii de peste 10 kilometri, punctaj maxim fiind acordat pentru o autonomie de 60 de kilometri sau mai mult. Și valoarea contractului a crescut, el fiind cuprins acum între 220 de milioane de lei cu TVA și 550 de milioane de lei cu TVA. Asta pentru că, după achiziția primelor 16 tramvaie Primăria Timișoara și-a rezervat dreptul de a achiziționa, în cadrul aceluiași contract de patru ani, încă 24 de garnituri.
Totuși, specialiștilor din Primăria Timișoara le-a scăpat ceva. De fapt mai multe lucruri. Firma Electroputere VFU Pașcani a contestat imediat caietul de sarcini scris de acești specialiști, acuzând cerințe neclare, restrictive și chiar ilegale.
Mai exact, aceștia susțin că acest caiet de sarcini încalcă Legea 98/2016, respectiv principiile nediscriminării, al tratamentului egal, al transparenței și al proporționalității, precum și Legea 500/2002, privind utilizarea eficientă a fondurilor publice.
Cei de la Pașcani au descoperit numeroase nereguli în caietul de sarcini, printre care cităm:
– „Primul tramvai va fi livrat în maxim 18 luni de la data primului ordin de începere, inclusiv omologarea acestuia, iar restul tramvaielor vor fi livrate în maxim 12 luni de la ordinul de începere”, au scris specialiștii Primăriei Timișoara în caietul de sarcini.
Cei de la Pașcani spun că această cerință este neclară deoarece „astfel cum este formulată în prezent solicitarea pare imposibil de îndeplinit în contextul în care pentru primul tramvai este un termen de livrare de 18 luni de la ordinul de începere, iar pentru restul de 12 luni calculate tot de la ordinul de începere”.
– „Tramvaiul va fi omologat în Europa și România”, cer specialiștii Primăriei Timișoara.
Cei de la Pașcani solicită ca această cerință să fie schimbată astfel încât tramvaiele să fie omologate doar în România, deoarece ele vor circula în România, potrivit specificațiilor cerute de Primăria Timișoara.
– „Lățimea minimă a ușilor de urcare = 1300 mm”, au scris în caietul de sarcini specialiștii Primăriei Timișoara.
Cei de la Pașcani cer ca acest articol să fie mai clar, adică să specifice că este vorba despre ușile duble de intrare, nu de cele simple, „în caz contrar putându-se ajunge la uși de dimensiuni duble față de cele solicitate de autoritatea contractantă”.
Iar neregulile continuă în același ton tragicomic. Le puteți găsi pe toate aici: Contestatie tramvaie
UPDATE. Robu: Citatele transmise de cei de la Pașcani nu sunt cele din caietul de sarcini
Primarul Nicolae Robu ia apărarea subalternilor care au realizat caietul de sarcini și spune că citatele trimise de cei de la Electroputere Pașcani la CNSC și atribuite caietului de sarcini întocmit de Primăria Timișoara nu sunt tocmai exacte.
„Formulările trimise de cei de la Pașcani la CNSC nu sunt la fel ca în caietul de sarcini. Acum licitația e în etapa de clarificări. Ei (Electroputere Pașcani – n.r.) ar fi trebuit să depună cereri de clarificare și nu contestație. Ei au recurs la contestație, este un drept legal și acesta, sper să se lămurească cât mai repede. Dacă sunt scăpări, ele se vor remedia”, a declarat Robu.
Întrebat de reporterul tion.ro dacă va fi cineva tras la răspundere în cazul în care se va dovedi că greșelile aparțin celor din Primăria Timișoara, Robu a răspuns:
„Va fi atât cât permite legea să fie tras la răspundere. Nu poți să pedepsești pe cineva pentru o scăpare. Oricine poate greși. E important dacă e bună credință sau nu e bună credință. Dacă e o greșeală omenească nu poți să îl tragi la răspundere, că toți greșim. Și dumneavoastră mai greșiți.”
Caietul de sarcini a fost realizat de cei de la Direcția Tehnică, sub conducerea directorului Culiță Chiș, împreună cu specialiști din cadrul STPT.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2191732″]
[related-post post_id=”2161381″]
[related-post post_id=”2128197″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!