Iluminatul public din Timișoara va continua să se modernizeze. Primăria pregătește lucrări în două etape. Momentan, a transmis spre publicare pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice un proiect din prima etapă, care include 64 de străzi. Proiectul prevede achiziționarea și montarea a 2.783 de corpuri de iluminat economice, dotate cu sistem de telegestiune individual.
Durata contractului de finanțare e de 18 luni, iar valoarea totală este de 14.688.583,01 lei, cu TVA inclus, adică 2,95 milioane de euro. Din această sumă, 6 milioane de lei reprezintă finanțarea acordată de AFM, restul provenind de la bugetul local.
„Investim în modernizarea iluminatului public, tocmai pentru a rezolva multele probleme pe care le avem la acest capitol. Am lucrat la înlocuirea rețelei pe marile bulevarde, pe Aradului, Torontalului, Sever Bocu, Bogdăneștilor sau Cetății. Cu noua investiție vom avea lucrări de modernizare nu doar pe străzile principale, ci și pe cele din cartiere. Pregătim schimbarea iluminatului public pentru alte 68 de străzi și 24 de artere majore. Ținta noastră e să avem străzi mai sigure și să reducem semnificativ factura la curent, cu până la 70%”, spune primarul Dominic Fritz.
Dacă nu vor exista contestații la licitație, execuția ar putea începe în vară. Anunțul de intenție este disponibil AICI.
Etapa a doua
În a doua etapă sunt cuprinse două proiecte: unul cu 68 de străzi și altul cu 24 de arte. În prezent, primul se află în faza de obținere a avizului Comisiei Tehnico-Economice, iar apoi al Consiliului Local, iar după aceea va urma licitația pentru proiectare și execuție. În cazul celuilalt Se lucrează la actualizarea studiului de fezabilitate, urmând ca proiectul să demareze în acest an, cu fonduri de la bugetul local. Cele două au valori estimate de 11,3, respectiv 10 milioane de lei, TVA inclus.
Primăria își propune, per total, să deruleze un plan de investiți prin care să modernizeze și se eficientizeze peste 30% din totalul corpurilor de iluminat din oraș. Noile corpuri de iluminat vor fi cu 70% mai eficiente, ceea ce va duce la o reducere a consumului cu 2.300 MWh/an. Noul sistem, unul de telegestiune, ar avea și alte câteva avantaje: controlul intensității de la distanță, alerte pentru defecțiuni, treceri de pietoni și artere mari mai puternic iluminate, ajustarea intensității automat pe parcursul nopții.
Străzile care vor avea iluminat modern
În etapa I de modernizare, cea cu licitație transmisă către SEAP, care include 64 de străzi: 20 Decembrie 1989, Patriarh Miron Cristea, George Enescu, Acad. Alexandru Borza, Silviu Bejan, Gheorghe Andrașiu, Michelangelo, Camil Petrescu, Rene Brasey, Traian Grozăvescu, Ludwig Von Beethoven, Martir Leontina Bânciu, Cicio Pop, Proclamația de la Timișoara, Martin Luther, Hector, Nikolaus Lenau, Carol Telbisz, Janos Bolyai, Dimitri Cantemir, Mihai Eminescu, C.D. Loga, I.C. Brătianu, Take Ionescu, Simion Bărnuțiu, Vasile Pârvan, Corneliu Coposu, Splaiul Nistrului, Girație I.C. Brătianu, P-ța Ionel I.C.Brătianu, Mihai Kogălniceanu, 3 August 1918, Revoluției 1989, Ștefan cel Mare (parțial de la Șt.O. Iosif), Dacilor, Podul Dacilor, P-ța Badea Cârțan, J.H. Pestalozzi, Paris, Colonel Enescu, Aurel Cosma, Dr. Iosif Nemoianu, Dr. Liviu Gabor, Panait Istrati, Sfântul Ioan, Piatra Craiului, Dr. Nicolae Păulescu, Gheorghe Lazăr (parțial, de la Gheorghe Dima la Cetății), Calea Martirilor (parțial, dela Lidia la Arieș), Miresei, Amurgului, Divizia 9 Cavalerie, Aristide Demetriade (parțial de la Divizia 9 Cavalerie la Avram Imbroane), Gheorghe Adam, Andrei Șaguna, Iepurelui, Ștefan Octavian Iosif, Eroilor de la Tisa, 1 Decembrie, Dâmbovița, Liviu Rebreanu (parțial de la Calea Șagului la Calea Martirilor), Budai Deleanu, Cloșca, Ovidiu Balea.
