Pentru efectuarea lucrării, în urma unei
licitaţii de lucrări a fost aleasă
să se ocupe societatea POLDMIR Construction Ltd.
din Israel. La patru ani de la încheierea
contractului, situaţia Gării de Nord din
Timişoara este în continuare una
deplorabilă.
Compania Naţională de Căi Ferate
CFR a contractat un credit extern
în valoare de 24 milioane Euro de la Banca
Europeană pentru Reconstrucţie şi
Dezvoltare pentru modernizarea a cinci mari staţii
de cale ferată din România (Constanţa,
Iaşi, Cluj, Timişoara şi Craiova),
precum şi pentru furnizarea de servicii legate de
supervizarea lucrărilor de către
Federaţia Internaţională a Inginerilor
Consultanţi (FIDIC).
Deputatul minorităţii germane din
România, Ovidiu Ganţ,
timişorean la origini, s-a adresat Ministerului
Transportului şi Infrastructurii. La mijlocul
acestei săptămâni, ministerul de resort
a răspuns solicitării deputatului: În
urma licitaţiei internaţionale cu
precalificare a fost încheiat la data de 7 iunie
2005 un contract între Compania
Naţională de Căi Ferate
„CFR” şi POLDMIR
Construction, în vederea realizării
proiectului de „Modernizare activităţi
comerciale şi reducere costuri de
întreţinere în staţia de cale
ferată Timişoara”. Deşi
consultantul FIDIC, angajat pentru
supervizarea lucrărilor, a transmis numeroase
notificări contractorului, acesta a omis în
mod repetat să se achite de obligaţiile
contractuale.
Constatările consultantului au relevat devieri
semnificative de la programul de lucru (60 %), devieri
de la specificaţiile tehnice şi de la
cerinţele contractuale, refuzul de a urma
instrucţiunile pentru remedierea lucrărilor
defectuoase. Având în vedere
recomandările inginerului desemnat de
FIDIC să se ocupe de lucrare,
în anul 2008, consiliul de administraţie al
CNCF CFR SA a aprobat rezilierea
contractului cu POLDMIR Construction Ltd. Prin
această hotărâre s-a aprobat de
asemenea şi continuarea executării
lucrărilor rămase neterminate, în
conformitate cu procedurile finanţatorului extern.
În acest moment CNCF CFR SA
şi POLDMIR se află în proces de
arbitraj la Curtea Internaţională de Arbitraj
de pe lângă Camera Internaţională
de Comerţ de la Paris. În paralel s-a
demarat, cu ajutorul consultantului, procedura de
elaborare a documentaţiei de licitaţie pentru
desemnarea constructorului care să execute
lucrările rămase neexecutate la gara din
Timişoara.
Conform estimărilor CFR, durata
de executare a lucrărilor nefinalizate este
estimată de 1 an iar demararea acestor
lucrări ar urma să aibă loc în
trimestrul 3 al acestui an. Deputatul Ovidiu
Ganţ este sceptic în ceea ce
priveşte noul termen dat de minister pentru
realizarea obiectivelor contractuale. „Aceasta
este o nouă dovadă că proiectele
regionale, coordonate de la Bucureşti sunt de
obicei sortite eşecului. În acest sens sper
că proiectele de descentralizare ale actualului
guvern se vor pune în practică”, a
declarat parlamentarul FDGR.
Citiți principiile noastre de moderare aici!