La doi ani de când a fost semnat contractul pentru execuția lucrărilor la Palatul Poștei, cunoscut mai degrabă ca „Poșta Mare”, schelele de pe fațada principală încă sunt la locul lor, deși era prevăzut un termen de opt luni în caietul de sarcini. Lucrările ar fi la 98%, potrivit directorului regionale a Poștei Române.
„Așteptăm să vină elementele pentru iluminatul arhitectural, să se monteze plasa pentru păsări – acea bandă specială – și mai sunt șase veluxuri (ferestre de mansardă – n.r.) de montat la pod. (…) Nu știu să vă spun (când ar putea fi gata – n.r.), depindem de alții, elementele pentru iluminat sunt comandate din străinătate, tocmai din Italia. Depindem de furnizori pentru acele componente de care avem nevoie (…)
În august se face anul. Sunt opt luni de întârziere din cauza faptului că iarna nu s-a putut lucra, avizele au durat foarte mult din păcate și acum așteptăm după piesele din străinătate”, a declarat, pentru Tion, Adrian Lulciuc, directorul Sucursalei Regionale Timișoara a Poștei Române.
După finalizarea și recepția lucrărilor de la exterior, urmează, spune directorul, și demararea lucrărilor de la interiorul oficiului de poștă principal al orașului. Nu există însă vreo estimare când ar putea fi demarată licitația.
Plăți restante și lucrări suplimentare?
De lucrările de aproximativ 10 milioane de lei (2 milioane de euro), cu TVA, de la Palatul Poștei, se ocupă firma timișoreană Constructim, împreună cu subcontractantul Elpro Instal.
Contactați de Tion, reprezentanții companiei susțin că întârzierile au fost date de întârzieri la plata facturilor și anumite amânări la aprobarea lucrărilor suplimentare necesare opririi infiltrării apei de ploaie. Dacă nu se mai întâmplă nimic, schelele ar urma să fie date jos la mijlocul lunii iulie.
„În acest moment se înregistrează întârzieri din cauza plăților restante din partea beneficiarului și a lipsei de reacție în aprobarea lucrărilor suplimentare. De exemplu, de 8 luni se așteaptă aprobarea pentru instalarea glafurilor sub ferestre, pentru a nu intra apa în interior atunci când plouă. Deja am reparat pe banii noștri trei birouri afectate de apa de ploaie care a intrat în lipsa acestor glafuri.
Precizăm că fațada este finalizată. Decizia a fost sa nu dăm schela jos, așteptând aprobarea pentru glafuri, montarea acestora necesitând utilizarea schelei. Dacă situația nu se remediază, în data de 15 iulie vom închide șantierul”, au transmis, pentru Tion reprezentanții Constructim SA.
În baza informațiilor primite din partea companiei, am revenit la directorul Adrian Lulciuc. După ce s-a consultat cu colegii săi de la București – investiția aparține companiei naționale, nu doar sucursalei –, acesta ne-a spus că s-a întârziat o singură dată plata unei facturi către Constructim, și atunci cu doar cinci zile. Acesta a comentat și aspectele referitoare la lucrările suplimentare.
„Noi nu întârziem niciodată cu plățile. Mai plouă într-o singură încăpere acum din cauză că au lucrat la acoperiș și nu l-au făcut cum trebuie, oarecum, nu aș vrea să mă hazardez pe acest subiect.
În rest, sunt lucrări suplimentare care nu au fost prevăzute în deviz. Din păcate, contractul a expirat și încălcăm legea dacă facem un act adițional pe acele lucrări. Probabil că ulterior acele lucrări suplimentare, în funcție de valoare, fie vor fi relicitate, fie nu știu ce se va întâmpla cu ele, dar în niciun caz nu putem face un act adițional.Vă spun și exact: mai trebuie să repare șpaleții într-o parte a clădirii și să închidă acoperișul pe interior cu burlane. Glafurile au fost prevăzute în aviz. Doar închiderile nu au fost prevăzute. Au vrut să monteze schelă pe interior, dar au avut bani pentru nacele pe interior, dar nu le-au folosit pentru că, din câte am priceput de la dirigintele de șantier, nu se pretează în astfel de situații”, ne-a mai spus Lulciuc.
Contractul fusese semnat în iunie 2022
Vă amintim, în urmă cu doi ani, în martie 2022, Compania Națională Poșta Română lansa licitația prin care căuta o firmă care să reabiliteze fațada și tâmplăria Palatului Poștelor și să instaleze echipamentele de iluminare exterioară, după ce lucrarea despre care se vorbea încă de prin 2015 a fost amânată de mai multe ori.
Contractul pentru „Reabilitare fațade și tâmplărie la OJP Timiș + OP Timișoara 1 – lucrări rest de executat” a fost câștigat de Constructim, care împreună cu un subcontractant, Elpro Instal, se ocupă de lucrări pentru aproximativ 10 milioane de lei, cu TVA inclus, echivalentul a 2 milioane de euro.
Trei luni mai târziu, în iunie, directorul General al Companiei Naționale Poștă Româna S.A., Valentin Ștefan, anunța că a semnat contractul pentru demararea lucrărilor. Acesta cuprindea restaurarea ornamentelor, refacerea tâmplăriei, reparații la acoperiș, la care se adaugă instalarea unui sistem de iluminat. În caietul de sarcini era prevăzut un termen de opt luni de zile pentru execuția lucrărilor, la care se adaugă încă 36 de luni de garanție.
„Sediul oficiului judeţean de Posta Timiş si O.P. 1 Timişoara, se află în patrimoniul CNPR, a fost construit la începutul secolului XX, între 1911 și 1913, și iniţial a purtat numele de «Palatul Poştei», sau «Poșta Mare». Din punct de vedere arhitectural, acesta a fost construit într-un stil sobru, tipic Secessionului geometrizat, cu decoraţii discrete”, se arată în descrierea proiectului făcută pe site-ul Constructim, executantul lucrărilor.
Treptat, fațadele laterale ale Palatului Poștelor au fost dezvelite, acoperită rămânând doar fațada principală. În luna ianuarie a acestui an, lucrările erau la 90%, din ce spunea directorul sucursalei de Timișoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!