În etapa a II-a de modernizare, proiectul cu 68 de străzi, aflat în faza de avizare, le cuprinde pe următoarele: Armoniei, Ion Ionescu de la Brad, Grigore T. Popa, Sfinții Apostoli Petru si Pavel, Oravița, Frigului, Avram Imbroane, Aleea Padurea Verde (tronson A. Imborane de la Muzeul Satului – Dorobanților), Calea Dorobanților, Strada Aeroportului (tronson Dorobantilor – calea ferata de pe Str Aeroportului), Palmierilor, Mătăsarilor, Calea Ghirodei (tronson Mătăsarilor – Furnicii), Grigore Alexandrescu (tronson Aleea Viilor – Bogdăneștilor), Calea Bogdăneștilor (tronson Cetătii – Circumvalațiunii), Dunărea (tronson Calea Bogdănestilor – Nera), Petru Cermena (troson Ștefan Cel Mare- Torac), Torac, Ardealului, Ion Barac, Johann Nepomuk Preyer, Surorile Martir Caceu (tronson Arieș – Ripensia), Emile Zola, Maresal Alexandru Averescu (tronson Brâncoveanu – Martirilor), Mureș (tronson Șagului – capăt), Gavril Musicescu (tronson Mureș – Calea Urseni), Hărniciei (tronson Mureș – Victor Hugo), Ana Ipătescu, Victor Hugo, Aluniș, Ivan Petrovici Pavlov (tronson Aluniș – Musicescu), Chișodei, Bujorilor (tronson Șagului – capăt calea ferată), Calea Buziașului (tronson Piața Domășneanu – capăt cale ferată), Porumbescu, Eneas, Diaconu Coresi, Mircea cel Bătrân, Calea Urseni, Martir Vasile Balmus, Piața Gheorghe Domășneanu, Horia, Crișan, Izlaz, Cercului, Memorandului, Herculane, Samuil Șagovici, Basarabia, Ioan Rusu Șirianu, Glad, Polonă, Romulus, Bucovinei, Popa Șapcă, Antenei, Pomiculturii, Holdelor, Podeanu, Felix, Liege, Liniștei, Albinelor, Pop de Băsești, P-ța Mărăști, Ovidiu Cotruș, Ion Mihalache).
La rândul său, proiectul cu cele 24 de artere principale, ceva mai îndepărtat, include: Alexandru Ioan Cuza, Aleea FC Ripensia, Aries, Cluj, Iuliu Maniu, 3 August 1919, Republicii, Revoluției 1989, 16 Decembrie 1929, Constantin Brâncoveanu, Dr. Iosif Bulbuca, General Ion Dragalina, Circumvalatiunii, Drubeta, Eroilor de la Tisa, Gh. Dima, Gh. Doja, Pestalozzi, Mihai Viteazu, Mihail Kogălniceanu, Oituz, Piața Consiliul Europei, Tudor Vladimirescu, Victor Babeș.
foto: PMT
De asemenea, reprezentanții primăriei amintesc și de două proiectele de extindere a iluminatului public modern aflate în derulare. Cel de pe Drubeta, cu o valoare totală estimată de 560.000 de lei, TVA inclus, este finalizat și urmează să fie recepționat. Celălalt, din zona Calea Aradului Est, cu o valoare de un milion de lei, TVA inclus, este gata în proporție de 90% și va fi recepționat în curând. Aici au fost amplasate 73 de corpuri de iluminat și stâlpi noi pe străzile Marcel Iancu, Marginii (parțial), C-tin Vâlceanu, Ion Barbu (parțial), Petru Culianu, Alexandru Paleologu și Neagu Djuvara.
Trimite articolul
XStrada Elisabeta Rizea nu are iluminat public și se pare că nu va avea nici în deceniile următoare. Nu este asfaltată și are un carosabil degradat de peste 6 ani de când s-au terminat construcțiile în zonă.
Macar o sa vedem gropile si baltile.
Ca model, ar putea să ia corpurile de iluminat de pe Cetății, alea par mult mai bune. Plus că sunt amplasate foarte bine, mai ales deasupra trecerilor de pietoni.
Cum se rezolva problema lămpilor care sunt in coroana pomilor și iluminează doar frunzele?