Luni, 12 februarie, a fost publicată pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) licitația pentru reabilitarea Podului de Fier din Lugoj. Valoarea estimată a contractului este de 11,2 milioane de lei fără TVA, adică 13,4 milioane de lei cu TVA (echivalentul a 2,7 milioane de euro), iar durata va fi de 10 luni. Ofertele pot fi depuse până pe 29 februarie, ora 15.
„Prezenta procedură are ca obiect Execuție lucrări de reabilitare în cadrul proiectului «Reabilitare Pod de Fier peste râul Timiș în Municipiul Lugoj, județul Timiș» (…). Podul rutier va fi adus in totalitate într-o stare care sa corespunda cerințelor de calitate prevăzute de Legea 10/1995 si anume, rezistenta si stabilitate la acțiuni statice, dinamice si seismice, siguranța în exploatare, igiena, sănătatea oamenilor, protecția si refacerea mediului”, se arată în descrierea procedurii.
Împreună cu podul propriu-zis, vor fi reabilitate și cele patru clădiri-anexă (fostele vămi) de la capetele acestuia, dar va fi implementat și un sistem de iluminat arhitectural și vor fi refăcute și instalațiile existente. În octombrie 2023, Primăria Lugoj reușea să cuprindă aceste lucrări într-un contract de finanțare prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” semnat cu Ministerul Dezvoltării.
Peste 120 de existență
Podul cu o lungime de 69,5 metri și o lățime de 11,5 metri a fost inaugurat în 1902, la realizarea lui fiind folosite peste 180 de tone de fier. În ultimele decenii, însă, acesta s-a degradat tot mai accentuat. La fel și cele patru anexe de la capete – care, din punct de vedere arhitectural, amintesc de neoclasicism –, fiind folosite în scop comercial după închiderea vămilor.
„Podul existent a fost proiectat și executat în baza normelor vechi și nu mai corespunde din punct de vedere al condițiilor de durabilitate și siguranță în exploatare. Construite în același timp cu podul, cele patru căsuțe de vamă de la capetele podului au fost construite ca elemente utilitare. În trecut au existat intervenții asupra acestor 4 vămi, dar s-au limitat la înlocuirea tâmplăriei, a corpurilor de iluminat și o cosmetizare superficiala a fațadelor”, se arată în documentația care însoțește procedura de achiziție.
Necesitatea reabilitării era evidentă încă din urmă cu mai mulți ani, însă procedurile au fost întețite de abia din 2022, când s-a depus proiectul spre finanțare prin PNI „Anghel Saligny”. În ultimul an și jumătate s-au emis toate avizele necesare, iar proiectarea s-a făcut în vară, se amintea la momentul semnării contractului de finanțare pe pagina de Facebook „Împreună salvăm Podul de Fier”.
Trimite articolul
XDa, da, povesti… O sa dureze si reabilitarea asta tot atat de mult cat dureaza ‘reabilitarea’ centrului din Lugoj? Ce penibil!
Felicitari pentru absorbtia de fonduri si spor la inca un mandat!