Nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român este punctul de care depinde întreaga navigaţie pe canalul Bega. Acesta va permite trecerea vaporaşelor spre Serbia, de asemenea şi ridicarea nivelului apelor pe porţiunea timişoreană a canalului.
Ecluza din localitatea de lângă Timişoara este inclusă în cadrul unui proiect amplu de reabilitare, o serie de lucrări minore au fost deja realizate, iar partea a doua, cea „adevărată”, începe abia anul viitor. Lucrările nu vor fi gata decât în 2021, a anunţat ministrul Apelor şi Pădurilor, Ioan Deneş, la Timişoara.
Reabilitarea Canalului Bega şi a ecluzelor din România şi Serbia sunt parte a unui proiect amplu, pe fonduri IPA, de colaborare transfrontalieră, cu o valoare totală de 14 milioane de euro. La finalul lucrărilor, timișorenii vor ajunge pe apă până la Zrenjanin, dar şi până la Marea Neagră sau Marea Nordului, prin intermediul sistemelor de canale care leagă reţelele de transport pe apă. Uniunea Europeană asigură 85 la sută din totalul fondurilor, iar restul cade în sarcina românilor. Partenerii români sunt ABA Banat şi CJ Timiş.
Ioan Deneş a anunţat că proiectul se va derula în cinci faze, iar prima dintre acestea a avut deja loc, cu fonduri obţinute de la Banca Mondială.
„Acest proiect are cinci faze, prima este deja gata. A fost alocat un milion de lei, bani de la Banca Mondială, folosiţi pentru a se putea devia cursul apei în vederea demarării lucrărilor la baraj (n.r. ecluză). Pentru fazele următoare se vor folosi banii din proiectul european. Acum se lucrează la partea de documentaţie, iar lucrările efective vor demara anul viitor. Va avea loc refacerea integrală a sistemului hidrografic de la Sânmihaiu Român, finalizarea lucrărilor este prevăzută pentru 2021”, a declarat Ioan Deneş.
Pe lângă refacerea nodului hidrotehnic, proiectul prevede şi achiziţia unei drăgi. Scopul acesteia a fost explicat de Titu Bojin, şeful ABA Banat.
„Bega nu este un fluviu să curgă şi să producă un şenal navigabil, albia trebuie curăţată permanent pentru a putea asigura circulaţia vaporaşelor. Utilajul va lucra permanent la aceste operaţiuni”, a declarat Bojin.
Oficialul de la Bucureşti a fost pe teren, împreună cu Titu Bojin şi Călin Dobra, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, instituţie parteneră în proiect.
„Canalul Bega va deveni navigabil până la Zrenjanin. Timișenii vor putea să călătorească cu vaporașele la vecinii sârbi după finalizarea proiectului care prevede repararea nodurilor hidrotehnice de la Sânmihaiu Român, Klek și Srpski Itebej.
Am vizitat astăzi (n.r. ieri) împreună cu ministrul Apelor și Pădurilor, Ioan Deneș, și directorul ABA Banat, Titu Bojin, nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român care va intra în perioada următoare în reabilitare în cadrul unui proiect pe fonduri europene de aproape 14 milioane de euro. Prin acest proiect ne dorim promovarea Canalului Bega ca destinație turistică de nivel european”, a declarat Călin Dobra, în urma vizitei.
De partea sârbă sunt alocate 6,8 milioane de euro pentru reparații la nodurile hidrotehnice Srpski Itebej și Klek, cumpărarea unei drăgi, precum și pentru construcția pistei de biciclete Zrenianin – frontiera care va asigura conexiunea cu pista din România. De asemenea, este acoperită financiar şi întocmirea studiului de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!