Primăria Timișoara a pornit la jumătatea lunii octombrie licitația pentru achiziția a 16 tramvaie noi. Contractul a fost estimat la 220 de milioane de lei cu TVA, puțin peste 47 de milioane de euro, iar ofertele puteau fi depuse până în 19 noiembrie.
Nicio firmă nu a dorit însă să livreze Timișoarei 16 tramvaie noi-nouțe, anunțul fiind făcut de primarul Nicolae Robu aproape o lună mai târziu de la expirarea termenului de depunere a ofertelor.
„Din păcate nu s-a depus nicio ofertă, ieri (n.r. greșit, termenul era 19.11.2018) a expirat termenul de depunere a ofertelor și iarăși va trebui să o luăm de la capăt cu licitația. Se pare că principala nemulțumire a fost legată de termenul de livrare, o să analizăm să vedem ce se poate face, ce modificări se pot face în caietul de sarcini, să nu schimbăm din mers regulile. Dacă nu a fost nimeni, noi înțelegem, trebuie să ne adaptăm cererea. Vor fi făcute modificări în caietul de sarcini. Oricum, noi vom depune cererea de finanțare. Nu era obligatoriu să fie licitația făcută pentru a putea depune documentația pentru fonduri europene, însă noi am ținut să se întâmple și această etapă, pentru că atunci mergeam cu cererea de finanțare însoțită de specificații exacte, așa cum vor fi făcute tramvaiele, fără să mai fie nevoie de posibile ajustări. Evident că e posibil să se facă modificări pe parcurs, dar ele să fie foarte bine argumentate. Vom depune cererea de finanțare cu specificațiile pentru tramvaie, care se vor regăsi în noul caiet de sarcini, deci nu vor fi diferențe foarte mari față de ce am cerut prima dată și sperăm că vom avea ofertanți”, a explicat primarul Robu.
Edilul-șef spune că s-au interesat totuși 12 firme de licitație, dar în final niciuna nu a depus oferta. Cu toate au avut însă nelămuriri și s-au plâns chiar și de autonomia cerută de specialiștii PMT.
„Au fost 12 ofertanți care s-au interesat de licitație, dar în final niciunul dintre ei nu a depus oferta. Am înțeles că ar fi fost obiecții în privința autonomiei pe care am cerut-o, că ar fi fost prea mare. Nu știu ce a cerut aparatul nostru de specialitate, dar nu înseamnă că trebuie să ne pliem pe ce vrea fiecare. Dacă nu vine nicio ofertă, înseamnă că noi avem pretenții prea ridicate. A fost trecută inclusiv o autonomie a lor, în lipsa tensiunii electrice pe rețeaua de alimentare, de un număr de kilometri. Nu știu să spun câți, dar se pare că au fost obiecții de la unul sau de la mai mulți ofertanți că ar fi fost prea mare autonomia cerută”, a mai explicat Nicolae Robu.
Conform anunțului de participare la licitație, primăria dorește să cumpere „16 bucăți tramvaie noi articulate cu podea coborâtă acționate prin invertoare și motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la rețea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (montată în tramvai), cu post de conducere la un singur capăt și uși de acces pe partea dreaptă față de direcția de mers înainte”.
Câștigătoare ar fi fost oferta cu cel mai bun raport calitate-preț, prețul contând în proporție de 70%. 10% din pondere conta pentru „mersul autonom al tramvaiului”. Pentru o autonomie de 60 km nu era acordat niciun punct, pentru o autonomie cuprinsă între 61 și 80 km se acordau cinci puncte, pentru una cuprinsă între 91 și 99 km se acordau șase puncte, iar pentru o autonomie de 100 km sau mai mult se acordau ce puncte. Mai mult, „în cazul în care tramvaiul ofertat va avea o autonomie mai mică de 60 km, oferta respectivă va fi respinsă și declarată neconformă”, se mai arată în anunț.
Mai era punctată și componența calitativă: cu 5% dacă se referea la termenul de garanție și cu 15% dacă se referea la costul estimat al mentenanței și reparațiilor pentru un milion de kilometri.
Durata contractului a fost stabilită la 48 de luni de la data semnării acestuia.
Întrebat dacă nu este o problemă cu aparatul primăriei, pentru că acesta nu este prima licitație eșuată a municipalității, primarul Nicolae Robu a precizat că s-a lucrat de fiecare dată cu exigențe foarte mari.
„De fiecare dată au fost exigențe prea înalte, e posibil să nu existe simțul măsurii și la formularea exigențelor. Ei spun că nu e mare lucru să se facă acea autonomie și prezintă și soluții, care pentru un nespecialist sunt plauzibile. Și atunci, te miri cum de producătorii, mari producători, nu se angajează să aplice aceste soluții sau altele. Nu mă pot eu pronunța, eu le-am atras atenția doar așa, ca principiu, de fiecare dată, după pățaniile pe care le-am mai avut, să nu aibă exigențe deplasate. Trebuie să ne punem în acord să fim realiști. Se pare că uneori se greșește și nu sunt destul de realiste anumite exigențe. Ele nu sunt din rea credință. Nu e nimic catastrofal”, a răspuns Nicolae Robu.
Vă reamintim, proiectul urmează să fie depus pentru fonduri europene pe Axa 4, axă pe care municipalitatea nu a depus încă niciun proiect eligibil. PMT are timp până în 31 decembrie 2018 să depună cererile de finanțare pentru cele 56 de milioane de euro puse la dispoziție de UE.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2128197″]
[related-post post_id=”2161112″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!