Lucian Șova, trimis ministru al Transporturilor în noul Cabinet, s-a făcut remarcat acum două zile printr-un răspuns hilar referitor la autostrăzi. Întrebat despre momentul de finalizare a lucrărilor la centura Bucureștiului acesta a spus că se va circula „când va fi gata”, iar despre ce autostrăzi vor fi terminate a spus că „vom circula pe autostrăzile ce vor fi recepționate”. Iar una dintre autostrăzile care a dus la discuții extrem de aprinse în Parlament între ministru și firmele implicate în proiecte a fost și lotul 3 din autostrada Lugoj – Deva. După cum se știe deja, între societatea care se ocupă de construcție și beneficiar, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, există grave dispute financiare, mai ales ca urmare a includerii în proiect a unui nou nod rutier, la Holdea, special realizat pentru a se putea utiliza acest tronson atunci când va fi finalizat. După cum se știe, pe lotul 2 tronsonul cu tuneluri a fost scos din contractul inițial, urmând să fie construit într-un contract separat, dar CNAIR nu a fost capabilă nici acum să organizeze măcar licitația pentru desemnarea unui constructor. Din acest motiv, fără nodul de la Holdea nu ar fi existat nicio posibilitate de acces pe lotul 3.
Constructorul care se ocupă de lot a realizat, la cererea CNAIR, noul nod, a făcut proiectul aprobat de beneficiar, a primit autorizație de la Ministerul Transporturilor și chiar a construit acest nod, dar beneficiarul nu ar dori să recunoască cheltuielile suplimentare pe care trebuie să le plătească. De asemenea, o problemă asemănătoare este legată de includerea suplimentară în proiectul inițial, ca urmare a modificării acordului de mediu, a unui nou ecoduct și a unor noi panouri fonoabsorbante, de asemenea CNAIR nu ar dori să plătească aceste lucrări suplimentare, conform Asociației Pro Infrastructură:
„În primul rând, în urma acordului de mediu revizuit din 2013, a apărut necesitatea construirii unui al doilea ecoduct (pasaj pentru animale) și instalarea unor panouri fonice suplimentare. În plus, pentru că pe lotul vecin apariția tunelurilor a întârziat extrem de mult finalizarea lucrărilor, termenul de conectare cu lotul 3 a fost împins mult după anul 2020. Astfel, s-a impus necesitatea unei descărcări a traficului în DN68A la Holdea. CNAIR a solicitat un proiect pentru această descărcare, constructorul l-a livrat, CNAIR l-a aprobat, a solicitat autorizație de construire de la MT, iar aceasta a fost emisă de minister. Constructorul a intrat în teren și a început execuția, însă acum pur și simplu CNAIR nu mai recunoaște aceste lucrări și nu dorește să le plătească!”, spun cei de la organizația care monitorizează proiectele de infrastructură din România.
Din cauza acestor dispute financiare și a reacției celor de la CNAIR termenul de finalizare a investiției va fi cel mai probabil mult devansat, constructorul nefiind dispus să muncească gratis. Deschiderea acestui lot pentru circulație era așteptată pentru acest an, dar în actualele condiții nu mai este nimic sigur. O situație similară a avut deja loc, constructorul lotului oprind temporar lucrările la noul nod de la Holdea în urmă cu câteva luni, exact din cauza disputelor. Nu ar fi exclus ca să se ajungă chiar și la anumite procese sau dispute la Curtea de Arbitraj.
„Cerem insistent decidenților din Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să își asume partea lor de responsabilitate, să semneze adiționalele la contract pentru toate lucrările suplimentare și să renunțe la tactica de intimidare a constructorului în speranța că acesta va executa aceste obiective din fonduri proprii”, insistă cei de la Pro Infrastructură pe tema acestei investiții.
Citiți principiile noastre de moderare aici!